Talvirenkaiden vaihtoa voi nykyään lykätä, mutta se voi tulla kalliiksi

Viime vuonna voimaan tullut lakimuutos voi tuoda autoilijoille kiusauksen lykätä talvirenkaiden vaihtoa. Talvirenkaita pitää nyt käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää.

Ajokeli on maan etelä- ja keskiosissa muuttunut nyt talvisemmaksi, ja autoilijoita on varoitettu kuuraliukkaudesta ja mustasta jäästä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Talvirenkaiden vaihtoaikaa ei ole ollut enää pakko tuijottaa kalenterista, kun tieliikennelaki muuttui viime vuonna.

Aiemmin talvirenkaita piti käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun, mutta lakimuutoksen myötä kalenteriperusteinen vaihtopakko poistui. Nyt talvirenkaita on käytettävä marraskuun alun ja maaliskuun lopun välisenä aikana, jos keli sitä edellyttää.

Lakimuutos voi tuoda autoilijoille kiusauksen lykätä talvirenkaiden vaihtoa. Vakuutusyhtiö Lähi-Tapiolan johtaja Tapani Alaviiri kuitenkin kertoo, että renkaiden vaihdon vitkuttelu voi kostautua.

– Nämä arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta vakuutuskorvaus voidaan evätä tai korvausta alentaa, jos vahinko johtuu väärästä rengasvalinnasta, Alaviiri sanoo.

Autoilijalla on aina oltava lakisääteinen liikennevakuutus. Tämän lisäksi autoon voi ottaa vapaaehtoisen vahinkovakuutuksen eli kaskon.

Alaviiri korostaa, että jos kesärenkailla liukasteleva aiheuttaa muille vahinkoa, se korvataan autoilijoille pakollisesta liikennevakuutuksesta. Näihin korvauksiin rengasvalinnalla ei siis ole vaikutusta.

Kesärenkailla ajavan omat aineelliset vahingot saatetaan sen sijaan jättää vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta korvaamatta.

– Syytön ulkopuolinen saa aina korvauksen riippumatta renkaista, Alaviiri sanoo.

Myös kuljettajan oman henkilövahinkoturvan osalta kynnys korvausten alentamiseen on Alaviirin mukaan korkea. Hän suosittelee talvirenkaiden käyttöä aina, jos valinta vähänkin mietityttää.

Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa emmitään eniten

Vakuutusyhtiö Ifin viime syksynä tekemän selvityksen mukaan joka viides Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa asuva autoilija aikoi vaihtaa talvirenkaat edellisvuosia myöhemmin. Lähes yhtä moni suunnitteli tekevänsä niin myös Satakunnassa, Päijät-Hämeessä ja Kymenlaaksossa. Ifin kyselyyn vastasi noin 20 000 suomalaista autoilijaa viime vuoden loka-marraskuussa.

Ifin korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen sanoo, että tilanne on ollut kuluvana syksynä varsin samankaltainen.

Virtasen mukaan turvallisin ja myös vaivattomin ratkaisu on käyttää autossa nasta- tai kitkarenkaita koko tavanomaisen talvikauden.

– Turvallisuus on aina ensisijaista. Ei kannata odottaa aivan viimeiseen asti, vaikka kalenteriperusteinen vaihtopakko on poistunut.

Virtanen toteaa, että vaikka tieliikennelaki on muuttunut, Suomen talvi ja liikenneolosuhteet eivät ole. Hän muistuttaa, että jo pieni yöpakkanen saattaa tuoda jäätä tielle ja keli voi vaihdella suurestikin eri puolilla Suomea.

Kitkarenkaiden suosio kasvaa

Ajokeli on maan etelä- ja keskiosissa muuttunut nyt talvisemmaksi, ja autoilijoita on varoitettu kuuraliukkaudesta ja mustasta jäästä.

Tikkurilan Rengas Oy:n toimitusjohtajan Teemu Lappeteläisen tuntuma on, että useimmat asiakkaista näyttäisivät kulkevan pääasiassa vanhan tieliikennelain mukaan. On silti niitä, jotka lykkäävät renkaidenvaihtoa.

– Löytyy autoilijoita, jotka miettivät, ettei talvirenkaita tarvita, koska ajan vähän. Sellaiset henkilöt ehkä sitten lykkäävät tavirenkaiden vaihtoa, Lappeteläinen pohtii.

Lappeteläisen mukaan kelin muutos näkyy rengasliikkeissä nopeasti.

– Välillä on surrattu kiivaammalla tahdilla ja välillä vähän rauhallisemmassa tahdissa.

Lappeteläinen kertoo, että valtaosa autoihin vaihdettavista talvirenkaista on yhä nastarenkaita, vaikka kitkarenkaiden käyttö yleistyy.

– Uusien autojen rengaspaketit alkavat olla yhä useammin kitkarenkaita, Lappeteläinen sanoo.

Voit keskustella aiheesta perjantaihin 26. marraskuuta kello 23:een saakka.

Lisää aiheesta: