Analyysi: "Rovio, Supercell ja Wolt ovat näyttäneet, että Suomesta voi tulla mitä vaan", sanoo Slushissa uusia yrityksiä etsivä sijoittaja

Woltin miljardikauppa on tuonut uutta virtaa suomalaisten kasvuyritysten piiriin. Tänä vuonna startup-tapahtuma Slushissa on paikalla yhtä paljon sijoittajia kuin yrittäjiä. "Pöhinäturistit" puuttuvat.

Voisi sanoa, että Slush tekee tänä vuonna jonkinlaisen paluun juurilleen: sijoittajat ja rahoitusta kaipaavat yrittäjät kohtaavat. Tämä lähti jo siitä, että lippuja myytiin ensisijaisesti sijoittajille ja yrittäjille. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Mikä yhdistää Woltin Miki Kuusta, Marianne Vikkulaa ja Riku Mäkelää, paitsi Wolt?

He ovat kaikki Slush-startup-tapahtuman entisiä toimitusjohtajia.

Tämän syksyn suurimpiin kuulunut talousuutinen Woltin myynnistä Yhdysvaltoihin on lisännyt taas kiinnostusta kaikkiin suomalaisiin kasvuyrityksiin. Woltin myynti oli Suomen taloushistorian suurin yritysmyynti.

Mistä laukkaa esiin seuraava yksisarvinen eli suomalainen miljardin euron luokkaan kasvava yritys?

Vuoden koronapandemian vuoksi tauolla ollut Slush pärähti tänään taas käyntiin laservalojen ja konemusiikin säestämänä.

Ennen pandemiaa Slush oli vuosi vuodelta paisunut. Vuonna 2019 osallistujia oli yli 25000. Sijoittajien ja kasvuyrittäjien kohtaamispaikasta oli tullut valtava startup-messutapahtuma. Kuten Elina Lappalainen Helsingin Sanomissa kirjoittaa, tänä vuonna “pöhinäturisteja” on vähemmän. Osallistujia on 8800, noin kolmasosa vuodesta 2019.

Kasvuyrittäjille tämä on myös mahdollisuus. Sijoittajia Suomeen saapuu lähes yhtä paljon kuin aiemminkin. Lähes jokaiselle startup-yhtiölle riittää sijoittaja juttukaveriksi. Startupien edustajia on 1800, sijoittajien edustajia 1700. Vuonna 2019 startupien edustajia oli toki yli 3000. (Ja toimittajiakin oli vuonna 2019 yli 700 eri puolilta maailmaa, nyt 160.)

Voisi sanoa, että Slush tekee tänä vuonna jonkinlaisen paluun juurilleen: sijoittajat ja rahoitusta kaipaavat yrittäjät kohtaavat. Tämä lähti jo siitä, että lippuja myytiin ensisijaisesti sijoittajille ja yrittäjille.

Myös pääomasijoittaja Ilkka Kivimäki totesi Ylelle, että tänä vuonna sijoittajia on todella paljon suhteessa yrittäjiin: siis rahaa on paljon liikkeellä.

Slushissa kohtaavat sijoittajat ja kasvuyrittäjät. Kuva: Sasha Silvala / Yle

– On ihmisiä, jotka haluavat löytää oikeat suomalaiset ja eurooppalaiset yritykset, jotka täällä ovat, Kivimäki sanoi.

Kivimäki itse oli yksi Woltin ensimmäisistä sijoittajista. Hän etsii Slushista sopivia yrityksiä sijoituksilleen ja haluaa tavata uusia ihmisiä.

– Woltin perustajista ja työntekijöistä useat ovat olleet Slushissa töissä, hän muistuttaa.

Ensimmäisenä puhujana oli Applen iPodin kehittäjä ja iPhonen suunnittelussa mukana ollut Tony Fadell. Kuva: Sasha Silvala / Yle

– Rovio, Supercell ja Wolt ovat näyttäneet, että Suomesta voi tulla mitä vaan.

Sijoittajia on ympäri maailmaa: eniten Suomesta, Britanniasta, Saksasta, Ruotsista ja Yhdysvalloista. Kasvuyritysten edustajiakin on toki eniten Suomesta, seuravaksi eniten Saksasta, Ruotsista, Britanniasta ja Norjasta.

– Tänä vuonna Slushissa on paikalla enemmän yrittäjiä ja sijoittajia suhteessa kokonaiskävijämäärään. On siis aiempaa todennäköisempää, että Slushissa tapaamasi henkilö joko jakaa kanssasi samat haasteet tai osaa auttaa sinua ratkomaan ne, Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen sanoo.

– Toivon, että ihmiset havahtuvat siihen, kuinka paljon he ovat kaivanneet tätä.

Itse tapahtuma näyttää ledvaloineen ja teknologiayritysten osastoineen samalta kuin parina edellisenä vuonna. Iso ero on se, että ovella näytetään koronapassia, kaikilla on maskit ja käsidesi virtaa.

Juttua korjattu 1.12. 14.38 Kyseessä on Suomen suurin yritysmyynti, ei yrityskauppa. Se oli toiseksi suurin yrityskauppa.