Satamayhtiö haluaa uuden laivareitin Suomesta Pietariin – terminaalia rakennetaan jo, vaikka liikennöitsijää ei ole löytynyt

Matkailualan asiantuntijat suhtautuvat varauksella Kotkasta suunniteltujen Pietarin-risteilyjen kannattavuuteen. Satamayhtiö uskoo Itämeren-risteilyjen lisääntyvän pandemian jälkeen.

Vanha varastohalli Kotkan Kantasatamassa.
Kotkan Kantasatamaan rakennetaan uutta matkustajaterminaalia Pietarin-risteilyjä varten. Rakennustyöt alkoivat marraskuussa.

Kotkan Kantasatamassa puhaltaa hyytävä tuuli. Sen ulottumattomissa, laiturilla seisovan vanhan varastohallin suojissa katsotaan jo ensi kevääseen. Silloin halliin valmistuu tilat uudelle matkustajaterminaalille.

Tulevaisuudessa uuden terminaalin on tarkoitus toimia lähtö- ja saapumispaikkana esimerkiksi Kotkan ja Pietarin välillä seilaaville reittimatkustajille. Haminan-Kotkan satamayhtiö haluaa luoda säännöllistä matkustajareittiliikennettä näiden Itämeren rannalla sijaitsevien kaupunkien välille.

Satamayhtiö ei ole vielä löytänyt liikennöitsijää uudelle reitille. Toiminta on yhtiön mukaan kuitenkin herättänyt kiinnostusta.

– Matkustajaliikenne on kasvanut Itämerellä kaikki viime vuodet, pois lukien pandemia-aikana. Pallot ovat vielä ilmassa, mutta kunhan tämä pandemia tästä väistyy, niin eiköhän siitä ihan hyvä tule. Kyllä meillä on ihan hyvät mahdollisuudet siihen lähteä, Haminan-Kotkan sataman liikennejohtaja Ville Kuitunen sanoo.

Terminaalin yhteyteen tulee autotarkastuspiste, ja tarkoituksena on että sen kautta pääsisivät laivaan sekä jalkaisin että autolla liikkuvat matkustajat.

– Terminaali ei ole kauhean suuri. Ei tähän mitään jättimäisiä, Helsingin kaltaisia risteilylaivoja ole säännölliseen liikenteeseen odotettavissa, mutta ehkä jotain vähän pienimuotoisempaa, Kuitunen sanoo.

Haminan-Kotkan sataman liikennejohtaja Ville Kuitunen uskoo, että Itämeren risteilyliikenne piristyy pandemian jälkeen. Kuva: Juulia Tillaeus / Yle

Kyytiin myös rahtia

Ville Kuitusen mukaan reittiä ja kustannuksia on selvitelty ainakin varustamoiden toimesta.

– Yleisesti voi kommentoida, että varmasti kilpailukyvyn kannalta olisi tärkeää, että laivalla kulkisi sekä matkustajia että rahtia. Täytyy muistaa, että Pietarin ja Kotkan välimatka on lyhyt, ja meillä on nopea maayhteys esimerkiksi Allegrolla.

Kuitusen mukaan satamayhtiö pystyy omalta osaltaan käynnistämään liikenteen sitten nopeastikin, kun sen aika on.

– Kantasataman terminaali luo kapasiteettia liikenteen aloittamiseen. Tämä on tärkeää, koska edellytykset itsessään synnyttävät myös kysyntää.

Terminaali rakennetaan juuri Venäjän-liikennettä ajatellen, mutta myös Kotkassa jo pysähtyvät risteilyalukset voivat tulevaisuudessa hyödyntää terminaalin tiloja.

Asiantuntijat suhtautuvat varauksella

Matkailualan asiantuntijat suhtautuvat varauksella Kotkasta suunniteltujen Pietarin-risteilyjen kannattavuuteen.

Itä-Suomen yliopiston matkailuliiketoiminnan professori Juho Pesosta ihmetyttää, että risteilyjä silmällä pitäen on alettu jo rakentaa uutta terminaalia, vaikka liikennöitsijää ei ole vielä löytynyt.

– Erityisesti hyville matkailutuotteille on aina kysyntää, enkä missään nimessä heti hylkäisi ideaa huonona. Kysymys on siitä, onko kysyntää riittävästi ympäri vuoden, että liiketoiminta on kannattavaa. Niillä, jotka sietävät eniten riskejä, on mahdollisuus korjata myös kaikkein isoin potti, mutta joskus ne riskinottajat saavat näpeilleen, Pesonen sanoo.

St. Peter Linen risteilyt Helsingin ja Pietarin välillä ovat olleet tauolla koronapandemian takia. Arkistokuva. Kuva: Mint Photography / Alamy

Tähän mennessä matkustajalaivalla on päässyt Pietariin Helsingistä, mutta koronatilanteen takia näitäkään risteilyjä ei ole viime aikoina järjestetty.

Professori Juho Pesosen mukaan Kotkan ja Pietarin välisille risteilyille pitäisi saada houkuteltua matkustajia laajalta alueelta, jotta toiminta voisi kannattaa taloudellisesti. Pesosen mukaan Helsingin ja Pietarin välisten risteilyjen kohdalla on nähty, että edes aika mittava väestöpohja ei riitä takaamaan menestystä.

Juho Pesosen mukaan markkinoinnin näkökulmasta olemassa on käytännössä kahdenlaisia risteilyjä; sellaisia joissa hinta-laatusuhde on ylivoimainen tai kokemus on jotenkin ainutlaatuinen.

– Risteilyjen pitäisi olla jotain niin erityistä ja hyvää, että ihmiset kauempaakin tulisivat Kotkaan päästäkseen risteilylle. Ehkä jopa kansainvälisesti, Pesonen sanoo.

Korona sulki rajat

Myös venäläisten kiinnostus risteilyjä kohtaan herättää kysymyksiä.

Visit Finlandin Venäjän-matkailun asiantuntija Aleksandra Shakhnovichin mukaan moni venäläinen suosii auto- tai junamatkailua sen helppouden vuoksi.

– Päivämatkalaiset voisivat olla se kohderyhmä joka lähtisi risteilylle, mutta täytyy muistaa että ne, jotka saapuvat päivämatkalle, haluavat yleensä myöskin ostaa jotain. Monet venäläiset ostavat Suomesta ruokaa tuomisina. Voiko laivalle kantaa painavia ostoksia, ja onko siellä vaikka jääkaappeja, Shakhnovich pohtii.

Pietari on pääkaupunki Moskovan jälkeen Venäjän toiseksi suurin kaupunki. Arkistokuva. Kuva: Jaana Sormunen / Yle

Suomen itäraja on ollut suljettuna matkustajaliikenteeltä koronapandemian vuoksi jo toista vuotta. Shakhnovichin mukaan myös tämä voi vaikuttaa venäläisten kiinnostukseen risteilyjä kohtaan.

– Osa venäläisistä kokee tällä hetkellä jopa närää, koska he eivät ole mielestään tehneet mitään väärää, mutta Suomi ei haluakaan heitä enää tänne. Mitä pidempään rajat ovat kiinni, sitä helpommin venäläisten matkailijoiden huomio siirtyy muualle, Shakhnovich sanoo.

Aleksandra Shakhnovich kuitenkin uskoo, että venäläisten matkailu Suomessa tulee palaamaan koronaa edeltäneelle tasolle.

– Mutta monta vuotta siihen menee, on erittäin hyvä kysymys.

Aiemmat reitit jääneet lyhytaikaisiksi

Vaikka Kotkan ja Haminan satamat ovatkin vilkkaita, on matkustajaliikenne ollut niissä harvinaista viime vuosina.

Säännöllistä matkustajaliikennettä yritettiin edellisen kerran luoda itäisen Suomenlahden rannoille viitisen vuotta sitten. Tuolloin 12 matkaa Haminasta Viipuriin tehnyt katamaraanialus (siirryt toiseen palveluun) kuitenkin jätti kaupungin, kun laiturialueiden vuokrasta syntyi kiistaa.

Viime vuosikymmenen alussa puolestaan viriteltiin laivayhteyttä Kotkasta Viron Kundaan. Reitin avaamista oli selvittämässä muun muassa Viking Line.

Myös Kotkan ja Viron Sillamäen välillä on ollut matkustaja-alusliikennettä. Vironia-laiva kulki reitillä vajaan puolentoista vuoden ajan, kunnes reitti lopetettiin kannattamattomana syksyllä 2007.

Nyt Kotkasta Pietariin suunniteltu yhteys ei olisi ensimmäinen laatuaan. Kotkalainen Kristina Cruises liikennöi 1980- ja 1990-luvuilla muun muassa Pietariin Kotkasta ja Helsingistä.

Voit keskustella aiheesta artikkelin lopussa 4.12.2021 kello 23 saakka.

Lisää aiheesta: