Oulun uusi brändi herättää ajatuksia, mutta niin sen on kaupungin mukaan tarkoituskin

Marraskuun alussa hyväksytyn uuden ilmeen ajatus on, että Oulun kaupunki on pohjoinen, inhimillinen ja älykäs.

Oulun uusi brändi sisältää ajatuksen asteen verran paremmasta kaupungista. Kuva: Oulun kaupunki / kuvakaappaus brändikäsikirjasta

Uusi ilme tai tuotemerkki tiivistyy myös ajatukseen, että Oulu on asteen verran parempi kuin ennen.

Oululaiset Meiju Korhonen ja Juho Ahola tutustuivat brändiin ensimmäistä kertaa.

– Tulisiko tuosta mieleen kala, kun siinä on tuo silmä ja siinä on myös kalan suu nähtävissä, pohdiskelee Korhonen.

– Minun mielestä logo on hieno. Kivat värit ja näyttäisi, että siinä on silmä ja joku hahmo silmän takana. En tiedä herättääkö tuo varsinaisesti mitään suuria tunteita, mutta ihan hieno, kertoo Ahola.

Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi ei halua laittaa kenellekään sanoja suuhun siinä, mitä uudessa brändi-ilmeessä pitäisi nähdä. Jokainen nähköön Salmen mukaan uudessa logossa mitä haluaa.

– Brändilupauksemme on asteen verran parempi Oulu. Haluamme olla asteen verran suvaitsevampi ja inhimillisempi Oulu, kertoo Salmi.

Salmen mukaan uudessa logossa on mukana Oulun vaaleanpunainen väri, sininen merellisyys sekä runoilija Aaro Hellaakosken ajatus siitä, että Oulussa on eniten sinistä taivasta maan päällä.

– Oulu on avaraa seutua, jossa näkyy paljon taivasta. Oulu on pohjoinen, inhimillinen ja älykäs. Näitä asioita itse haluan painottaa uudessa brändissämme, kertoo Salmi.

Oulun uusi brändi laajenee enemmän katukuvaan ja tulee tutummaksi lähiaikoina, kuin paikallisliikenteen bussit saavat bändinmukaisen värityksen.

Lisää Pohjois-Pohjanmaan uutisia Yle Areenassa. Kuuntele, katsele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.