Paketit kulkevat tulevaisuudessa drooneilla – Pyhtäällä testataan, miten ne saadaan samaan ilmatilaan turvallisesti muun lentoliikenteen kanssa

Pyhtään lentokenttää ylläpitävä yhtiö aikoo tehdä mallin siitä, miten tulevaisuuden digitaalinen lentokenttä voisi toimia.

Pyhtäälle rakennetaan digitaalinen lentokenttä, joka voisi toimia mallina muille lentokentille Suomessa. Kuva: Esa Korjula

Kymenlaaksossa sijaitseva Pyhtään lentokenttä on tällä hetkellä kuin mikä tahansa pieni lentokenttä Suomessa.

Lentokentällä on hyvin vaihtelevaa toimintaa. Esimerkiksi maavoimat käyvät tekemässä siellä harjoituksia helikoptereilla. Kentällä sijaitsee muun muassa halli, jossa on esimerkiksi historiallisia ilma-aluksia.

Lentokenttä on kuitenkin muuttumassa merkittävästi. Kenttää ylläpitävä yhtiö Redstone Aero Oy aikoo tehdä kentästä tulevaisuuden ilmaliikenteen tutkimuspaikan.

Yhtiön tarkoitus on rakentaa Pyhtään lentokentästä ainutlaatuinen malli sille, miten tulevaisuuden digitaalinen lentokenttä voisi toimia. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi uuden ilmailuteknologian testaamista.

Pyhtäällä tutkitaan esimerkiksi sitä, miten nykyinen raskas lentoliikenne ja miehittämättömät ilma-alukset voivat käyttää samaa ilmatilaa turvallisesti.

Tulevaisuudessa ilmatilaa tarvitsevat perinteisen raskaan lentoliikenteen lisäksi esimerkiksi miehittämättömät droonit, joilla voidaan kuljettaa esimerkiksi paketteja.

– Vaikka tilaa tuntuu olevan huikean paljon, täytyy olla tietyt säännöt, että mahdutaan samaan ilmatilaan. Siihen on olemassa teknologiset edellytykset, joita joutuu vielä vähän testaamaan ja kokeilemaan, Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula kertoo.

Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula Pyhtään lentokentän lentokonehallin sisällä.
Tulevaisuudessa ilmatilaa tarvitsevat nykyisen lentoliikenteen lisäksi miehittämättömät dronet. Niillä voidaan kuljettaa esimerkiksi paketteja paikasta toiseen.

Professori Jorma Mäntynen suunnittelu- ja konsultointiyritys WSP Finland Oy:stä kertoo, että miehittämättömät koneet voisivat palvella muun muassa alueiden vientiteollisuutta esimerkiksi varaosien, komponenttien tai arvokkaiden raaka-aineiden kuljettamisessa.

– Pyhtäälle voisi laskea rahtikone, jolla on muutaman tuhannen kilon lasti. Sitä voisi jakaa drooneilla Kymenlaaksoon ja Kaakonkulmalle. Tämä on yksi asia mitä Pyhtäällä testataan.

Lentokentälle rakennetaan tutkimuskeskus

Pyhtään lentokentän digitaalisen mallin kehittämiseen liittyvät myös satelliittiteknologian ja etälennonjohdon käyttöönotto sekä 5G-verkon rakentaminen. 5G-verkko auttaa esimerkiksi lentokentän kunnossapidon automatisoinnissa.

– Kiitotietä pidetään yllä nyt niin, että työntekijä ajaa traktorilla tai kuorma-autolla, jossa on harjapuhallin. 5G-teknologian avulla kiitotielle voidaan lähettää sama laite miehittämättömänä, Esa Korjula selvittää.

Etälennonjohto puolestaan mahdollistaa usean kentän johtamisen yhdestä paikasta. Se alentaisi lentokenttien kustannuksia. Kentät myös pystyttäisiin avaamaan nykyistä joustavammin ja tehokkaammin.

Professori Jorma Mäntynen vertaa etälennonjohtoa teams-videosovellukseen.

– Teamsissa näemme toisemme ja materiaalit, joita haluamme näyttää. Ihan samalla tavalla voimme nähdä etälennonjohdossa toiselle kentälle. Digitaalisesti näkisimme jopa tarkemmin kiitotiellä pesäpallon kokoisen esineen, jota ei näkisi pupilleilla.

Yksi konkreettinen askel digitaalisen lentokentän rakentamisessa Pyhtäällä otetaan ensi vuonna, jolloin alueelle ruvetaan rakentamaan tutkimuskeskusta. Sinne on sijoittumassa yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja kaupallisia toimijoita.

Pyhtäältä kaikkialle Suomeen

Uuden ilmailuteknologian lisäksi Pyhtäällä testataan professori Jorma Mäntysen mukaan myös uusia liikentoimintamalleja, joiden avulla uutta teknologiaa voitaisiin hyödyntää kaupankäynnissä.

Uuden teknologian ja liiketoimintamallien avulla pyritään saamaan kustannustehokasta liikennettä eri lentokenttien välille. Pyhtään kokemuksia on tarkoitus monistaa muille lentokentille Suomessa.

– Pohjalla on se, miten elinkeinoelämän ja matkailun saavutettavuutta voitaisiin parantaa pitkien etäisyyksien maassa. Haetaan uuden aikakauden teknologiaa ja katsotaan, mitä sen avulla voidaan tehdä fiksummin, Mäntynen selittää.

Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula katsoo, että raskaalla reittiliikenteellä on jatkossakin paikkansa. Sen rinnalle tarvitaan kuitenkin joustavampaa lentoliikennettä kuten lentotaksit. Tämä on yksi osa Pyhtään lentokentän kehittämistä.

– Lentokenttätaksin pitäisi toimia samalla tavalla kuin maataksin. Nyt on jo käytössä hyvin tehokasta kalustoa, joka vaihe kerrallaan muuttuu ympäristöystävällisemmäksi ja tehokkaammaksi.

Lue lisää: