Jyväskylän ja Pieksämäen välistä junarataa korjataan jopa 140 miljoonalla eurolla – ensimmäinen vaihe pääsee käyntiin aikaisintaan 2023

Peruskorjauksen yhdeydessä myös Jyväskylän ratapihaa korjataan ja Jyväskylä–Äänekoski -rataosuuden turvalaitteita uusitaan.

Peruskorjaus ulottuu myös Jyväskylän ratapihalle. Kuva toukokuulta 2021. Kuva: Heli Kaski / Yle

Jyväskylän ja Pieksämäen väliselle rataosuudelle suunnitellaan mittavaa peruskorjausta. Väylävirasto on hankkimassa rakennuttajakonsulttia, jonka tehtävänä on kilpailuttaa suunnittelu ja rakentaminen.

Kokonaisuudessaan rataosuudelle kaavaillaan vuoteen 2027 kestävää peruskorjausta, jonka hintalappu on kokonaisuudessaan arviolta 140 miljoonaa euroa.

Rakentajakonsultti on tarkoitus valita viimeistään tammikuussa ja saada sen jälkeen suunnittelu käyntiin. Väyläviraston projektipäällikkö Mikko Heiskanen sanoo, että hanke sisältää useita osioita ja suunnittelu kestää kokonaisuudessaan pidempään kuin vuoden. Pääosa peruskorjaustöistä kohdistuu radan päällysrakenteisiin ja turvalaitteisiin.

– Radan päällysrakenteet eli kiskot, pölkyt ja tukikerros, johon kuuluvat myös esimerkiksi routasuojaukset ja kuivausrakenteet, uusitaan. Samaan aikaan uusitaan myös turvalaitejärjestelmä Jyväskylän ja Pieksämäen sekä samaan hankkeeseen kuuluvalle Jyväskylä–Äänekoski -osuudelle, sanoo Heiskanen.

Rakentaminen käynnistyy aikaisintaan vuonna 2023. Hankkeen laajuus ja ajoitus tarkentuu rahoituksen mukaan. Päällysrakenteiden vaihto kestää arviolta 2–3 vuotta, koska rataosuudella on mittaa 80 kilometriä. Päällysrakennetyön hinta-arvio on 50–70 miljoonaa euroa.

Heiskanen kertoo, että Jyväskylän ja Äänekosken välillä turvalaitteisiin tehtiin elinkaarikorjauksia Metsä Groupin Äänekoskelle vuonna 2017 valmistuneen biotuotetehtaan ratahankkeiden yhteydessä, mutta nyt ne uusitaan kokonaan.

Tasoristeyksiä tavoite vähentää

Turvallisuuden parantamiseen kuuluvat myös tasoristeykset, joiden osalta tehdään suunnitelmia vuosina 2022–23. Heiskasen mukaan valtakunnallisesti tavoitteena on vähentää tasoristeysten määrää.

– Tasoristeykset joko korjataan paikoilleen, parannetaan tai poistetaan tie- ja eritasojärjestelyin. Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä radalla tasoristeykset ovat merkittävä kokonaisuus peruskorjauksessa, koska kustannukset niiden osalta ovat arviolta 15–20 miljoonaa euroa.

Valtakunnallisesti yhtä mittavia peruskorjaushankkeita on yhtä aikaa käynnissä yhdestä kolmeen. Jyväskylän ja Pieksämäen välinen osuus on Heiskasen mukaan kiireellisyydessä hankkeiden kärkipäässä kuntonsa vuoksi.

– Tälläkin hetkellä rataosalla on useitakin rajoitteita, joilla kuntoa, elinkaarta ja turvallisuutta pyritään ylläpitämään.

Rataosalla on esimerkiksi nopeusrajoituksia, jotka vaihtelevat vuosittain sadoista metreistä kilometreihin.

Jyväskylä-Pieksämäki -rataosuuden peruskorjauksesta kertoi ensimmäisenä Pieksämäen Lehti.