Mara valittaa Woltin hinnoittelusta kilpailuvirastolle – ravintola-alan mukaan Wolt vie välistä niin paljon, että ravintolalle ei jää välttämättä mitään käteen

Matkailu- ja ravintola-alan edunvalvojan selvityksen mukaan Woltilla on määräävä markkina-asema. Wolt kiistää lainvastaisen hinnoittelun.

Maran mukaan tilaus- ja lähettipalvelu Woltin sopimukset eivät salli sitä, että ravintola lisäisi annoksen hintaan lisämaksun kuljetuspalkkiosta. Maran toimitusjohtaja Timo Lappi puhui keskiviikkona tiedotusvälineille Helsingissä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Matkailu- ja ravintola-ala Mara aikoo pyytää Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV) selvittämään, rikkooko ruokalähettiyhtiö Woltin hinnoittelu kilpailulainsäädäntöä.

Maran mukaan Woltilla on tällä hetkellä määräävä markkina-asema.

Määräävä markkina-asema tarkoittaa tilannetta, jossa yrityksellä on hallussaan niin suuri osa markkinasta, että yritys voi ohjata esimerkiksi hintatasoa tai sopimusehtoja niin, että se ei silti juurikaan menetä asiakkaitaan kilpailijoille.

Maran varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemen mukaan Wolt käyttää vakiosopimuksissaan ehtoa, jonka mukaan ravintolan on myytävä annokset samalla hinnalla riippumatta siitä, ruokaileeko asiakas paikan päällä vai tilaako ruuan kuljetuspalvelulla kotiin.

Ravintolat eivät siis käytännössä saa laittaa kotiinkuljettetuihin annoksiin lisähintaa, jolla ravintola kattaisi Woltin kuljetuksesta ottaman palkkion.

– Haluamme viranomaisten selvityksen siitä, voiko tällaista ehtoa vaatia noin suurella markkina-asemalla kuin Woltilla on. Muuhun emme halua puuttua.

Aittoniemi kertoo, että Maran tilaaman selvityksen perusteella Woltilla on hallussaan 42 prosenttia ravintolaruuan kotiinkuljetuksen markkinoista Suomessa. Pääkaupunkiseudulla osuus on selvityksen mukaan 55 prosenttia.

– Absoluuttista totuutta selvitys ei kerro, mutta se osoittaa suuntaa-antavasti, että markkina-asema todella on suuri.

Mara aikoo tehdä selvityspyynnön KKV:lle loppuvuoden aikana.

Selvityspyyntö koskee ainoastaan Woltia, eikä esimerkiksi sen kilpailija Foodoraa. Selvitystä pyydetään Woltista siksi, että ravintoloiden hinnoittelua koskeva sopimusehto on Aittoniemen mukaan Woltilla tiukin.

Mara: Woltin kuljetuspalkkio jopa 30 prosenttia

Maran mukaan osa ravintoloista ei saa lainkaan voittoa annoksista, jotka Wolt kuljettaa asiakkaiden kotiin.

– Woltin komissio on korkeimmillaan jopa 30 prosenttia. Tällöin annoksen kannattavuus voi mennä kokonaan eli voittoa ei tule, Aittoniemi sanoo.

Ravintoloita pahasti koetellut korona-aika on Aittoniemen mukaan vienyt ravintoloita pakkorakoon.

– Monilla ravintoloilla tilanne voi olla se, että on pakko tehdä sopimus, jotta saa kaupan käymään ja työntekijät pysymään töissä.

Alan sisällä Woltin hinnoitteluehto on Maran mukaan puhututtanut jo kuukausia. Se on huolettanut Maran mukaan erityisesti pieniä ravintoloita.

Wolt kiistää lainvastaisen hinnoittelun

Woltin mukaan käytössä olevat sopimusehdot ovat laillisia.

– Oman näkemyksemme mukaan käytäntömme ja sopimusehtomme ovat luonnollisesti laillisia ja myös linjassa ruokaa tilaavan asiakkaan edun kanssa, Woltin Suomen-maajohtaja Henrik Pankakoski sanoo Ylelle sähköpostitse.

Yhtiö vahvistaa, että sen ja ravintoloiden välisissä sopimuksissa edellytetään samaa hintaa paikan päällä ja Woltin kotiinkuljetuksessa. Samalla Wolt korostaa, että ravintolat päättävät hinnoistaan itse, kunhan ne ovat yhtä suuria ravintolassa ja kotiinkuljetuksessa.

Wolt perustelee yhden hinnan käytäntöä yksinkertaisuudella ja läpinäkyvyydellä.

– Se on jokaiselle meistä Woltia asiakkaana käyttävistä yksinkertainen, selkeä, läpinäkyvä ja sitä kautta toivottavasti luottamusta herättävä käytäntö, Pankakoski toteaa.

Wolt on tehnyt Suomessa joitakin kokeiluja, joissa ravintolat ovat saaneet hinnoitella kuljetettavat ruuat listahintojaan korkeammiksi. Se on Woltin mukaan johtanut noutoruuan myynnin voimakkaaseen laskuun kyseisissä ravintoloissa.

Yhtiö sanoo keskustelevansa markkina-asemastaan kilpailuviranomaisten kanssa, jos näin pyydetään.

– Yleisellä tasolla voimme sanoa, että kuluttajalla on useita vaihtoehtoja ruoan ostamiseen, ja Woltin osuus ruoan myynnistä Suomessa on yhä pieni, Pankakoski sanoo.

Ravintoloihin palataan vielä

Vuonna 2020 majoitus- ja ravintolapalveluiden liikevaihdon menetykset olivat edeltävään vuoteen verrattuna yhteensä noin kaksi miljardia euroa.

Tänä vuonna menetykset ovat olleet Maran arvion mukaan yhteensä hieman alle puolitoista miljardia.

Juuri nyt alan murheenkryyninä on pikkujoulujen lässähtäminen etäsuositusten takia.

Taloustutkimuksen Maralle tekemän selvityksen perusteella 70 prosenttia suomalaisista aikoo käydä ravintoloissa selvästi enemmän pandemian jälkeen.

Voit keskustella aiheesta 9. joulukuuta klo 22 asti.

Lue lisää: