Lahden valtuusto vesitti keskustan liikennesuunnitelmaa – kaupunki pyrkii yhä hiilineutraaliksi vuonna 2025

Lahden valtuusto päätti talousarviokokouksessaan karsia keskustan liikennesuunnitelmasta keskeisiä osia. Kaupunkikehitysjohtajan mukaan päätös hidastaa keskustan kehittämistä, eikä se edistä kaupungin elinvoimaa.

Lahden valtuusto kävi keskustelua siitä, kuuluvatko yksittäiset katuratkaisut valtuuston vai lautakunnan toimivaltaan. Valtuuston enemmistö halusi ohjata valmistelua. Kuva: Janne Nykänen / Yle

Lahden valtuusto on päättänyt talousarviokäsittelyn yhteydessä, että keskustan liikennesuunnitelmaa viedään eteenpäin ilman Mannerheiminkadun liittymää ja Saimaankadun kansiratkaisua.

Samalla valtuusto päätti, että Mannerheiminkatu säilyy nelikaistaisena. Liikennesuunnitelmasta, eli Liisusta, päätettiin vuosi sitten valtuustossa.

Nyt 34 valtuutettua halusi muuttaa suunnitelmaa, 25 ei. Äänestyksessä monet ryhmät hajosivat. Perinteisesti SDP on äänestänyt talousarviosta ryhmäpäätöksen mukaisesti. Nyt kuusi demarivaltuutettua lipesi rivistä ja äänesti liikennesuunnitelman karsimisen puolesta.

– Se meni juuri niin kuin piti, iloitsee SDP:n Anneli Viinikka.

Samaa mieltä on äänekkäästi Liisua vastustanut Pro Lahden Kalle Aaltonen. Esityksen teki perussuomalaisten Tuomas Sorsa.

– Liisun [liikennesuunnitelman] huonot yksityiskohdat, Mannerheiminkadun kaventaminen ja kallis kansiratkaisu kaatuivat, mutta parkkitaloa ja liikenneturvallisuutta tietenkin edistetään, sanoo Sorsa.

Perussuomalaisten valtuutettu Tuomas Sorsa uskoo, että viranhaltijat löytävät uuden ratkaisun Sairaalanmäen liikennesuunnitelmalle. Kuva: Janne Nykänen / Yle

Katuosuudet ovat osa kokonaissuunnitelmaa, joka liittyy Sairaalanmäen kehittämiseen. Sairaalanmäellä toimii Harjun terveyden sotekeskus ja sinne on suunniteltu Siltapuiston parkkitalon korvaavaa parkkitaloa, Harju-Lotilan alakoulukampusta ja uusia asuinrakennuksia.

Alun perin suunnitelmissa oli ohjata liikennettä Vesijärvenkadun sijaan Saimaankadulle. Sorsan mukaan vaihtoehtoisia ratkaisuja on olemassa, eikä hän ole huolissaan siitä, että kehitys loppuisi.

Viranhaltijoilta odotetaan vaihtoehtoja

Kaupunkikehitysjohtaja Olli Alhon mukaan valtuuston päätös merkitsee sitä, että keskustan kehittäminen hidastuu.

– Eihän tämä edistä keskustan kehittämistä ja keskustan elinvoimaa niin kuin keskustavisiossa on päätetty vuosi sitten joulukuussa. Tämä meni nyt täysin vastoin sitä päätöstä.

Alhoei heti tuoreeltaan osannut sanoa, miten suunnitelmia voi muuttaa.

– En lähtisi tuoreeltaan ennakoimaan, että mitä tässä tehdään yksityiskohtien kanssa. Katsotaan nyt millaisia ratkaisuja tuodaan kaava- ja katusuunnitelmiin.

Alho ei ole heittämässä koko suunnitelmaa roskakoriin. Valtuuston tahto tuli selväksi, mutta Alho muistuttaa, että koko suunnitelmaa ei sentään hylätty, vaan vain muutamia yksittäisiä kohtia.

– Siinä on muutama niin sanottu pakkopiste, jota pitää suunnitella, parkkitalo ja alakoulukampus. Täytyy miettiä, miten se toimisi kokonaisuutena. Katsotaan nyt mitä me tuodaan pöydälle tekstikirjauksesta huolimatta.

Valtuusto teki myös päätöksen, että kaupunginvaltuusto ei ota Liisua kokonaisuudessaan enää valtuuston käsittelyyn. Asiaa ehdotti Pro Lahden Kalle Aaltonen.

Perussuomalaisten valtuutettu Tuomas Sorsa, Vihreiden valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Jouni Kaikkonen ja kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho pohtivat uutta tilannetta yksi yö valtuuston päätöksen jälkeen. Marjo Pirilä haastattelee.

Hiilineutraaliustavoitteista ei tingitä

Perussuomalaiset esitti myös, että Lahti höllentäisi tavoitettaan pyrkiä hiilineutraaliksi kaupungiksi. Lahti on päättänyt tavoitella hiilineutraalisuutta vuoteen 2025 mennessä.

Kaupunginjohtaja Pekka Timosen mukaan kaupunki on tavoiteaikataulussa. Perusuomalaisten Tuomas Sorsa esitti, että Lahti palaisi kansallisen tavoitteen tasolle, eli vuoteen 2035.

Äänin 44–15 valtuusto päätti pysyä vuoden 2025 tavoitteessa.

SDP:n valtuustoryhmä on yleensä äänestänyt talousarviovaltuustossa ryhmäpäätöksen mukaisesti, mutta maanantaina rivit rakoilivat. Valtuustoryhmän puheenjohtaja Minna Lampinen, miksi? Marjo Pirilä haastattelee.

Lue lisää:

.