Hyppää sisältöön

Puolentoista vuoden hiljaiselo Vainikkalan rautatieasemalla päättyi: "Pelkäämme, että he ovat unohtaneet meidät"

Pietarin ja Helsingin välinen henkilöjunaliikenne jatkui koronatauon jälkeen eilen sunnuntaina. Maanantaina Allegro-juna oli odotettu vieras rajanylityspaikalla Lappeenrannassa.

Allegro liikennöi maanantaista sunnuntaihin, kaksi vuoroa päivässä molempiin suuntiin. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Vaalea juna lipuu äänettömästi rautatieasemalle. Kevyt pakkassää toivottaa sinipunaisin raidoin maalatun Allegro-junan tervetulleeksi itärajalle Lappeenrannan Vainikkalan rajatarkastusasemalle.

Tätä näkyä on odotettu Etelä-Karjalassa puolitoista vuotta. Pietarin ja Helsingin välinen henkilöjunaliikenne on ollut koronan takia keskeytyksissä vuoden 2020 maaliskuusta lähtien.

Allegro-juna palasi jälleen raiteille sunnuntaina. Aloituspäivämäärään liittyy vahvaa symboliikkaa, sillä ensimmäinen Allegro aloitti liikennöinnin tasan 11 vuotta sitten.

Matkoja varattu maltillisesti

Allegro-junalla matkustaminen on kuitenkin vielä tiukasti rajoitettua. Sillä voivat tällä hetkellä matkustaa ainoastaan Suomen ja Venäjän kansalaiset.

Tämä johtuu Venäjän valtion junaliikennettä varten tekemästä erityisasetuksesta.

– Junaan ei pääse ilman terveystodistusta. Sen lisäksi tarvitaan normaalit turvallisuuteen liittyvät asiakirjat eli Venäjälle päin matkatessa viisumi, sanoo VR:n Venäjän liikenteen johtaja Viktoria Hurri

Terveystodistus tarkoittaa, että Venäjältä Suomeen saapuvalla henkilöllä tulee olla EU:n hyväksymä koronarokotustodistus, todistus alle puoli vuotta sitten sairastetusta koronavirustaudista tai negatiivinen koronatestitodistus.

Suomesta Venäjälle matkaavilta taas vaaditaan alle kolme vuorokautta vanha negatiivinen koronatestitodistus.

Ensimmäisillä Allegro-vuoroilla on ollut muutamia kymmeniä matkustajia. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Hurrin mukaan matkoja on varattu ensimmäisille vuoroille maltillisesti.

– Uskomme, että ensimmäiset matkustajat ovat ennen kaikkea työ- tai asiointimatkalaisia, esimerkiksi välttämättömän syyn takia matkustavia, tai kaksoiskansalaisia, joilla on sukua molemmin puolin rajaa.

Hurri uskoo, että junissa on vuoroilla väljää, vaikka junien täyttöastetta ei tällä hetkellä rajoiteta.

– Hajapaikka-algoritmi sijoittaa matkustajat mahdollisimman kauas toisistaan, jotta turvavälit ovat suuret.

Allegron lisäksi Suomen ja Venäjän välillä liikennöi normaalisti myös Tolstoi-juna. Hurrin mukaan vielä ei ole tarkempaa tietoa, milloin Tolstoi voisi jälleen alkaa kulkea Moskovan ja Helsingin väliä.

Allegron liikennöinti luo itärajalla toivoa paremmasta.

Ravintolan arki muuttui

Vainikkalan asemalla sijaitsevassa Ukko-Pekka ravintolassa ollaan varovaisen optimistisia. Ravintolan asiakkaista karkeasti puolet on Venäjältä tulevia matkailijoita.

– Oli kyllä kova isku, kun junat lakkasivat kulkemasta. Pelkäämme, että he ovat unohtaneet meidät, mutta saa nähdä mitä käy. Vielä on vaikea sanoa, toteaa yksi perheyrityksen omistajista, Ville Laihia.

Laihian mukaan aukioloaikoja ja toimintaa jouduttiin maaliskuussa 2020 miettimään radikaalisti uusiksi.

– Kaikista vaikeinta oli aluksi, kun kaikki piti myydä take awayna. Oman haasteensa tuo se, että meillä on pienenä yrityksenä rajalliset voimavarat, miten pystymme valvomaan ja toteuttamaan kaikkia rajoituksia.

Laihian mukaan tilanne on nyt kuitenkin helpottanut.

– Junien kulku muuttaa arkeamme niin, että avaamme aiemmin ja suljemme taas myöhemmin.

Kuuntele, miten Allegron liikennöinnin aloitus otettiin vastaan Vainikkalan asemalla. Kalle Purhosen haastattelussa ravintola Ukko-Pekasta Ville Laihia ja Vainikkalan rajatarkastusaseman varapäällikkö Arvi Tyni.

Positiivinen signaali

Tavallisesti Allegrolla kulkee vuosittain noin puoli miljoonaa ihmistä. Vaikka suuri osa matkustajista on pääkaupunkiseudulta, on sillä ollut iso merkitys Kaakkois-Suomen matkailulle.

Katja Vehviläinen on eteläisen Saimaan matkailua edistävän GoSaimaan kehitysjohtaja. Hänen mielestään Allegro-liikenteen alkaminen on pitkään kaivattu postitiivinen signaali.

– Tässä vaiheessa on erittäin vaikeaa arvioida sen vaikutusta Etelä-Karjalaan. Venäläisten turistien paluuta odotetaan toki kovasti, joka päivä Etelä-Karjala menettää arvioiden mukaan miljoona euroa matkailutuloja koronan takia, Vehviläinen kertoo.

Katja Vehviläisen mukaan Vainikkalan asemalle saapuminen tuntui erikoiselta. Viimeksi hän oli siellä tasan vuosi ja yhdeksän kuukautta sitten. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Vehviläinen sanoo tietävänsä, että rajan toisella puolella on patoutunutta kysyntää ja halua matkustaa Suomeen heti, kun se on mahdollista.

Hän kehottaa myös suomalaisia matkustajia olemaan tarkkana rajoituksista Venäjälle suunnatessa.

– Koronapandemian aiheuttamat rajoitukset muuttuvat useasti ja meidän koronapassit eivät valitettavasti ainakaan toistaiseksi toimi siellä.

Allegro-juna pysähtyneenä Vainikkalan rautatieasemalle matkalla Venäjälle.
Ylen aamu seurasi Allegron liikennöintiä maanantaina 13. joulukuuta. Katso koko 4 minuutin juttu tästä.

Lue lisää: