Päiväkodin lapset saivat opettajakseen taideammattilaisen – syntyi hurja kiinnostus oppia uutta: "Aina kysyvät, että mitä tänään tehdään"

Kouvolan kaupungin varhaiskasvatus ja kansalaisopisto ovat aloittaneet uudenlaisen taidekasvatuskokeilun päiväkodeissa. Taiteen avulla kaupunki haluaa parantaa lasten ja työntekijöiden mielen hyvinvointia.

lapsi Eevia Korhonen istuu päiväkodin pöydän ääressä sivellin kädessään ja kuuntelee opettajan ohjeita. Vieressä istuu  kaksi tyttöä.
Osassa Kouvolan päiväkoteja lapset ovat rakentaneet tänä syksynä aarrelaivaa. Laivan tekemisessä lapset ovat päässeet kokeilemaan erilaisia taidetekniikoita.

Viisi lasta rakentaa pöydän ympärillä aarrelaivan osia Kirkonseudun päiväkodissa Kouvolan Valkealassa. Kouvolan kansalaisopiston tuntiopettaja Pia Liila ohjeistaa lapsia esimerkiksi köyden ja purjeen tekemisessä.

– Lapset ovat tehneet innolla ja aina kysyvät, että mitä tänään tehdään, Liila kertoo.

5-vuotias Oona Lojander valitsi köyden väreiksi vaaleanpunaisen ja valkoisen.

– Ne ovat minun lempivärit. Köysi oli helppo tehdä.

Kansalaisopiston opettajat kiertävät viikoittain päiväkodeissa ohjaamassa lasten taidetuokioita. Jokaisella kerralla lapset jatkavat oman laivansa rakentamista.

Elina Peräkylä painaa kuvioita laivaan tulevaan purjeeseen. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Laivan osien tekemisessä käytetään erilaisia tekniikoita kuten maalaamista, kankaanpainantaa ja kolmiulotteista rakentamista.

4-vuotiaan Eevi Korhosen mielestä hytin tekeminen laivaan on ollut tähän mennessä kivointa.

– Oli kivaa koota tikkuja.

Lasten ilo on parasta

Aarrelaivan tekeminen on osa Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen ja kansalaisopiston yhteistä taidekasvatuskokeilua, joka alkoi tänä syksynä.

Varhaiskasvatus ja kansalaisopisto haluavat yhteistyöllä syventää ja uudistaa päiväkodeissa tehtävää taidekasvatusta sekä tukea lasten ja työntekijöiden mielen hyvinvointia.

Kouvolan varhaiskasvatuspäällikkö Helena Kuusisto sanoo, että taiteen kautta lapsi pystyy ilmaisemaan itseään silloinkin, kun sanoja ei ole.

– Taiteellinen ilmaisu ja varsinkin kokeminen on se, joka tuo lapsille hyvinvointia. Myös toisen lapsen tai ryhmän kanssa tekeminen tuo paljon iloa ja myönteisiä tunteita päivään, sanoo Kuusisto.

Lapset rakentavat laivoihin erilaisia osia kuten hytin, maston ja purjeen. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Lehtomäen päiväkodin varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Pirre Pohjantähti kertoo, että työntekijät ovat saaneet paljon mielihyvää lasten ilosta ja oppimisesta.

– Parasta on lasten ilo. Nyt olemme saaneet oppia yhdessä lasten kanssa.

Työntekijöille uutta oppia

Turun yliopiston varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori Inkeri Ruokonen kuvailee Kouvolan kaupungin ja kansalaisopiston taidekasvatukseen liittyvää yhteistyömallia ihanaksi.

Varhaiskasvatuksen yhteistyö esimerkiksi taiteilijoiden kanssa hyödyttää molempia osapuolia. Ruokosen mukaan taiteilija saa pedagogisia valmiuksia ja opettaja työkaluja omaan työhönsä.

Tämä asia on huomattu myös Kouvolassa.

– Esimerkiksi nokipainanta, jolla teimme purjeita laivaan, oli hauska tekniikka. En ollut aiemmin ajatellut sitä, kertoo lastenhoitaja Pirre Pohjantähti Lehtomäen päiväkodista.

Oona Lojander pyörittää naruista köyttä omaan laivaansa. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Professori Inkeri Ruokonen oli hiljattain mukana tekemässä Kansallisen koulutuksen arviointikeskus KARVIn valtakunnallista arviointia (siirryt toiseen palveluun) taito- ja taidekasvatuksen nykytilasta varhaiskasvatuksessa.

Arvioinnissa kehittämiskohteena erityisesti korostui, että lasten taito- ja taidekasvatuksen tulee huomioida paremmin sekä lasten että taiteen kulttuurinen moninaisuus. Myös se korostui, että oikeus taiteelliseen ilmaisuun ja taidekasvatuksen eri muotoihin kuuluu kaikille ikäryhmille.

Ruokonen korostaa, että erilaisesta yhteistyöstä huolimatta vastuu taidekasvatuksesta on aina varhaiskasvatuksen henkilöstöllä. Sen vuoksi työnantajien kustantamaa alan täydennyskoulutusta tulisi lisätä.

– Ei voi ajatella, että samalla opilla mennään koko elämän ura. Eikä niin, että henkilöstö, jolla on muutenkin pieni palkka, maksaisi palkastaan lisäkoulutusta, Ruokonen sanoo.

Kaikki voivat osallistua

Kouvolassa Lehtomäen päiväkoti otti varhaiskasvatuksen ja kansalaisopiston yhteistyön innolla vastaan. Lastenhoitaja Pirre Pohjantähden mukaan kokeilu on ainutlaatuinen mahdollisuus saada taideopetusta ja -kasvatusta kansalaisopiston opettajalta, jolla on erityisosaamista.

– Joskus lapsi ei ole tykännyt, että kädet sottaantuu. Nyt siihen on siedätetty ja se on ollut ihan hauskaakin, kun saa luoda ja tehdä uutta, Pohjantähti kertoo.

Kouvolan taidekasvatuskokeilussa on mukana kaikkiaan 13 kunnallista päiväkotia. Kaupunki ostaa palvelun kansalaisopistolta. Lapset pääsevät osallistumaan taiteen tekemiseen maksutta.

– Osallistuminen ei saa olla kiinni siitä, mitä vanhemmat maksavat tai ostavat. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pääperiaate on, että se on ilmaista ja kaikki voivat osallistua, Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen päällikkö Helena Kuusisto sanoo.

Kouvolan kokeilu kestää ainakin ensi keväälle. Jatkoa arvioidaan sen jälkeen.

tuntiopettaja Pia Liila seisoo päiväkodin pöydän päässä ja opastaa pöydän ääressä istuvia lapsia askartelussa.
Kouvolan päiväkotikuvis oli esillä Ylen aamussa 17.11.2021. Katso koko juttu tästä.