Junat koeajavat Porin Mäntyluodon rataa – tavoitteena löytää ratkaisu tärinän vähentämiseksi

Mäntyluodon radalle asennettiin aiemmin tänä vuonna erilaisia betoniratapölkkyihin kiinnitettäviä kumisia pohjaratkaisuja muutaman kilometrin matkalle. Nyt näiden ratkaisujen paremmuus ratkotaan testiajoissa. Parhaaksi osoittautuva pölkky otetaan käyttöön myös muualla maassa.

Väylävirasto teki perusparannusta Pori–Mäntyluoto-radalla tänä vuonna. Sen yhteydessä radalle asennettiin muutaman kilometrin mittainen osuus, jossa testataan tärinää vähentäviä ratapölkkyjen pohjaratkaisuja. Kuva: Tapio Pukkila / Yle

Porin Mäntyluodon radalla testataan tässä kuussa ratkaisua, joka vähentäisi junien aiheuttamaa tärinää radan ympäristössä.

Aiemmin tehtyjen testien perusteella helpotusta voisi löytyä ratapölkkyjen alle asennettavista kumisista pohjaimista.

Niitä on nyt asennettu 2,5 kilometrin matkalle ja hiilijunat koeajavat reittiä tämän ja ensi viikon lauantaina, kertoo Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.

– Radalla on testattavana viisi erilaista rakenneratkaisua. Uskon, että ne kaikki toimivat, mutta joukosta haetaan nyt parasta.

Päätös käyttöön otettavasta ratkaisusta on tarkoitus tehdä alkuvuoden aikana.

Painavat hiilijunat kulkevat Tahkoluodon satamaan Pori-Mäntyluoto-rataosan kautta. Niiden aiheuttamia tärinähaittoja on jo pyritty vähentämään muun muassa nopeusrajoituksilla.

Testijakson aikana rataosuudella kulkee juna, jossa on 40 täyttä hiilivaunua ja veturit molemmissa päissä. Juna kulkee muun liikenteen aikataulujen välissä kahtena lauantaina kolmella eri nopeudella.

Jos radan rakenneratkaisuilla saadaan tärinää vähennettyä, laajennetaan niiden käyttöä myös Suomen muille rataosuuksille.

Lue myös: