Elli Seeskorpi yritti lentää Saksaan, mutta matka tyssäsi lähtöportille – syynä yllättävä virhe koronapassissa

Koronapasseissa esiintyy virheitä, sillä tiedot rokotuksista kirjataan pääosin käsin. Tietojen korjaaminen voi vaatia käynnin rokotuspisteellä, mutta osalla paikkakunnista asia hoituu myös puhelimitse.

Virhe Elli Seeskorven koronapassissa huomattiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuva: Retu Liikanen / Yle

Elli Seeskorpi oli matkalla Saksaan tapaamaan ystäväänsä, kun reissu tyssäsi yllättäen lentoaseman lähtöportille.

Seeskorven koronapassissa ei ollut merkintää kahdesta saadusta koronarokotteesta, toisin kuin hän oli luullut.

– Olin katsonut todistuksen valmiiksi, mutta ensimmäistä kertaa käytin sitä missään. En tiennyt, että todistuksessa näkyy saatujen rokotusten määrä.

Helsinki-Vantaan lentoaseman virkailijat huomasivat, että hänellä oli merkintä vain yhdestä saadusta rokotteesta.

Seeskorpi alkoi tutkia tietojaan Omakannan kautta ja huomasi, että koronarokotteen sijaan hänellä oli merkintä keltakuumerokotuksesta, jota hän ei ollut kuitenkaan saanut.

Rokotetiedot oli merkitty väärin.

Virheen korjaaminen ei onnistunut puhelimitse

Seeskorpi ei päässyt väärien rokotustietojen vuoksi lennolle, vaan joutui palaamaan kotiinsa.

– Totesimme virkailijoiden kanssa, että kyseessä täytyy olla virhe, mutta puutteellisen rokotustodistuksen vuoksi he eivät voineet päästää minua koneeseen.

Lentoaseman virkailijat olivat kuitenkin luvanneet siirtää hänet ilmaiseksi seuraavan päivän lennolle.

Seeskorpi alkoi selvittää, kuinka saisi väärät rokotustiedot muutettua Omakantaan ja sitä kautta myös koronapassiin.

– Soitin Helsingin terveyspalveluihin, josta minut käskettiin menemään korjauttamaan tiedot Jätkäsaaren rokotuspisteeseen, jossa minut oli alun perinkin rokotettu.

Virhettä ei pystynyt korjaamaan puhelimitse.

– Terveyspalveluista sanottiin, että koronapassin merkinnöistä tulee paljon kyselyjä. Ilmeisesti en ole ollut ainoa, jolla tiedot on kirjattu väärin.

Tietojen korjaamiseen meni muutama minuutti.

– Se vaikutti rutiinijutulta.

Yle yritti kysyä syitä koronapassien virheisiin Helsingin terveyspalveluista, mutta vastausta ei saatu.

Helsingin kaupungin johtava ylilääkäri Timo Carpén kertoo sähköpostitse, että rokotusten oikein kirjaamiseen kiinnitetään erityistä huomioita rokotuspisteillä.

– Mikäli täyden rokotussarjan saanut asiakas huomaa puutteita Omakannan tiedoissa, hänen tulisi ottaa yhteyttä rokotuspisteeseen. Todistuksen muodostumisen ongelmat pyritään aina ratkaisemaan.

Oulussa robotti on vähentänyt virheitä

Koronapassien ongelmat ovat tuttuja myös esimerkiksi Oulun kaupungin terveysjohtajalle Jorma Mäkitalolle. Hän kertoo selvittäneensä niitä jopa vapaa-ajallaan mökillä.

– Olen saanut soiton perjantai-iltana henkilöltä, jolla on ollut seuraavana päivänä matkallelähtö, että koronapassissa on ongelmia.

Mäkitalon mukaan sillä kertaa asia saatiin ratkaistua palveluesimiehen ja etäyhteyksien avulla, mutta aina näin ei ole.

Oulussa passien virheet pystytään kuitenkin hoitamaan puhelimitse eikä se vaadi käyntiä itse rokotuspisteessä, kuten Helsingissä.

Mäkitalo kertoo, että Oulussa otettiin kesällä käyttöön ohjelmistorobotti, joka on vähentänyt virheitä ja nopeuttanut rokottamista.

– Monella muulla alueella tiedot kirjataan yhä käsin. Koneelle syötettävät koodit ovat pitkiä ja monimutkaisia, joten virheitä voi tulla.

Lisäksi ongelmia on ollut esimerkiksi tiedonsiirrossa ja potilastietojärjestelmissä.

Mäkitalon mukaan järjestelmät eivät ole lainkaan niin luotettavia kuin pitäisi ja jokaisen tulisi tarkistaa tietonsa ennen koronapassin käyttöä.

– Lentoaseman lisäksi virheellisiä koronapasseja on huomattu esimerkiksi Norjan rajalla ja matkanteko on tyssännyt siihen.

Elli Seeskorpi pääsi matkalle Saksaan puolitoista vuorokautta aiottua myöhemmin. Menetettyä matka-aikaa ja etukäteen ostettuja junalippuja hänelle ei korvaa kukaan.

– Olihan se myös oma moka, etten tarkastanut todistusta kunnolla, mutta ei tullut mieleenkään, että siinä voisi olla virhe.

Lue seuraavaksi: