Hyppää sisältöön

Friends & Brgrs aikoo kasvaa koko maan kattavaksi pikaruokaketjuksi – perusteilla 30 uutta ravintolaa

Pörssiyhtiö NOHO-Partnersin hoivissa tarkoitus on kasvaa maanlaajuiseksi ketjuksi. Ketju suunnittelee kasvavansa kymmenellä ravintolalla vuodessa.

Friends & Brgrsilla perunat eivät tule pakastimesta. Kuva: Kjell Wikman / Yle
Yrityksellä on nyt 15 toimipistettä ja lisää on tulossa kovalla vauhdilla. Yrityksen operatiivinen päällikkö Isak Fagerholm Raila Paavolan haastattelussa.

Pietarsaarelaislähtöisellä pikaruokaketju Friends & Brgrsilla on mittavat laajenemissuunnitelmat.

Nyt ketjulla on 15 ravintolaa muun muassa pääkaupunkiseudulla ja Pohjanmaalla, mutta seuraavien kolmen vuoden aikana tarkoitus on avata 10 uutta ravintolaa vuodessa eli vuoden 2024 loppuun mennessä ravintoloita olisi noin 50.

Vuonna 2020 ketjun ostanut pörssiyhtiö NOHO-Partners kertoi, että tavoitteena on nostaa pietarsaarelaisyhtiö Suomen johtavaksi hampurilaisbrändiksi.

Ravintoloissa kuljetaan vastavirtaan alalla, jossa moni ruuan raaka-aine löytyy pakastimesta. Operatiivinen päällikkö Isak Fagerholm kertoo, että Friends & Brgrsilla sämpylät leivotaan itse ja perunat kuoritaan aamulla työpäivän alkaessa.

Tyytyväisyyttä seurataan kyselyllä

Äskettäistä keskustelua pikaruokaravintoloiden huonoista työoloista Fagerholm pitää tervetulleena. Hän tunnistaa, että koronavuosi on ollut alalle haastava ja moni ravintola on varmasti tarkastellut kulujaan entistä tarkemmin ja siksi aihe on noussut juuri nyt esille.

Friends & Brgrsilla on hänen mukaansa alusta asti kiinnitetty huomiota työoloihin. Sen lisäksi, että palkanmaksu ja muut perusasiat pyritään pitämään kunnossa, yhtiössä halutaan lisätä työviihtyvyyttä yhteisillä virkistysilloilla.

– Yhteistä aikaa tarvitaan, että koko tiimi pääsee kokoontumaan ja tutustumaan. Sitä varten suljetaan ravintola esimerkiksi illan ajaksi tai läheisestä ravintolasta työntekijät hoitavat toisen pisteen työtehtävät kokoontumisen ajan, kertoo Fagerholm.

Lisäksi työntekijöiden viihtymistä seurataan säännöllisillä työtyytyväisyyskyselyillä. Edellisessä kyselyssä nousivat esiin työhön perehdyttäminen ja uusien työntekijöiden koulutus.

– Me teimme kaikista työtehtävistä opetusvideoita, joita syntyi 30. Ne jaettiin henkilökunnan ryhmiin heidän nähtäväkseen. Videoiden avulla perehdyttäminen tapahtuu helposti ja tasalaatuisesti, mitä kyselyssä toivottiinkin. Tuore kysely on taas tehty, ja jos siinä nousee esiin uusia asioita, me lähdemme korjaamaan sitten niitä, sanoo Fagerholm.

Lue myös:

Nuoret raatavat pitkiä työpäiviä nälissään ja kuuntelevat pikkupomojen huutoa palvelualalla – yli 300 nuorta kertoi Ylelle kokemuksistaan