Hyppää sisältöön

Mykkäelokuva elää uutta renessanssia: festivaaleille houkutellaan yleisöä muun muassa erotiikalla

Mykkäelokuvakonserttien suosio kasvaa, ja Loud Silents -festivaalin konsertit ovat olleet viime vuosina jopa loppuunmyytyjä. Soittajia konsertteihin ei ole kuitenkaan aina helppoa löytää.

Ita Rina (1907–1979) oli slovenialainen filmitähti. Hän näyttelee kahdessa Loud Silents -festivaalin elokuvassa. Kuva: Národní filmový archiv, Prague

Säveltäjä ja muusikko Lau Naun eli Laura Naukkarisen trio valmistautuu jälleen kerran säestämään mykkäelokuvaa konsertissa. Naukkarisen johtama Seitsemäs taivas on säveltänyt musiikin Karel Antonin melodraamaan Tonka Sibenice, joka valmistui Tšekkoslovakiassa vuonna 1930. Elokuva kertoo kuolemaantuomitusta miehestä, jonka viimeisenä toiveena on viettää yö naisen kanssa. Naispääosassa nähdään valovoimainen, slovenialainen näyttelijä ja malli Ita Rina.

– Se on aika surullinen, mutta toisaalta myös hyvin kaunis elokuva. Siinä on todella kauniita, hitaita kuvia, Naukkarinen toteaa.

Mykkäelokuvakonserteista on tullut yhä suositumpia viime vuosina, ja Loud Silents -festivaali on siitä yksi esimerkki. Seitsemäs taivas säestää tapahtumassa mykkäelokuvaa jo kolmatta kertaa. Yhteistyö käynnistyi vuonna 2014, kun festivaali järjestettiin vielä Tampereella. Nyt tapahtuma pidetään Helsingissä.

– Saatamme soittaa mykkäelokuvakonserteissa toisinaan synkkiä ja raskaita säestyksiä, joissa on esimerkiksi paljon syntetisaattoreita. Mutta kun näin Tonka Sibenicen ensi kertaa, oli selvää, ettei sellainen lähestymistapa sovi tähän elokuvaan, Naukkarinen sanoo.

Hän on säveltänyt kyseiseen elokuvaan trionsa kanssa teemoja, ja kukin yhtyeen jäsenistä tuo oman teemansa tiettyihin kohtauksiin.

– Sitten soitamme ja kehitämme niitä ja jätämme aina konserttiin varaa myös improvisaatiolle.

Topias Tiheäsalo ja Laura Naukkarinen jättävät varaa improvisaatiolle säveltäessään musiikkia mykkäelokuvaan. Seitsemäs taivas-trioon kuuluu myös Hermanni Yli-Tepsa. Kuva: Kimmo Gustafsson

Naukkarinen on säestänyt eri kokoonpanoissa mykkäelokuvia myös ulkomailla, kuten alan festivaalilla San Franciscossa Yhdysvalloissa.

– Minulle se on työtä, että säestän mykkäelokuvia. Tykkään siitä kovin, ja minusta on kiva nähdä, että myös nykyään tehdään mykkäelokuvia ja moderneja sävellyksiä niihin. Mykkäelokuvat elävät edelleen sen kautta, Naukkarinen sanoo.

Uusien mykkäelokuvien kohdalla on nähty myös menestystarinoita. Yksi niistä on Juho Kuosmasen ohjaama Salaviinanpolttajat, joka on kiertänyt festivaaleja maailmalla. Elokuva oli Loud Silents -festivaalin tilaustyö vuonna 2017.

Teuvo Tulio innostui Erotikonista

Toista kertaa Helsingissä järjestettävän festivaalin taiteellinen johtaja Otto Kylmälä puhuu mykkäelokuvien elpymisestä taiteenlajina.

– Elämme nyt taidemuodon suhteen uutta renessanssia. Kyse on universaalista kuvakerronnasta. Siinä on jotain ainutkertaista, kun musiikki, elokuva ja live-yleisö kohtaavat, Kylmälä sanoo.

Pienimuotoisen ilmiön vahvistumisesta kertovat uudet mykkäelokuvat ja uudet alan festivaalit ja tapahtumat. Vaikka mykkäelokuvat kiinnostavat myös monia muusikoita, säveltäviä säestäjiä ei ole aina helppo löytää.

– Se ei ole täysin vaivatonta, koska kaikki muusikot eivät kykene tällaiseen musikaaliseen tarinankerrontaan, Kylmälä sanoo.

Kyse on elokuvan dramaturgian ja tunteiden siirtämisestä musiikkiin.

Loud Silents muutti tapahtumana viime vuonna Helsinkiin, koska Tampere alkoi käydä sille “pieneksi”.

Otto Kylmälä on Loud Silents -festivaalin taiteellinen johtaja. Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

– Etenimme Tampereella siihen pisteeseen, että meillä oli loppuunmyytyjä näytöksiä. Viimeisenä vuonna meillä oli Tampereen isoimman orkesterin, Tampere Filharmonian, kantaesitys kaupungin suurimmassa salissa. Oli vain loogista alkaa laajentua Helsinkiin, Kylmälä sanoo.

Loud Silents pidetään keskustakirjasto Oodissa sijaitsevassa Kino Reginassa. Se on myös KAVIn eli Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kotiteatteri. Kylmälä on töissä KAVIssa.

Loud Silents on Kylmälän mukaan vastaisku pölyttyneelle ja konservatiiviselle historiakäsitykselle.

– Yritämme aina löytää jonkin tuoreen näkökulman historiaan ja näihin vanhoihin elokuviin. Sen takia esitämme paljon tuntemattomia elokuvantekijöitä ja ravistelemme sitä kautta elokuvan kaanonia, Kylmälä sanoo.

Erotiikka myy, ja siksi myös Loud Silents on poiminut ohjelmistoonsa erotiikkaselokuvia. Festivaalilla nähdään muun muassa tšekkoslovakialaisen Gustav Machatýn aistillinen melodraama Erotikon (1929). Senkin pääroolissa nähdään Ita Rina.

Erotikon oli suunnaton innoittaja muun muassa Teuvo Tuliolle, ja elokuvaa on pidetty yhtenä mykkäkauden keskeisimmistä eroottisista elokuvista, Kylmälä toteaa.

Machatýn myöhempää elokuvaa, Hedy Lamarrin tähdittämää Extasea (1933) Kylmälä kuvaa skandaalimaiseksi, eikä se olisi siksi sopinut Loud Silentsin ohjelmistoon.

– Siinä kuvattiin elokuvan ensimmäinen naisen orgasmi. Erotikonissa erotiikka näkyy upeana kuvakerrontana ja enemmänkin sensuellina Extaseen verrattuna, Kylmälä sanoo.

Loud Silents Kino Reginassa Helsingissä sunnuntaihin 19.12. asti.

Ita Rina ja Jack Mylong elokuvassa Tonka Sibenice (engl. Tonka of the Gallows). Kuva: Národní filmový archiv, Prague