Tampere huputtaa pyöräteitä talveksi, vaikka juhlapuheissa pyöräilyä halutaan lisätä – muut isot kaupungit ihmettelevät käytäntöä

Turussa ja Oulussa on käytössä samat pyöräilyreitit kesät talvet. Tampereellakin pohditaan, voisiko huputuksesta jo luopua.

Huputtamalla peitetty liikennemerkki kevyen liikenteen väylällä.
Huputtaminen keksittiin polkupyöräilijöiden mukaan 90-luvun lamavuosina säästökeinoksi ja se on jäänyt käytännöksi. Video: Marjut Suomi / Yle.

Joka vuosi pyöräteiden merkkejä huputetaan Tampereella talvikaudeksi. Ne siis muutetaan jalkakäytäviksi, joilla yli 12-vuotias ei saa pyöräillä. Samalla kunnossapitovastuu siirtyy tontinomistajille, kuten lakikin (siirryt toiseen palveluun)määrittää.

– Kaupungin imagolle, reittien käyttäjille ja pyöräilyn kehittämiselle syntyvä haitta ei ole suhteessa siihen pieneen säästöön, mikä mahdollisesti saadaan, sanoo Tampereen polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Heikki Kerppilä.

Samaan aikaan Tampereen kaupungin tavoitteena on lisätä pyöräilyä ainakin Kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman (siirryt toiseen palveluun) ja myös kaupunkistrategian (siirryt toiseen palveluun) mukaan.

Polkupyöräilijöiden yhdistys on perustanut adressin huputuksen lopettamiseksi (siirryt toiseen palveluun). Keskiviikkona aamupäivällä siihen oli kertynyt 270 allekirjoitusta.

Oulussa ja Turussa samat reitit ympäri vuoden

Osassa muita isoja kaupunkeja käytäntöä ihmetellään. Pyöräreitit pysyvät samoina kesät talvet esimerkiksi Oulussa ja Turussa.

Oulun liikenneinsinööri Harri Vaarala on kuullut Tampereen käytännöstä, eikä muualta tule hänelle mieleen vastaavaa. Turun liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinenkään ei ole törmännyt huputukseen.

– Kuulostaa hyvin oudolta käytännöltä. Mitä sillä mahdetaan tavoitella? Pärssinen pohtii.

Oulussa pyöräteihin panostetaan erityisesti. Esimerkiksi vilkkaimpien pyöräteiden kunnossapito erotetaan muista teistä omaksi urakakseen, jotta kunnossapitäjä voi keskittyä niihin.

Oulussa pääväylät on lähdettävä auraamaan heti, kun on satanut kaksi senttiä lunta. Käytännössä yhtä nopeasti kuin vilkkaille autoreiteille. Kuva: Paulus Markkula / Yle

– Oulussa talvipyöräillään paljon, eikä siinä ole kysymys geeneistä tai rohkeudesta, vaan olosuhteet talvipyöräilyyn luodaan, Vaarala toteaa.

Turussakin on päätetty edistää talvipyöräilyä. Käytännössä talvikunnossapitoa on tehostettu kävely- ja pyöräteillä. Seuraavan viiden vuoden aikana laajennetaan tehostetun kunnossapidon reittiä niin, että lopulta väylää on yhteensä 70 kilometriä keskustan reittien päälle.

Alun perin yritettiin parantaa pyöräilyn olosuhteita

Alun perin nyt huputetut osuudet ovat olleet Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntin (kok.) mukaan jalkakäytäviä. Ajatus oli parantaa pyöräilijöiden palvelua kesäisin ja muuttaa jalkakäytävät yhdistetyiksi pyöräily- ja kävelyreiteiksi.

Tampere on Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntin mukaan kehittyvä pyöräilykaupunki ja muilta on varmasti opittavaa.  Kuva: Timo Turpeinen / Yle

Olosuhteet eivät Jäntin mukaan ole parhaat mahdolliset yhdistettyyn käyttöön talvella. Talvella lunta ei ehditä poistaa riittävästi, joten kävelijöiden ja pyöräilijöiden ole turvallista samaan aikaan käyttää reittiä.

Yhdyskuntalautakunnassa kuitenkin keskusteltiin huputetuista kadunpätkistä juuri tällä viikolla.

– Arvioimme, voiko niitä hoitaa talvipyöräilykäyttöön. Uskon, että ne osittain tullaan poistamaan. Kuinka nopeasti, se on toinen kysymys.

Mitä mieltä olet jutun aiheesta? Keskustelu on auki 18.11. kello 23.00 asti.

Lue lisää: