Kiireinen, kaupungissa asuva lapsiperhe on ruoan verkkokaupan kiinnostavin asiakas – näin kilpailu on kiristymässä

Ruoan verkkokauppaan tulee yhä enemmän myymälöitä, joihin asiakkaat eivät pääse. Wolt, Foodora, Kesko ja S-ryhmä aikovat jatkaa kasvua verkossa.

Antti Uusitalo nostelee tavaroita hyllyille Foodoran Oulun marketissa.
Foodoran ruokakauppa tarjoaa kaiken hedelmistä maitotuotteisiin, mutta toisin kuin perinteiseen kauppaan, liikkeeseen ei pääse sisälle kukaan, paitsi sen työntekijät. Video: Hanna Juopperi / Yle.

Ruoan verkkokauppa on tullut jäädäkseen, uskovat Kesko, Arina, Foodora ja Wolt, jotka hoitavat suurimman osan suomalaisten ruokaostoksista.

Ainakin tämän vuoden ajan Suomessa on jo puhuttu erilaisista dark storeista eli varastokaupoista tai keräilymyymälöistä, joihin asiakas ei pääse ollenkaan. Ne ovat eri alojen kauppoja, jotka keskittyvät pelkästään verkkokauppaan. Nyt käsite on yleistymässä myös ruoan verkkokaupassa.

Suomessa ruokaa voi tilata kotiinsa joko perinteisestä ruokakaupasta tai lähettipalveluiden kautta, varastomaisista dark storeista. Ensimmäisessä valttina on valikoima ja tuttu tarjonta, toisessa taas nopeus ja kauppa, joka on suunniteltu pelkästään verkko-ostoksia varten.

Mallista riippumatta ruoan verkkokauppa on hurjassa kasvussa. Kysyimme neljältä ruoan verkkokauppaa tarjoavalta yritykseltä, millaisena he näkevät alan tulevaisuuden ja vieläkö kasvu jatkuu.

Foodora avaa lisää liikkeitä suuriin kaupunkeihin

Ruokalähettipalvelustaan tunnettu Foodora avasi ensimmäisen Foodora Marketinsa Helsingissä viime vuoden joulukuussa.

Foodora Market -liikkeitä on avattu pelkästään tänä vuonna jo kuusi ja tavoitteena on avata vielä kolme ennen vuoden vaihdetta. Yhteensä liikkeitä olisi siis reilun kuukauden päästä kymmenen.

Foodoran ruokamarketeista uusin avattiin Ouluun eilen, 16. marraskuuta. Foodora Marketin Senior Manager Jarno Lehtimäki kertoo, että kasvavan ruoan verkkokaupan taustalla on useita syitä.

– Pakon sanelemana ajauduttiin miettimään, miten ihmiset saisivat ruoan kotiin koronan takia. Samalla ihmiset kärsivät ajan puutteesta. Ruokaostosten tilaaminen kotiin on selkeä vaihtoehto kiireiseen arkeen, Lehtimäki sanoo.

Foodoran verkkokauppa toimii samalla konseptilla kuin sen ruokalähettipalvelu. Asiakas tilaa haluamansa tuotteet yrityksen sovelluksesta ja ne tuodaan kotiovelle asti mahdollisimman nopeasti.

Käytännössä ruokaostokset tekee tilauksen perusteella varastomyymälän työntekijä. Ruoan asiakkaalle toimittavat erikseen palkatut lähetit, joita yrityksellä työskentelee jo useita satoja.

– Tyypillinen verkkokaupan asiakas on 2-lapsinen perhe, jolla on kiireinen arki. Kummatkin vanhemmat töissä, lapsilla on harrastuksia ja aikaa ei vain ole, Lehtimäki kuvailee.

Oulussa avattu Foodora Market toimii noin 350 neliön liiketiloissa, jotka on täytetty hyllyillä ja tuotteilla. Perinteiseltä kaupalta tila ei silti näytä.

  • Katso, miltä Oulun Foodora Marketissa näyttää artikkelin päävideolta.

– Meidän ei tarvitse miettiä, mihin laittaa ostoskorit tai kuinka sisustaa. Olemme täällä vain itseämme varten ja keskitymme siihen, miten saamme asiakkaan ostokset kerättyä mahdollisimman nopeasti, Lehtimäki sanoo.

Tavoitteena todellakin on nopeus. Lehtimäki kertoo, että ideaali toimitusaika ruokaostoksille on 15–20 minuuttia, kun asiakas asuu lähellä toimituspistettä.

Hurjasta kasvunopeudesta huolimatta kasvun ei odoteta hidastuvan. Tavoitteena on avata vielä loppuvuoden aikana useita samalla konseptilla toimivia ruoan verkkokauppoja Suomen isoimpiin kaupunkeihin. Myös työntekijöitä rekrytoidaan jatkuvasti lisää.

Palvelu ei suinkaan ole Suomessa ainutlaatuinen tai vailla kilpailua. Ruoan verkkokauppaa tarjoavat myös Foodoran läheinen kilpailija Wolt sekä perinteiset ruokakauppaketjut Arina ja Kesko.

