Hyppää sisältöön

Tekniset viat peruvat Turun Dornierien valvontalentoja

Rajavartiolaitoksen mukaan ikääntyvä kalusto aiheuttaa operatiivisen kyvyn heikkenemistä.

Vuodesta 1995 asti Rajavartiolaitosta palvelleet Dornierit alkavat olla elinkaarensa lopulla. Arkistokuva. Kuva: Christa Mäkinen / Yle

Vartiolentolaivueen Dornier 228 -valvontalentokoneet alkavat olla käyttöikänsa lopussa. Rajavartiolaitos on suunnitellut korvaavansa ne vuoteen 2025 mennessä, mutta toistaiseksi valtio ei ole myöntänyt hankkeelle rahoitusta.

Hankintaprosessia ei voi aloittaa ennen kuin on saatu tilausvaltuutus tai rahoituspäätös.

Turku toimii kahden Dornierin kotikenttänä. Koneet otettiin käyttöön vuonna 1995. Lentokalustoa käytetään rajavalvontaan merellä ja maalla, etsintään ja pelastukseen sekä ympäristövahinkojen torjuntaan.

Rajavartiolaitoksen mukaan vuosittain on jouduttu perumaan jopa 60 tehtävää teknisten seikkojen takia. Kuluvan vuoden lokakuussa jouduttiin jäämään pois myös EU:n Frontex-operaation valvontatehtävistä Välimerellä.

– Olemme olleet vuodesta 2006 lähtien kaikkiaan 19 kertaa mukana operaatiossa. Nyt tekniset viat estivät mukaanlähdön, kertoo ylimerivartija ja vastaava operaattori Kristian Johansson.

Yle Svenskan haastatteleman Johanssonin mukaan ongelmia aiheuttavat erityisesti ikääntyneet valvontasensorit, joiden avulla havainnoidaan esimerkiksi öljypäästöjä. Tilanne aiheuttaa operatiivisen kyvyn heikkenemistä.

– Nyt joudumme todennäköisesti kartoittamaan, miten saisimme koneista enemmän irti. Lisäksi sensoreita pitää uusia. Turhan kallista siitä kyllä tulee, jos tavoitellaan elinkaarensa lopulla olevaan kalustoon vain 2–3 kolmea lisävuotta, pohtii Kristian Johansson.