Yrittäjä lankesi huijausviestiin ja sai jopa uhkaavia viestejä – "Vähän jännittää, kun siitä niin kiivastuttiin"

FluBot-haittaohjelma on jyllännyt jo pian viikon, ja sen saastuttamasta laitteesta voi tulla osa ongelmaa, kun viestit jatkavat leviämistä sen kautta.

Kim Huhtala havahtui huijaustekstiviestiin vasta kun oli jo myöhäistä ja viesti oli lähtenyt eteenpäin. Soittojen lisäksi yrittäjä sai uhkaavia viestejä. Kuva: Raila Paavola / Yle

Yrittäjä Kim Huhtala Kokkolan Autofiksauksesta sai pari päivää sitten firman puhelimeen tekstiviestin, jossa kerrottiin, että hänelle on ääniviesti.

Mies klikkasi pahaa aavistamatta viestiä ja sen sisältämää linkkiä. Puhelin meni sekaisin.

Huhtala ymmärsi, että kyseessä oli huijaus, mutta silloin oli jo myöhäistä. Melko pian tuli ensimmäinen ihmettelevä puhelu Rovaniemeltä: autofirman numerosta oli lähtenyt viestejä eteenpäin.

Soittoja alkoi tulla saman illan aikana eri puolilta maata. Osa tyytyi kyselemään, miksi yritys oli lähettänyt viestejä.

Jotkut lähestyivät vihaisilla, jopa uhkaavilla tekstiviesteillä.

– Kun ei tiedä, mitä puhelin on lähettänyt, vähän jännittää, kun jotkut siitä niin kiivaantuivat, sanoo Huhtala.

FluBot-haittaohjelma aktivoitui pian viikko sitten ja levittää erilaisia tekstiviestejä, joissa pyydetään avaamaan linkki ja vielä antamaan suostumus ohjelman asentamiseen. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksella ei ole vielä selvää kuvaa siitä, mistä ne tulevat.

Haittaohjelmien tavoitteena on usein tietojen, esimerkiksi salasanojen varastaminen ja pääsy pankkitietoihin. FluBot-haittaohjelmissa saastunut laite lähettää myös haittaohjelmaa levittäviä huijausviestejä edelleen eli omasta puhelimesta voi tulla osa ongelmaa.

Akkua kului illan aikana 70 prosenttia, vaikka Huhtala ei puhelinta paljon käyttänytkään.

Hän soitti operaattorille, joka kertoi, ettei voi tehdä asialle juuri mitään. Rikosilmoituksen voisi tehdä, mutta senkään tehosta ei ole takuita.

Mies palautti puhelimen tehdasasetukselle, vaihtoi pinkoodit ja muut tunnukset. Viestiliikenne hiljeni. Pankin sovelluksia tai PayPalia kännykässä ei onneksi ollut.

Aikaa puhelimen putsailuun ja ihmisten kanssa soitteluun kului kaikkiaan työpäivän verran.

– Nyt on tehty mitä voi. Jää nähtäväksi, mitä jatkossa vielä tulee, sanoo Huhtala.

Aiheesta voi keskustella keskiviikkoon 1. joulukuuta kello 23 asti.