Naurettava kauppasumma? Ei laisinkaan – Woltin amerikkalaisostaja vieraili Suomessa, ja Yle pani hänet vastaamaan auki jääneisiin kysymyksiin kaupasta

Doordashin Tony Xun mukaan alustatalouden keikkatyötä tarjoavien yhtiöiden tulevaisuus ei ole kiinni työntekijän määritelmästä.

Tony Xun ja Miki Kuusen mukaan lainsäätäjien pitäisi kysyä kuriireilta itseltään, mitä nämä haluavat. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Ravintolaruokaa suomalaiskoteihin kuljettava Wolt myytiin marraskuussa yhdysvaltalaiselle Doordashille. Seitsemän miljardin euron kauppasumma on suurin suomalaisyhtiöstä koskaan maksettu.

Yle esitti Doordashin toimitusjohtaja Tony Xulle ja Woltin Miki Kuuselle tukun väitteitä ja kysymyksiä, jotka ovat jääneet suomalaisia vaivaamaan.

Väite 1: Lähetit

Yle: Doordashin ja Woltin kaltaiset alustatalouden keikkatyöyhtiöt tulevat nousemaan tai kaatumaan sen perusteella, tulkitaanko niiden kuljettajat työntekijöiksi vai itsenäisiksi yrittäjiksi.

– Ei pidä paikkaansa. Ymmärrän, miksi tämä kysymys esitetään, mutta toivoisin, että mieluummin puhuttaisiin siitä, mitä kuriirit haluavat, Xu vastaa.

– Heistä vain pieni osa haluaa tehdä tätä työtä kokopäivätoimisesti. Suurelle enemmistölle tämä on lisätoimeentulon lähde. Ja he haluavat itse valita työaikansa ja paikkansa.

Xun mukaan Doordashin yhdysvaltalaiset kuriirit työskentelevät keskimäärin kolme tuntia viikossa, ja 90 prosenttia tekee kuljetuksia alle kymmenen tuntia viikossa. Toisin sanoen, heillä on muitakin töitä tai velvoitteita elämässään.

– Kuljettajamme ovat toimittajia, hoitajia, kaupan alan työntekijöitä, opettajia, lääkäreitä ja jopa olympiaurheilijoita – kirjaimellisesti.

Väite 2. Lainsäätäjät

Yle: Suomessa aluehallintovirasto pitää Wolt-kuskeja työntekijöinä, ja erilaisia prosesseja on käynnissä myös EU:ssa (siirryt toiseen palveluun)ja Yhdysvalloissa (siirryt toiseen palveluun). Näyttää siltä, että vuorovesi on nyt teitä vastaan.

– En mieti vuoroveden suuntaa vaan sitä, että keskustelu etenisi ratkaisujen suutaan. Se on ainut tapa, jolla voimme edistää taloutta ja pitää ihmisistä huolta niin, että he voivat itse valita työnsä, Tony Xu sanoo.

Doordashin toimitusjohtajan mukaan asetelman ei pitäisi olla se, että kuriiri on joko työntekijä tai ulkopuolinen kumppani. Pitäisi löytyä jotain siltä väliltä.

– Nykyinen järjestelmä juontaa juurensa vuosikymmeniä sitten luotuun työlainsäädäntöön, joka ei ole pysynyt ajan mukana.

Väite 3: Korona-ajan bisnestä

Yle: Kunhan pandemia selätetään, ihmiset palaavat ravintoloihin ja ruokalähettien liiketoiminta hyytyy.

– Siitä emme ole nähneet merkkejä. Kasvu on jatkunut vaikka ihmiset ovat palanneet ravintoloihin. Ja hyvä että ovat, Tony Xu vastaa.

– Kun kuluttajat tilaavat ruokaa kotiin, heitä ei huvita mennä ravintolaan. Ja kun he haluavat ravintolaan, toimitusruoka ei ole vaihtoehto. Ne ovat aivan eri asioita.

Wolt ja Doordash ovat juuriltaan niin samankaltaiset, että voisimme olla veljeksiä, Tony Xu sanoo. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Väite 4: Tytäryhtiötalous

Yle: Wolt-kauppa on esimerkki tytäryhtiötaloudesta. Kun ulkomaiset yhtiöt napsivat suomalaislupaukset, muutaman vuoden kuluttua niistä ei ole jäljellä juuri mitään.

– Jos tuo olisi pyrkimyksemme, emme olisi tehneet tätä kauppaa. Olen yleisesti ottaen yrityskauppoja vastaan – ne eivät toimi juuri tuosta kuvaamastasi syystä, Xu sanoo.

– Meillä on niin paljon uskoa Woltin tiimiin, että laitamme kaupan varmistuttua Mikin johtamaan ulkomaan toimintojamme.

Väite 5: Myyntipäätös

Yle: Woltin perustajat puhuivat aiemmin siitä, että yhtiö listautuisi joskus pörssiin. Taisi käydä niin, että lopulta Woltin sijoittajat päättivät, että yhtiö myydään.

Tässä vaiheessa Miki Kuusi puuttuu keskusteluun.

– Yhtiön myynti ilman minun hyväksyntääni ei olisi ollut mahdollista… Tai jos tiimimme ei olisi sitä halunnut, Kuusi sanoo.

Tämä oli Kuusen mukaan sopimuksellisesti määritelty asia.

Väite 6: Kauppasumma

Yle: Olihan tuo seitsemän miljardin euron kauppasumma naurettava! Samoin kuin on Doordashin 60 miljardin dollarin markkina-arvo.

– Meistä ei tunnu siltä – vaikka toki meidän täytyy todistaa se, Tony Xu sanoo.

– Jos katsoo Mikin ja Woltin tiimin rakentamaa liiketoimintaa ja miten aikaisessa kehitysvaiheessa Woltin kohdemarkkinat ovat, tästä tulee todella loistava sijoitus.

Tony Xu muistuttaa, että liiketoimintaa kasvatetaan ravintolaruoan kotiinkuljetuksen jälkeen muillekin alueille. Esimerkiksi ruokakauppojen tuotteita Woltista voi jo tilata.

Yle tapasi Doordashin Tony Xun ja Woltin Miki Kuusen kasvuyhtiötapahtuma Slushissa.