Pikkukunnat käyvät kovaa kilpailua nuorista, ja siksi Veeti Koski, 17, saa Ähtärin lukiosta ajokortin lähes maksutta

Lähes kaikki lukion opiskelijat suorittavat turvallisen liikennekulttuurin kurssin ja saavat samalla lähes maksuttoman ajokortin. Ajokortin lisäksi eteläpohjalaislukio houkuttelee opiskelijoita frisbeegolfilla.

Lukion oppilas Veeti Koski istuu opetusautossa kuljettajan penkillä.
Veeti Koski ajaa ajokortin Ähtärin lukiosta osana opintoja. Hän saa kortin 18-vuotiaana, vaikka moni hänen ikätovereistaan käy autokoulun ikäpoikkeusluvalla jo 17-vuotiaana. Kuvaus ja editointi Pasi Takkunen, toimittaja Lotta Sillanmäki.

Veeti Koski, 17, on lähdössä kolmannelle ajotunnilleen Ähtärin lukion pihalta.

Abiturientti Koski osallistuu turvallisen liikennekulttuurin kurssille Ähtärin lukiossa ja saa itselleen B-ajokortin lähes maksutta. Koski täyttää 18 vuotta joulukuussa, eli hän suorittaa ajokortin täysi-ikäisenä.

Eteläpohjalaislukio on tarjonnut kurssia kahden lukuvuoden ajan. Lukio ja kunta kustantavat sekä teoriatunnit että pakolliset ajotunnit, opiskelijan maksettavaksi jää tutkintomaksu ja mahdolliset ylimääräiset ajotunnit.

– Kurssi oli niin mukavasti tarjolla ja kun lukio sen maksaa lähes kokonaan, niin sehän oli vain järkevä ratkaisu, Veeti Koski kertoo.

Lähes kaikki opiskelijat ovat valinneet kurssin, kertoo lukion rehtori Anne Luodeslampi.

Yksi syy oli hänen mukaansa kurssille ja ajokorttien kustantamiselle se, että Ähtärissä on paljon opiskelijoita, jotka suorittavat ajokortin ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana.

– Annamme kurssilla paljon enemmän teoriaopetusta kuin normaalilla autokoulupuolella. Tässä opiskellaan asioita puolen vuoden ajan ja tämä on ihan täysi lukiokurssi, joka suoritetaan, Luodeslampi sanoo.

Nuoret pääsevät pohtimaan liikenneturvallisuutta Luodeslammen mukaan kurssilla syvemmin.

Ikäluokat pienenevät, kisa kiristyy

Etenkin pienempien paikkakuntien lukiot ovat käyneet viime vuosina kilpailua opiskelijoista, kun nuorten ikäluokat pienenevät.

Ähtärissä 16–18-vuotiaiden määrä vähenee ennusteen mukaan yli 20 prosentilla vuoteen 2035 mennessä. Lukion rehtori Anne Luodeslampi uskoo, että houkutuskeinoja on pienillä lukioilla käytettävä jatkossakin.

– Me tarvitsemme opiskelijoita myös muilta paikkakunnilta. Kun löydetään ne pienten lukioiden paikalliset vahvuudet, niin niillä voidaan houkutella opiskelijoita muualtakin, hän pohtii.

Anne Luodeslampi kertoo lähes kaikkien lukion opiskelijoiden valinneen turvallisen liikennekulttuurin kurssin. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Ähtärin lukiossa on alkanut myös uusi frisbeegolflinja, joka painottuu lajin tekniikkaan, taktiikoihin sekä kisoihin valmistautumiseen.

– Meidän musiikinopettaja sattuu olemaan SM-tason frisbeegolffaaja ja hän vetääkin nyt frisbeegolflinjaa lukiossa. Tämä on meidän toinen keino [maksuttoman ajokortin lisäksi], jolla onnistumme houkuttelemaan opiskelijoita myös oman paikkakunnan ulkopuolelta.

Luodeslampi muistuttaa, että 2005 syntyneille toinen aste on maksuton joka tapauksessa.

– Kun ikäluokat pienenevät, niin sekin on jo tavoite, että saamme pysymään määrät samoina kuin aiemmin. En ole vielä ainakaan kuullut, että joku olisi valinnut meidän lukion vain ajokortin takia.

"Tämä oli vain hyvä bonus"

Kurssia vetää Ähtärin lukiossa Ähtärin Liikennekoulun autokouluyrittäjä Juha-Pekka Leiponen.

Hän pitää kurssia hyvänä nimenomaan siksi, että siinä annetaan teoriaopetusta huomattavasti enemmän kuin autokoulussa.

– Autokoulussa pakollisia teoriatunteja on vain kahdeksan. Täällä lukiolaiset käyvät teoriaa kokonaisuutena lähes 40 tuntia, eli tämä on paljon perusteellisempaa, Leiponen kuvaa.

Juha-Pekka Leiposen mielestä ikäpoikkeusluvalla ajokortin ajaminen on hyvä asia etenkin seuduilla, joilla ei ole kattavaa julkista liikennettä. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Sekä Leiponen että rehtori Anne Luodeslampi uskovat, että kurssi antaa hyvät eväät nuorille liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Leiponen pitää hyvänä asiana myös sitä, että ajokortin voi suorittaa ikäpoikkeusluvalla jo 17-vuotiaana.

– Se vapauttaa liikkumista ja vähentää perheiden kuljetuspainetta kun saadaan uusia kuskeja. Tämähän tulee ilmeisesti vielä muuttumaan niin, ettei poikkeuslupia tarvitsisi hakea, vaan kortin voisi ajaa huoltajien suostumuksella.

Etelä-Pohjanmaalla ajokortin on suorittanut 17-vuotiaana jo lähes puolet ikäluokasta. Veeti Koski ajaa kortin täysi-ikäisenä keskellä abivuottaan.

– Kyllä olisin valinnut Ähtärin lukion muutenkin, mutta tämä oli vain hyvä bonus. Tällä hetkellä kävelen melkein joka paikkaan ja matkat ovat pitkiä, niin kyllä täällä on tärkeää, että on ajokortti, hän miettii.

Kosken mielestä on vain hyvä asia, että lukiot tarjoavat vastaavanlaisia etuja opiskelijoille.

– Se auttaa varmasti monia.

Aiheesta voi keskustella keskiviikkoon 24. marraskuuta kello 23 asti.