Etäluennot söivät motivaatiota, mutta nyt Linda Rahko löysi sen jälleen: "Uskon, että kaikilla opiskelijoilla on aika lailla sama fiilis"

Valtaosa korkeakouluopiskelijoista kokee, että opiskelu on vaikeutunut pandemia-aikana. Nyt helpottaa, kun monet pääsevät lähiopetukseen. Jyväskylässä hyvinvointia koetetaan lisätä myös liikunnalla.

Opiskelijoita puistossa
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia koetetaan Keski-Suomessa parantaa houkuttelemalla heitä esimerkiksi liikkumaan koulupäivän aikana.

Linda Rahkolla on hyvä fiilis. Hän näkee pitkästä aikaa opiskelukavereita, koska osa luennoista järjestetään viimein lähiopetuksena. Opinnot maistuvat paljon paremmin kuin etäyhteyksin, ja motivaatio on noussut huomattavasti vuoden takaisesta.

– Uskon, että kaikilla opiskelijoilla on aika lailla sama fiilis tästä, Rahko pohtii.

Rahkon viime talvi oli haastava. Hän oli juuri aloittanut liiketalouden opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja muuttanut niiden perässä uuteen kaupunkiin. Korona oli siirtänyt opinnot etäyhteyksien varaan ja perunut perinteiset tavat tutustua luokkakavereihin. Uuden kaupungin ja opiskelun opettelu jäi vajaaksi.

Sitten alkoi vielä kaamosmasennus.

– Tunsin aika paljon yksinäisyyttä, Rahko kuvaa viime talven tunnelmia.

Opinnot edistyivät normaalia vauhtia, mutta poikkeusolot söivät motivaatiota.

– Olisin voinut menestyä paremmin, jos olisi ollut parempi motivaatio opiskella, Rahko pohtii.

Hän ei ole suinkaan ainoa, jolle opiskelu korona-aikaan on ollut hankalaa.

70 prosenttia 18–26-vuotiaista korkeakouluopiskelijoista kokee, että opiskelu vaikeutui koronapandemian aikana, selviää korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen kesäkuisesta välituloksesta. Kyselyn teki Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Nyt esimerkiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat päässeet jo osin lähiopetukseen. Kaupungissa etsitään myös toisenlaisia keinoja opiskelijoiden hyvinvoinnin tueksi.

Liikunnalla lisää hyvinvointia

Ulkoliikuntasaleihin tutustumista, fyysisen kunnon testausta, makkaranpaistoa laavulla, frisbeegolfia ja pihapelejä.

Jyväskylän korkeakouluopiskelijoita houkuteltiin tällä viikolla tutustumaan matalan kynnyksen maksuttomiin liikuntamahdollisuuksiin. Aamupäivisin tarjolla oli webinaareja, jotka tarjosivat tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnin tueksi.

– Halusimme tarjota helpotusta opiskelukuormaan eli liikunnalla lisätä opiskelijan hyvinvointia ja sitä kautta opiskelukykyä. Myös sosiaalinen puoli on tosi tärkeä, sanoo projektipäällikkö Essi Heimovaara-Kotonen.

Tempausten taustalla on Keski-Suomen korkeakoulujen yhteinen Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -hanke. Tarkoitus on lisätä opiskelupäivän aikaista liikuntaa. Sitä varten kokeillaan ja kehitellään erilaisia toimintatapoja.

Liikuntaa harrastavat opiskelijat pärjäävät opinnoissaan aika hyvin ja saavat ne ajallaan tehtyä, huomasi korkeakoululiikunnan ohjausryhmä jo vuosia sitten.

Heimovaara-Kotonen toivoo, että opiskelijat pääsisivät palaamaan kampuksille, mikä lisäisi yhteisöllisyyttä ja ryhmään kuulumisen tunnetta.

– Pikkuisen joudutaan jo poisoppimaankin ja palauttelemaan mieleen, minkälaista oli ennen poikkeustilaa. Uskon vahvasti, että se löytyy ja palataan niin sanotusti vanhaan normaaliin, hän toteaa.

Päivärytmi hukassa etäaikana

Opintojen alku oli hankala. Karri Lyytikäinen oli pitänyt lukion jälkeen välivuoden ja suuntasi sitten tieto- ja viestintätekniikan opintoihin Jyväskylän ammattikorkeakouluun. Ne alkoivat viime syksynä.

Vastassa oli etäopetus. Se ei sopinut Lyytikäiselle. Deadlineja oli hankala pitää.

– Päivärytmiä helpottaa, kun on joku paikka, missä pitää olla tiettyyn aikaan, Lyytikäinen sanoo.

Siiri Pelkosen oli hankala keskittyä etäluentoihin. Monesti ammattikorkeakolun liiketalouden luento soi vain taustalla.

Ryhmätöitä oli vaikea aikatauluttaa etänä, kun kaikki ryhmäläiset eivät olleet tuttuja keskenään.

Silti korona ei estänyt kokonaan sosiaalisten suhteiden muodostumista, ja Pelkoselle kehittyi tiivis kaveriporukka ensimmäisen opiskeluvuoden aikana.

– Se johtui varmaan siitä, että kenelläkään ei ollut tuttuja täällä, niin tuli tutustuttua paremmin ja vietettyä aikaa oman luokan kanssa, Pelkonen pohtii.

Nyt liiketalouden toisen vuoden opiskelijoilla on aika paljon lähiopetusta, ja Pelkosen opiskelumotivaatio on kasvanut sen myötä. Hän arvelee, että opintojen tuloksetkin paranevat.

Yksinäistä videoiden katselua

Opinnot eivät sujuneet niin hyvin kuin Albert Lemetyinen olisi halunnut. Etäopinnot vaikeuttivat urakkaa.

Tieto- ja viestintätekniikan opiskelija kävi viime talvena koululla vain viisi kertaa.

– Opiskeluun ei saa samanlaista tuntumaa ja rytmiä, kun ei pääse paikan päälle. Ongelmiin ei voi kysyä yhtä helposti apua kaverilta tai opettajalta etänä, Lemetyinen kuvaa.

Joillain kursseilla ei ollut edes etätapaamisia, vaan opinnot suoritettiin lähinnä tallenteita katselemalla.

– Oli vähän yksinäistä katsella vain videoita ja alkaa siitä tekemään.

Nyt Lemetyisenkin opinnot ovat helpottaneet. Osa kursseista järjestetään lähiopetuksena, toiset hybridimallilla. Jotkut ovat edelleen etäopintoina.

Venla Meriläinen ei käynyt ammattikorkeakoululla kertaakaan kevätlukukauden aikana. Hänkin arvelee, että liiketalouden opinnot olisivat sujuneet paremmin paikan päällä.

– Etäluennot ovat paljon hankalampia kuin lähiopetus, koska siinä ei ole samanlaista vuorovaikutusta muiden kanssa kuin nyt, kun on päässyt koululle, Meriläinen kuvaa.