Työ vaatekaupassa ei houkuta nuoria, mutta Eeva Saarniolle, 21, ala on täysi kymppi – nyt hän kertoo, miksi

Halpavaateketjuissa on pulaa nuorista työntekijöistä kehnon maineen ja myyntityön arvostuksen vuoksi. Asiantuntijan mukaan moni harkitsee alanvaihtoa.

Blue Tomaton myyjä Eeva Saarnio
Eeva Saarnio kertoo videolla, miksi vaatekaupassa työskentely kiinnostaa ja mikä hänelle on tärkeintä. Video: Paulus Markkula / Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kääntävätkö ympäristötietoiset nuoret työmarkkinoiden asetelmat? 21-vuotias oululainen Eeva saarnio sekä 25-vuotias Miikka Ronkainen pitävät työnantajansa vastuullisuutta tärkeänä. Toimittajana Jaakko Oleander-Turja.

Oululainen Eeva Saarnio, 21, työskenteli aiemmin myyjänä pikamuotikaupassa.

Työ ei vastannut odotuksia: se oli enemmän kuorman purkua kuin asiakaspalvelua.

– Se ei ollut ollenkaan mieleeni. Asiakkaat ja heidän palvelemisensa ovat minulle tärkeitä, Saarnio kertoo.

Myös pikamuotialan huono maine sai Saarnion miettimään työpaikan vaihtoa. Usein paine alanvaihtoon tulee perheen ja ystävien taholta.

– Sitä ei oikein arvostettu, että olin siellä töissä. Nykyisestä palveluhenkisestä työstäni tykkään kyllä.

Myymäläpäällikkö Jonna Drushinin-Venojärvi ja myyjänä työskentelevä Eeva Saarnio purkavat tuotteita laatikoista. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Jonna Drushinin-Venojärvelle tarina on tuttu. Hän on toiminut muotikaupan alalla lähes 20 vuotta.

Tällä hetkellä Drushinin-Venojärvi toimii lautailulajeihin ja katumuotiin erikoistuneen Blue Tomato -ketjun myymäläpäällikkönä Oulussa. Yritys panostaa henkilökunnan sitouttamiseen ja koulutukseen.

Drushinin-Venojärvi kertoo, että hänellä on ollut monia kymmeniä työntekijöitä, jotka ovat pitäneet työstään ja halunneet siitä uran itselleen. Mutta se ei ole vastannut aina perheen ja lähipiirin toiveita.

– Kaupan alaa pidetään epähoukuttavana, huonosti palkattuna hanttihommana opiskelujen lomassa. Tämä vääristymä huolestuttaa kovasti. Näen itse asiat täysin päinvastoin.

Hänen mielestään arvostuksen puute on muotialan ja vaatekaupan suurin ongelma. Asia saa hänet surulliseksi, koska ala tarjoaa paljon mahdollisuuksia.

– Se kuva, että tämä olisi vain läpikulkuala, on väärä. Täällä pystyy tekemään monipuolisen uran ja etenemään pitkälle.

Mistä alan huono maine johtuu?

Palvelualojen ammattiliiton PAMin nuorisotoiminnassa mukana olevan järjestöasiantuntijan Marjut Pihosen mukaan moni vaatekaupassa työskentelevä nuori harkitsee alanvaihtoa ja on etsimässä uutta työtä.

Yhdeksi syyksi Pihonen näkee sen, että vaatekauppa kuuluu niihin aloihin, joilla perinteisesti tarjotaan alussa osa-aikaista työsopimusta. Sellainen työ ei kiinnosta ensimmäisenä esimerkiksi isossa kaupungissa asuvaa nuorta.

– Asumiskulut ovat yleensä korkeat. Jos tarjotaan viidestä kymmeneen tunnin viikkotuntisopimuksia, sillä ei elä kovin pitkälle. Jos työvuoroja pitää olla kärkkymässä, se rajoittaa omaa elämää.

Pihosen mukaan nuorten mielestä parasta kaupan alan työpaikoissa ovat työkaverit ja työyhteisö. Palkka mainitaan usein vasta kolmantena.

Usein resurssit on kuitenkin vedetty niin minimiin, että iltavuorossa työskentelee vain yksi työntekijä. Silloin voi joutua hoitamaan kassaa, viikkaamaan vaatteita ja käymään varastossa.

– Jos työnantaja palauttaisi ennen koronaa olleet resurssit takaisin ja iltavuorossa olisi kaksi työntekijää, se parantaisi huomattavasti työhyvinvointia ja asiakaspalvelua.

Vastuullisuudessa petrattavaa, sanoo asiantuntija

Jonna Drushinin-Venojärven mukaan eettisyys, vastuullisuus ja johtamiskulttuuri ovat isossa roolissa nuorten arvoissa. Yrityksen maine kiirii nopeasti sosiaalisessa mediassa.

Nuoret ovat yhä enemmän tietoisia siitä, mikä on heille merkityksellistä.

Miikka Ronkainen aloitti myyjän työt lukioaikana kesätöinä. Kaupan ala kiinnosti häntä jo silloin. Nyt Ronkainen, 25, toimii myyjänä urheilutarvikemyymälässä oululaisessa kauppakeskuksessa.

Hän on tyytyväinen ammatinvalintaansa, koska työ on mielekästä ja jokainen päivä vähän erilainen.

Miikka Ronkaisella on pitkä kokemus asiakaspalvelutyöstä kaupan alalla. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Tuotteiden eettisyys ja vastuullisuus ovat tuttuja Ronkaiselle.

– Itselleni on tärkeää, että tuotteen takana olevat asiat ovat kunnossa. Yritän olla kärryillä siitä, mistä tuote peräisin ja minkälaisia ajatuksia brändien taustalla on.

Eettisen kaupan puolesta -yhdistyksen vastuullisuusasiantuntijan Maija Lumpeen mielestä vaatealan työnantajilla olisi paljon parantamisen varaa ja nämä voisivat tehdä kunnianhimoisempaa yritysvastuutyötä.

Niin, että nuoret eivät ajattelisi, että ympäristölle aiheutettuja haittoja vain viherpestään pinnallisesti.

– Yritysvastuukeskustelussa on siirrytty uudelle tasolle, jossa yrityksiltä vaaditaan enemmän läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä, Lumme sanoo.

Hänen mukaansa pikamuotiketjut voivat olla ihmisoikeuksien suhteen edelläkävijöitä elektroniikkateollisuuteen tai huonekaluteollisuuteen verrattuna. Mutta parannettavaa on kuitenkin paljon.

– Yritysten kannattaa kuunnella, mitä nuoret haluavat. He ovat tulevaisuuden työntekijöitä ja tulevaisuuden asiakkaita.

Onko vaatekauppa mielestäsi houkutteleva työpaikka? Voit keskustella aiheesta lauantaihin 27. marraskuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi: