Ainutlaatuinen piirustussarja taltioi Tampereen areenan rakentumisen alusta loppuun – taiteilija: "Piirtäjän ensimmäinen tehtävä on huijata"

Tampereen areenan avajaisia juhlitaan 15. joulukuuta. Tuomo Rosenlund piirsi koko rakennusajan 50 taideteokseen.

Kuvataiteilija Tuomo Rosenlundin All Wired Up -piirustus Tampereen Kannen areenan työmaalta.
Viidenkymmenen teoksen sarjan on tilannut Tampereen kaupunki. Näin Tuomo Rosenlund kertoo omasta työskentelystään työmaan tallentajana. Video: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Kuvataiteilija Tuomo Rosenlund kastaa kynän mustepulloon, ja alkaa piirtää ääriviivoja uusimpaan teokseensa. Paperille piirtyy sähköjohtokieppi toisensa perään.

Valopöydällä paperin alla on lyijykynäluonnos, jota Rosenlund kopioi lopulliseen versioon.

– Tämä on leppoisa työvaihe, aika lailla teknistä suorittamista.

Kun ääriviivat on tehty, Rosenlund tussaa teokseen vielä vähän taikaa.

– Varjostuksia, vähän tummennuksia ja kaikennäköistä pientä lumoamista ja taikaa, mitä piirtäjä käyttää, että saisi lopputuloksen näyttämään hyvältä.

Valopöydällä näkyvän lyijykynäluonnoksen Rosenlund on tehnyt Tampereen Kannen ja areenan työmaalta huhtikuussa 2021 ottamansa valokuvan pohjalta, ja niitä kuvia riittää. Rosenlund arvioi ottaneensa eri rakentamisvaiheista yli 3 000 valokuvaa. Kuva: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Rosenlund on taltioinut tamperelaisittain ainutlaatuista työmaata ihan alusta saakka noin kerran kuukaudessa. Tekeillä on 50 piirustuksen sarja.

– Kokonaisuudessa pitää näkyä sekä pieniä yksityiskohtia että isoja näkymiä, massiivisia muotoja ja miten ne vaikuttavat kaupunkikuvaan.

Toisaalta tämän mittakaavan työmaalla pienikin yksityiskohta kertautuu. Rosenlundin piirtämiä sähköjohtokieppejä on piilotettu Tampereen keskustaan rakentuvaan kokonaisuuteen kilometrikaupalla.

"Piirtäjän ensimmäinen tehtävä on huijata"

Tuomo Rosenlundille on tärkeää teosten visuaalisen näyttävyyden lisäksi niiden todistusarvo. Nykyään työmailta jää talteen valokuvia ja videoita, mutta entisaikojen rakennuksia tallennettiin piirtämällä.

– Tämä on laajamittainen dokumentointi, joka jää kaupungin kokoelmiin. Jonkin ajan päästä tämä voi olla katsojalle hauska elämys, että ai noin se tehtiin siihen aikaan. Tässä on historiallista dokumentaarisuutta sitten, kun mennään ajallisesti tarpeeksi pitkän ajan päähän.

Tamperelainen kuvataiteilija Tuomo Rosenlund on piirtänyt Kannen ja areenan työmaalta keskimäärin kuvan kuukaudessa. Tämä At the Sunrise Glory Be -teos on lokakuulta 2021. Kuva: Tuomo Rosenlund

Teossarjan Rosenlundilta tilannut Tampereen kaupunki on myös ajatellut aluerakennushankkeen dokumentointia.

– Aika nopeasti meillä heräsi ajatus siitä, että työmaa on jo itsessään on hyvin uniikki, miksemme myös taltioisi sitä ainutlaatuisella tavalla. Koimme, että Tuomon piirrosten kautta voisimme tuoda esille uudenlaisen näkymän siitä, miten hanke muuttuu konkretiaksi, sanoo Tampereen kaupungin talous- ja hankintavastaava Pekka Ranta.

Rakennusteknisesti Rosenlundin työt eivät ole tarkkoja, vaan hän on ottanut taiteellisia vapauksia.

– Kyllä piirtäjän ensimmäinen tehtävä on huijata.

Hän on myös poistanut valokuviinsa mahdollisesti tallentuneet ihmiset.

– Ihmisestä ei tarvitse näkyä kuvassa kuin puolikas jalka, niin se varastaa huomion. Silloin unohtuu pääkohde, eli rakennus itse.

Tuomo Rosenlund tekee teoksensa kolmessa vaiheessa. Ensin hän ottaa valokuvan, jonka pohjalta hän tekee lyijykynäluonnoksen. Viimeisessä vaiheessa hän kopioi valopöydän äärellä luonnoksesta ääriviivat lopulliseen piirustukseen ja tussaa vielä varjostuksia teokseen. Kuva: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Kun kuvataiteilijaa kiehtoo arkkitehtuuri ja teollisuuden historia, on Kannen ja areenan rakentumisen aikana ollut monen monta kohokohtaa.

– Olen ollut etuoikeutetussa asemassa, kun olen saanut seurata tätä ihan lähietäisyydeltä. Rakennukset ovat taiteilijan silmin parhaimmillaan rakentuessaan. Prosessin eri vaiheet tarjoavat outoja ja yllättäviä näkymiä, jotka ovat visuaalisesti herkullisia.

Videolla Rosenlund kertoo erityisestä hetkestä, joka on jäänyt vuosien varrelta mieleen.

Kuvataiteilija Tuomo Rosenlundin tussiteos Tampereen areenan työmaalta We need the Roof, We want the Roof, We vill have the Roof.
Kuvataiteilija Tuomo Rosenlund on piirtänyt teoksia Tampereen areenan työmaalta koko rakennustyön ajan. Näin hän kuvailee yhtä rakennusvuosien kohokohtaa. Video: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Vielä ei ole tehty päätöksiä siitä, mihin Rosenlundin kymmenien piirustusten sarja tulee nähtäville.

– Keskusteluja käydään areenayhtiön kanssa ja tauluista ainakin osa, jos ei jopa kaikki, tulevat sijoittumaan Nokia Arenalle. Joka tapauksessa taulut halutaan pitää esillä ja kaikkien katseltavina, sanoo Tampereen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Noora Kumpulainen.

Tampereen Kannen ja areenan rakentamisajan Tuomo Rosenlundin teoksia on ollut esillä työmaan vierailijakeskuksessa Tampereen keskustassa. Jatkossa piirustussarjan töitä saatetaan nähdä areenan tiloissa. Kuva: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Rakennustyömaalta otetuista kuvista ja piirustuksista, sekä työmaan suunnittelijoiden ja toteuttajien haastatteluista on tekeillä myös kirja, joka julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

– Niistä haastatteluista kävi ilmi, ettei kukaan ollut osannut varsinaisesti valmistautua siihen, miten valtava tämä työmaa tulee olemaan. Se on ollut mittakaavaltaan ainutlaatuinen kohde monelle, Rosenlund sanoo.

Sitä se on ollut myös hänelle itselleen.

Tampereen areenan ensimmäiset yleisötilaisuudet järjestetään 3. ja 4. joulukuuta, kun jääkiekon liigajoukkueet Ilves ja Tappara kohtaavat uudella jäällä. Virallisia avajaisia juhlitaan 15. joulukuuta.

Mitä ajatuksia uutinen herätti? Voit keskustella aiheesta 30.11. klo 23 asti.

Lue myös: