Koruissa kadmiumia, leluissa ftalaatteja – tutkimus lähes 6000 kuluttaja- ja ammattituotteesta: 80 prosenttia rikkoo EU:n kemikaalilakeja

Euroopan kemikaaliviraston koordinoima tutkimushanke toteutettiin 29 maassa vuoden 2020 aikana. Tarkastetuissa tuotteissa oli muun muassa tekstiilejä, nahkaa, lastenhoitotuotteita, leluja ja koruja.

Euroopan kemikaalivirasto toimii Helsingissä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Euroopan kemikaalivirasto kokosi jäsenmaiden keräämät tutkimustiedot lähes 6 000 kuluttaja- ja ammattituotteesta. Tulos: yli 5 000 tuotetta eli yli 80 prosenttia rikkoo EU:n kemikaalilakeja ainakin joiltain osin.

– Tulos ei yllättänyt jäsenmaiden valvontaviranomaisia, koska tutkimus oli kohdistettu suuntiin, joista osattiinkin odottaa ongelmia, kertoo tiedottaja Mikko Väänänen Euroopan kemikaalivirastosta Helsingistä.

Euroopan kemikaaliviraston koordinoima tutkimushanke toteutettiin 29 maassa vuoden 2020 aikana. Vastaavaa tutkimusta ei ole tässä laajuudessa aiemmin toteutettu.

– Saatu tutkimustulos oli pettymys ja osoitti, ettei homma toimi nykyisellään kuten pitäisi, Väänänen jatkaa.

Tarkastetuissa tuotteissa oli sekä ammatti- että kuluttajatuotteita ja -esineitä, kuten esimerkiksi tekstiilejä, nahkaa, lastenhoitotuotteita, leluja, koruja, karkotteita ja houkutusaineita. Kaikki tarkastetut tuotteet olivat myytavana verkossa.

Yli 1 800 tuotteessa oli syöpää, perimää vaurioittavia tai lisääntymiselle vaarallisia aineita, kuten lyijyä hitsausjuotteissa ja boorihappoa. Leluissa havaittiin ftalaatteja ja koruissa kadmiumia.

Mainokset johtivat harhaan

Biosideista (esim. torjunta-aineet tai karkotteet) todettiin, että suurin osa havaituista vaatimustenvastaisuuksista koski yleisölle myytäviä tuotteita. Mainoksissa oli esimerkiksi harhaanjohtavia lauseita, kuten "vähäriskinen biosidivalmiste", "myrkytön", "vaaraton", "luonnollinen", "ympäristöystävällinen" tai "eläinystävällinen".

Monet määräystenvastaisuudet liittyivät siihen, että verkkomainoksessa ei ollut tietoa kemiallisen tuotteen vaaroista. 75 prosentissa tarkastuksista tiedot puuttuivat tai ne eivät olleet selvästi näkyvissä.

Tarkastusten jälkeen kansalliset täytäntöönpanoviranomaiset lähettivät tuhansia muistutuksia havaituista puutteista. Useimmiten yrityksiä pyydettiin poistamaan tuotetarjous verkkosivuiltaan tai saattamaan mainoksensa vaatimusten mukaisiksi.