Hyppää sisältöön

Peruutettiinko tapahtuma ja sait vain osan lipun hinnasta takaisin? Kuluttajariitalautakunta: Myyjän on palautettava koko raha

Peruutettuun konserttiin tai muuhun tapahtumaan lipun netistä ostaneella kuluttajalla on oikeus saada koko lipun hinta takaisin. Kuluttajariitalautakunnan mukaan peruutuskuluista vastaa järjestäjä.

Käsittelymaksujen perimisestä valitti kuluttajariitalautakuntaan mies, joka oli ostanut liput Joutsenlampi- baletin esitykseen. Esitys peruutettiin koronapandemian vuoksi. Kuva Joutsenlampi-baletin harjoituksista Bolšoi-teatterissa Moskovassa 16. marraskuuta. Kuva: Sergei Ilnitsky / AOP

Peruuntuneen esityksen lipunhinta on korvattava kokonaan asiakkaille, kuluttajariitalautakunta linjaa.

Kuluttajariitalautakunta (siirryt toiseen palveluun) otti kantaa käytäntöön tapauksessa, jossa tuusulalainen mies oli ostanut Lippupisteen verkkokaupasta kaksi lippua Venäjän kansallisbaletin Joutsenlampi-baletin esitykseen.

Esitys oli tarkoitus järjestää Espoon kulttuurikeskuksessa 15. maaliskuuta 2020. Hallitus oli suosittanut (siirryt toiseen palveluun) kolmea päivää aikaisemmin, että kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan määräajaksi koronaviruksen leviämisen estämiseksi.

Liput maksoivat 149 euroa. Kun esityksen järjestäjä peruutti esityksen, Lippupiste palautti miehelle 140 euroa. Lippupiste vähensi palautuksesta 4,5 euron käsittelymaksun kummastakin lipusta.

Ostaja vaati koko summan palauttamista, mutta Lippupiste ei suostunut tähän.

Alan toimijoiden olisi muutettava käytäntöjään.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Stählberg

– Jos tapahtuman järjestäjä ei täytä omaa velvollisuuttaan, kuluttajalla on oikeus saada palvelusta koko hinta takaisin ilman mitään vähennyksiä, sanoo lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Hän korostaa, että palautettavassa hinnassa on kyse kuluttajalle kuuluvasta rahasta.

– Jos tapahtuman järjestäjä käyttää maksun palautukseen välittäjää, järjestäjä vastaa siitä aiheutuvista kuluista, ei kuluttaja. Tältä osin alan toimijoiden olisi muutettava käytäntöjään.

Koronapandemian aikana on peruutettu lukuisia tapahtumia, joihin on ostettu lippuja ennakkoon. Lippuja välittäneet ovat perineet käsittelykuluja lippumaksujen palauttamisen yhteydessä, ja tämä on aiheuttanut kiistoja.

Lisäkuluja ei voi periä yksipuolisilla ehdoilla

Lippupiste kiisti miehen vaatimukset hinnan palauttamisesta kokonaan.

Lippupiste katsoi, että mies oli hyväksynyt lipun oston yhteydessä verkkokaupan käyttäjäsopimuksen, jonka mukaan peruuntumistilanteessa lipun hinnasta pidätetään käsittelymaksu.

Myös ostajalle toimitetussa lipussa mainittiin 4,50 euron käsittelymaksu.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg korostaa, että palautettavassa hinnassa on kyse kuluttajalle kuuluvasta rahasta. Kuva: Toni Määttä / Yle

Kuluttajariitalautakunta katsoo, että lippujen välittäjä ei voi periä tapahtuman peruuttamisesta aiheutuvia käsittelykuluja yksipuolisilla ehdoilla.

Velvollisuus maksaa käsittelymaksu ei lautakunnan mukaan voi perustua siihen, että verkkokaupan käyttäjäsopimuksessa ilmoitetaan yleisesti käsittelymaksusta.

Kun mies hyväksyi lippujen tilauksen yhteydessä käyttäjäsopimuksen ehdot, ei niissä mainittu peruutuksen käsittelymaksun hintaa selkeästi.

Lautakunta korostaa, että etämyynnissä on pyydettävä ostajan selkeä suostumus kaikkiin lisämaksuihin, jotka eivät sisälly ilmoitettuun hintaan. Se, että kuluttaja ei ole hylännyt oletusvalintaa lisämaksun hyväksymisestä, ei ole lautakunnan mielestä riittävää.

Käsittelymaksun euromäärä näkyi lipuista, mutta mies sai liput vasta sopimuksen tekemisen jälkeen.

Lautakunnan mukaan lippujen ostaja ei näin ollut antanut nimenomaista selkeää suostumusta 4,50 euron käsittelymaksun perimiseen.

Hinnan palauttaminen vain osittain kohtuutonta

Ostajalta saatu selkeäkään suostumus ei olisi vaikuttanut asiaan.

Sopimusehto, jonka perusteella kuluttajan saatavasta vähennetään jokin rahamäärä, kun välittäjä palauttaa lipun hinnan järjestäjän puolesta, on lautakunnan mukaan lähtökohtaisesti kohtuuton.

Lautakunta katsookin, että järjestäjän lukuun toimineella lippujen välittäjällä ei ollut oikeutta vähentää lippujen hinnasta palautuksen käsittelymaksua.

Lautakunta suosittaa, että Lippupiste hyvittää ostajalle palauttamatta jääneet 9 euroa.

Etämyynnin ehtoja sovelletaan nettikaupan lisäksi myös puhelimella tehtyihin ostoihin.

Lue myös muista kuluttajariitalautakunnan ratkaisuista: