Hyppää sisältöön

Miksi kausikorttilaisten täytyy leimata lippunsa aina ratikkamatkan alkaessa Tampereella? Kaupunki kertoo yllättävän syyn käytännölle

Voimassa oleva käytäntö koskee kaikkia julkisia kulkuvälineitä Tampereen seudulla.

Tampereen kaupungin Joukkoliikenteen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen kertoo kaupungin joukkoliikenteen matkustajien määrien olevan kasvussa. Kuva: Miikka Varila / Yle

Elokuun alussa käynnistyneen Tampereen raitiovaunuliikenteen käytännöt ovat herättäneet matkustajissa kysymyksiä. Kuukausikortti täytyy leimata lippulaitteessa jokainen kerta, kun astuu kulkuneuvoon, esimerkiksi jatkoyhteyden vaihdon yhteydessä. Leimaamatta jättämisestä seuraa 80 euron tarkastusmaksu. Tampereen kaupungin joukkoliikenteen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen kertoo, mistä käytännöt johtuvat.

Miksi kausikorttilaiset joutuvat leimaamaan korttinsa ratikassa matkan alussa?

Tampereen seudulla on käytössä sellainen lippujärjestelmä, jossa kaikki liput vahvistetaan lippulaitteessa kyytiin noustessa - tämä koskee myös kausilippuja, Salkonen sanoo.

Minkä vuoksi Tampereella on käytössä tällainen järjestelmä? Esimerkiksi Helsingissä vastaavaa käytäntöä ei ole.

Tampereella leimaus on ollut käytäntö jo pitkään esimerkiksi busseissa. Kausikortin leimaamisella saamme tärkeää tietoa matkustamisesta: haluamme tietää missä ja milloin kausikortilla matkustavat tekevät vaihtoja.

Aiheuttaako käytäntö ruuhkaa raitiovaunuissa?

Raitiovaunussa on kolmet ovet, joiden läheisyydessä on kaksi leimauslaitetta. Toisin sanoen jokaisessa vaunussa on yhteensä kuusi laitetta, jolla voi vahvistaa matkustusoikeuden. Eli ei merkittävästi ruuhkauta.

Kuinka kauan tällainen leimauskäytäntö pidetään voimassa ratikoiden osalta?

Seuraamme tilannetta. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, että siihen olisi tulossa muutoksia. Lippujärjestelmä kehittyy koko ajan eli mahdollista on, että siihen tulee jossain vaiheessa muutoksia.

Olisiko mahdollista, että tulevaisuudessa matkalipun voisi vahvistaa jo ennen matkan alkua?

Tällainen käytäntö on jo voimassa lähijunaliikenteessä. Siellä lippu vahvistetaan asemalaiturilla eli ei se mahdottomuus ole, että tällainen käytöntä tulisi raitiovaunuihinkin, mutta toistaiseksi toimintatapa on näin.

Tampereella matka täytyy vahvistaa raitiovaunun lipunlukijassa aina matkan alkaessa, huolimatta siitä, minkä luokan lippu on kyseessä. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Liikenteen määrää mitataan ohjausantureilla. Onko muita tapoja, jolla matkustajien määrää voidaan mitata?

Tampereen raitiovaunuissa on hahmontunnistus, jolla voidaan seurata vaunussa olevien matkustajien määriä. Samalla näemme millä pysäkillä matkustajat jäävät pois - sitähän lippulaite ei pysty kertomaan. Hahmontunnistus ei myöskään pysty kertomaan minkälaisilla lipputuotteilla matkustetaan.

Erityisesti haluamme seurata, missä vaihtoja tehdään ja kuinka paljon matkat sisältävät vaihtoja. Nämä ovat tärkeää tietoa julkisen liikenteen suunnittelun ja kehittämisen kannalta.

Onko matkustajamäärissä tapahtunut viime aikoina muutosta?

Joukkoliikenteen matkustajien määrät kasvavat aina kun sää muuttuu kylmemmäksi. Muihin suuriin kaupunkeihin verrattuna olemme mukavasti palanneet joukkoliikenteen pariin.

1.11. kello 14.24: Uutiseen lisätty tieto leimaamatta jättämisen tarkastusmaksusta.