Hyppää sisältöön

Analyysi: Tampere-Pirkkalasta avautuvat suorat reitit voivat kannattaa vain jos turisteja saadaan Keski-Euroopasta Suomeen

Lentoyhtiö Air Baltic alkaa lentää ensi keväänä Tampere-Pirkkalan kentältä suoria lentoja eri puolille Keski-Eurooppaa. Euroopan lentoliikenteessä on käynnissä murros, joka tarjoaa myös maakunnille uudenlaisia mahdollisuuksia houkutella keskieurooppalaisia Suomi-lomille, kirjoittaa Ylen ilmailutoimittaja Jari Tanskanen.

AirBalticin Airbus A220-300 -matkustajakone Tampere-Pirkkalan kentällä. Kuva: Jari Tanskanen / Yle

Tampere-Pirkkalan terminaalin eteen on pysäköity upouusi Airbus A220-300 -matkustajakone. Sellaisen moni lentoyhtiö haluaisi nyt laivastoonsa.

145 matkustajaa kuljettava kone on monella reitillä koronapandemian jälkeen sopivan kokoinen kone, kun matkustus on vasta viriämässä. Se kuluttaa myös vähemmän polttoainetta kuin monet vanhemmista ja suuremmista konetyypeistä – sillä lentäminen on edullista.

Siksi sillä kannattaa aloittaa lennot Tampere-Pirkkalasta eri puolille Eurooppaa.

Air Baltic perustaa Pirkkalaan miehistötukikohdan, mikä tarkoittaa lentokoneen lisäksi kymmenien työntekijöiden siirtymistä Latviasta Suomeen. Pelkästään Airbus A220-300-koneen listahinta on 91 miljoonaa dollaria, joten investointi on merkittävä.

Vielä suurempi merkitys suorilla lennoilla on Pirkanmaan talousalueelle.

Suorat lennot merkitsevät Pirkanmaalle mahdollisuutta saada vuosittain kymmeniä tuhansia keskieurooppalaisia lomailijoita, kun Eurooppa jälleen avautuu pandemian hellittäessä. Siihen olisi mahdollisuus nytkin, mutta pakollinen koneenvaihto Helsinki-Vantaalla karsii tulijoita.

Ei ole sattumaa, että investoinnista kerrotaan hetki sen jälkeen, kun Tampereen uudella areenalla on pelattu ensimmäiset jääkiekko-ottelut, ja keväällä kaupungissa pelataan jääkiekon MM-kisoja. Keskellä kaupunkia sijaitseva areena on loistava mahdollisuus järjestää näyttäviä tapahtumia, joihin yleisöä saadaan Keski-Euroopasta.

Latvialaisyhtiön ja Tampereen seudun elinkeinoyhtiön Business Tampereen tekemä sopimus kertoo murroksesta, joka Euroopassa on tapahtumassa matkailussa. Lentoyhtiöt etsivät uusia reittejä, joissa raju hintakilpailu ei syö kannattavan lentämisen edellytyksiä.

Sellaisia löytyy nyt keskisuurten kaupunkien välisistä yhteyksistä, jolla operoiminen ei ole ollut aiemmin kannattavaa liian suuren tai kalliin kaluston takia.

Air Balticin toimitusjohtaja Martin Gauss arvioi, että lentojen vaikutuspiirissä Suomessa on noin puoli miljoonaa ihmistä.

Nyt julkistetut reitit tarkoittavat, että Air Balticille tulee myyntiin Tampere-Pirkkalan lennoille vuosittain 306 000 istuinpaikkaa. Pelkästään työmatkalle lähtevien pirkanmaalaisten liikemiesten tai Espanjan-lomille suuntaavien suomalaisten avulla lennot eivät tule kannattamaan. Keskieurooppalaisia on saatava houkuteltua lomalle Pirkanmaalle ja lähimaakuntiin.

Maakunnille lennot tarjovat mahdollisuuden kääntää matkustustase positiiviseksi. Se tarkoittaa, että Keski-Euroopasta saapuvat turistit jättävät enemmän euroja maakuntaan, kuin paikalliset vievät matkustaessaan lomalle vaikkapa Kreikkaan tai Espanjaan. Kyse on miljoonista euroista, joilla matkailjat ostavat majoitusta, erilaisia palveluita ja tuotteita maakunnan yrityksistä.

Tamperelaisille uudet lennot tulevat maksamaan vuosittain satoja tuhansia euroja. Yhteistyö nimittäin tarkoittaa, että maakuntaa markkinoidaan näyttävästi Kööpenhaminassa, Münchenissä, Frankfurtissa, Oslossa, Malagassa ja Rodoksella – kohteissa joihin suorat lennot Tampere-Pirkkalasta alkavat.

Suorat maakuntalennot Keski-Eurooppaan edellyttävät myös laajempaa yhteistyötä ja matkustajien saamista Tampereelle esimerkiksi Keski-Suomesta ja Satakunnasta.

Niinpä Air Balticin avaus tekee mahdolliseksi käytännössä testata, miten junan ja lennon yhdistävät matkaketjut sopivat Suomeen.

VR:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen visioi Ylen haastattelussa lokakuussa junamatkailun tulevaisuutta. Jää nähtäväksi, alkaako ensi keväänä aamujuna tuoda matkustajia Porista, Jyväskylästä tai Turusta Tampereen asemalle, josta bussi vie heidät Pirkkalaan. Junalipuksi kävisi silloin latvialaisyhtiön lentolippu.

Lue lisää: