Hyppää sisältöön

Osuuspankki Suur-Savon konttorilakkautukset sydämistyttävät edelleen – "Katastrofi", sanoo Puumalan kunnanjohtaja Niina Kuuva

OP Suur-Savon toimitusjohtaja sanoo, että pankkiasiat voi hoitaa ilman verkkopalveluita. Hän myös lupaa apua kaikille, jotka tarvitsevat sitä.

Lakkautettava OP Suur-Savon konttori Juvalla.
Markku Karila toivoo OP Suur-Savolta palvelupistettä. OP Suur-Savon toimitusjohtaja Jari Himanen sanoo, että palvelut hoituvat ilman konttoriakin. Kuvaaja: Esa Huuhko / Yle, editointi: Niko Mannonen / Yle

OP Suur-Savo kertoi tämän kuun alussa lakkauttavansa seitsemän konttoriaan. Pankki keskittää kassapalveluitaan suurempiin taajamiin.

Haukivuoren, Heinäveden, Hirvensalmen, Juvan, Mäntyharjun, Puumalan ja Sulkavan konttorit sulkevat ovensa maaliskuun lopussa, mutta kassapalvelut lopetetaan jo vuoden lopussa.

Konttorilakkautuksista kertoessaan OP Suur-Savo kertoi panostavansa asiakaspalveluun puhelimessa ja digitaalisissa kanavissa.

– Aivan järjetön päätös, ei voi käsittää. Paljon on vanhuksia, joilla ei ole tietokonetta, siinä käy asioiden hoitaminen vaikeaksi, sanoo juvalainen Mauno Hytönen.

Mauno Hytönen sanoo puhuneensa palveluiden heikkenemisestä jo siinä vaiheessa, kun Juvan Osuuspankki vuonna 2011 fuusioitiin Suur-Savon Osuuspankkiin. Kuva: Petri Vironen / Yle

Hytönen vastusti Juvan Osuuspankin vuoden 2011 fuusiota OP Suur-Savoon.

– Silloin luvattiin, että palvelut paranevat, mutta ihan päin peetä on mennyt.

Keskustelut kuntien kanssa menossa

Puumalassa kunnanjohtaja Niina Kuuva sanoo, että konttorin lakkauttaminen kunnasta oli enemmänkin odotettua kuin yllätys. Käyttöä konttorilla on kuitenkin ollut.

– Täällä on ollut pankilla kassapalvelut kerran viikossa kolme tuntia, ja aina siinä on ollut jono, Kuuva sanoo.

Puumalan kunnanjohtaja Niina Kuuva toivoo OP Suur-Savolta aktiivista läsnäoloa myös niillä paikkakunnilla, joista pankki lakkauttaa konttorit. Kuva: Petri Vironen / Yle

OP Suur-Savo käy parhaillaan kuntien kanssa keskusteluja siitä, miten tilanteessa edetään.

– Olennaista on nyt se, miten turvataan niiden ihmisten ja yhteisöjen pankkiasiointi, joilla verkon kautta asiointi ei onnistu. Tämä on katastrofi heille, hän sanoo.

Pankki lupaa käytännön apua

OP Suur-Savon toimitusjohtaja Jari Himanen sanoo, että asioita voi hoitaa myös ilman digiä, esimerkiksi suoraveloituksella tai maksupalvelun kautta. Hän vakuuttaa, että konttoriasiakkaiden asiat hoituvat ja neuvontaa on saatavissa jatkossakin.

– Olemme aikaisemminkin joutuneet tekemään vastaavia päätöksiä. Sen vuoksi uskallamme luvata, että autamme kaikkia asiakkaitamme, aivan kuten olemme tehneet aikaisemminkin, Himanen sanoo.

OP Suur-Savon toimitusjohtaja Jari Himanen arvelee, että pankki saa kuraa niskaansa yleisemmästä yhteiskunnallisesta muutoksesta. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Himasen mukaan pankilla on kaksi kertaa kuukaudessa tai useammin konttorissa käyviä asiakkaita on lakkautettavissa seitsemässä konttorissa yhteensä 135 ja kaikissa konttoreissa yhteensä 355.

– Tämä kertoo siitä, että myös kaupungeissa käytetään vaihtoehtoisia tapoja hoitaa pankkipalvelut. Sehän on myös edullisempaa asiakkaalle.

Mauno Hytöselle pankin luvut eivät tahdo kelvata.

– Himanen saisi itse tulla tänne katsomaan mikä on tilanne. Päätös pitäisi perua, tämä on asiakkaiden omistama osuuspankki, Hytönen sanoo.

Himasen mukaan OP Suur-Savon ympärillä käytävä kipakka keskustelu ei kosketa vain pankkia itseään. Kyse on laajemmasta palvelujen katoamisesta ja palvelupisteiden vähenemisestä pieniltä paikkakunnilta.

– Olemme halunneet pitää toimintoja yllä niin pitkään kuin mahdollista. Elämme kuitenkin samojen sääntelyjen ja lainalaisuuksien alla kuin liikepankit, ja jossain kohdassa toimintoja on järjesteltävä uudelleen.

Voit keskustella aiheesta 19.11. klo 23.00 saakka.