Myös Wolt aikoo laajentaa ruokakauppatoimintaansa

Välimallia perinteisen kaupan ja puhtaan verkkokaupan välillä on pystyttämässä Wolt. Tällä hetkellä Wolt Market -nimellä kulkevia liikkeitä on Suomessa viisi, mutta laajennusta kaavaillaan nopeallakin tahdilla.

Wolt avasi ensimmäisen Market-kauppansa huhtikuussa 2020 Helsinkiin. Käytännössä konsepti on sama kuin Foodoran. Asiakas tilaa ruokaostoksensa Woltin ruokalähettipalvelun sovelluksesta tai yrityksen nettisivuilta ja kuljettaja tuo ostokset kotiin.

Toisin kuin Foodora Market, Woltin vastaava ketju palvelee asiakkaitaan kuitenkin myös paikan päällä: asiakas voi halutessaan noutaa tilauksensa itse, jos ei halua kotiinkuljetusta.

Tuotevalikoima Woltin Marketeissa on keskimäärin 1 500–2 000 tuotetta.

Tällä hetkellä Wolt toimii ruokakauppakonseptillaan vasta eteläisessä Suomessa, mutta valmistelee oman markettinsa avaamista esimerkiksi Ouluun nopealla aikataululla, kertoo sähköpostitse Wolt Market Suomen maajohtaja Joel Järvinen.

Marraskuun alussa Wolt tiedotti, että se myydään Yhdysvaltalaiselle Doordash-yritykselle, jonka konsepti muistuttaa pitkälti Woltia. Palvelut on kuitenkin määrä pitää Suomessa nykyisellään.

Keskolla verkkokaupan kasvu on jo maltillisempaa

Ruoan verkkokauppa ei ole jäänyt pelkästään uusien markkinatulokkaiden aluevaltaukseksi, vaan osaa kilpailuun ottavat myös perinteiset toimijat.

K-ryhmän kauppoja hallinnoivan KeskonPohjois-Suomen aluejohtaja Jari Saarinen kertoo, että verkkokauppa on yhä suurempi osa myös kivijalkaliikkeiden myyntiä.

– Ruoan verkkokauppa kasvoi viime vuonna valtakunnallisesti 380 prosenttia. Pohjois-Suomessa kasvu oli vielä suurempaa, sillä kauppa kasvoi 440 prosenttisesti, eli lähes viisinkertaistui, Saarinen toteaa.

Kasvua tapahtuu Saarisen mukaan edelleen, mutta se on huomattavasti edellisvuotta maltillisempaa, noin 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Kasvusta huolimatta ruoan verkkokauppa on kokonaiskuvassa yhä vain pieni osa Keskon kauppojen toimintaa. Parhaimmillaan ruoan verkkokauppa on Saarisen mukaan kymmenys yksittäisen kaupan myynnistä.

Lukuun vaikuttaa kuitenkin myös se, että keskiverto ostos verkkokaupasta on huomattavasti suurempi kuin kivijalkamyymälästä.

Myös Keskolla suurin verkkokaupan asiakasryhmä ovat lapsiperheet, jotka usein tilaavat verkosta koko perheen ruoat viikon ajalle. Koronan myötä kuitenkin myös eläkeläisten ja aikuistalouksien osuus verkkokaupan asiakkaista on lisääntynyt.

Ruoan verkkokauppa vakiintui myös S-ryhmän Arinalla

S-ryhmän Osuuskauppa Arina vastasi Ylelle sähköpostitse, että heidän verkkomyyntinsä tavoitteet ovat ylittyneet roimasti koronan aikana. Arinan ryhmäpäällikkö Ari Arolaakso kertoo, että ruoan verkkokauppa on vakiintunut pandemian jälkeen osaksi ketjun toimintaa.

Kehitys on kuitenkin hidastunut sitä mukaan, kun koronapandemian rajoitustoimia on vähennetty.

– Verkkokauppatoiminta aloitettiin juuri ennen pandemian aloitusta. Kasvu oli tietyissä toimipisteissä hurjaa. Olemme keskittyneet suurimpiin kaupunkeihin, sillä kannattavuus on haasteellista harvemmin asutuilla alueilla.

Vaikka Arina on S-kaupoillaan vakiintunut toimija kaupan alalla, on kilpailu silti kovaa. Hinnan ja valikoiman lisäksi nettikaupassa korostuu Arolaakson mukaan toimitusajan merkitys. Arinalla toimitusajoissa ei puhuta Foodoran tai Woltin tavoin minuuteista, vaan tunneista ja päivistä.

Tyypillinen verkossa ostoksensa tekevä ihminen on myös Arinalla hyvin samankaltainen kuin muilla ruoan verkkokaupan toimijoilla.

– Lapsiperheelliset asiakkaat, yritysasiakkaat ja aikaa arvostavat asiakkaat korostuvat verkossa. Karanteenissa olevien määrä on kuitenkin vähentynyt.

Tulevaisuudessa ruoan verkkokauppaa tarjoavat yritykset näkevät yhä kiristyvän kilpailun, uudet innovaatiot ja esimerkiksi automaation, jonka avulla ostokset saataisiin asiakkaille yhä nopeammin. Jokaisen toimijan aikomus on keinoista huolimatta sama – jatkaa kasvua verkossa.

Tilaatko sinä ruokasi verkkokaupasta? Voit keskustella aiheesta 19.11. klo 23 asti.