Historiallinen päätös: Tampereella aletaan rakentaa Näsijärveen tekosaarta, josta pääsee ratikalla yli – myöhemmin saareen muuttaa tuhansia ihmisiä

Tampereen ratikan ensimmäinen osuus saatiin käyttöön tänä vuonna. Toista vaihettakin rakennetaan jo täyttä päätä. Korkein hallinto-oikeus edellyttää lisäselvityksiä, mutta hylkäsi muuten valituksen.

Tekosaaren kohdalla on jään pintaan jäätyneitä ponttoneja 14. joulukuuta. Kuva: Timo Turpeinen / Yle

Tampereelle aletaan vihdoin rakentaa suunniteltua tekosaarta eli Näsisaarta Näsijärven rannan tuntumaan. Hankkeesta on kiistelty oikeudessa usean vuoden ajan.

Korkein hallinto-oikeus myönsi torstaina Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry:lle valitusluvan siltä osin kuin asiassa oli kysymys hankkeen pohjavesivaikutuksista. Muilta osin valituslupa hylättiin. Lupa rakentamiseen kuitenkin tuli.

Päätös on lopullinen, koska sitä ei palautettu alempiin oikeusasteisiin eikä päätöksestä voi valittaa. Näin ollen raitiotietä ja Näsisaarta voidaan alkaa rakentaa. Tampereen kaupungilta vaaditaan vain jatkossa lisätarkkuutta pohjaveteen liittyen.

Näsisaaren rakentaminen alkaa helmikuussa, sanoo Tampereen kaupungin apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok.)

– Tampereen kaupunki voi alkaa rakentaa Näsisaarta. Jos eilen juhlittiin areenan avajaisia, toivon mukaan helmikuun kuluessa päästään aloittamaan täyttötyöt. Ehkä vuoden kuluttua voidaan sitten juhlia Näsisaaren avajaisia, Jäntti kertoo Ylelle.

Rakentamisen aloittamisen vahvistaa Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön johtaja Mikko Nurminen.

Oikeus vaati lisätarkkuutta

Kaupungin pitää toimittaa lisäselvityksiä ja tarkkailla koko rakentamisen ajan pohjaveden laatua.

Korkein hallinto-oikeus katsoo, että pohjavesimuodostumasta ja rantaimeytymiseen liittyvistä epävarmuuksista johtuen täytön mahdollisten vaikutusten tarkempi selvittäminen on tarpeen. Tämän vuoksi lupamääräystä on täydennetty siten, että selvitykseen tulee liittää myös tiedot hankkeen vaikutuksista pohjavesimuodostumaan, rantaimeytyvän veden määrään ja pohjaveden laatuun.

Vanhempi mieshenkilö mustassa pipossa ja takissa talvisessa ympäristössä, hymyilee kuvaajalle.
Näsijärven tekosaaren rakentaminen on otettu vastaan vaihtelevasti. Esa Fagerlund ei usko, että ratikka olisi tarvinnut saaren. Kävimme kysymässä lähialueen asukkaiden mielipiteitä saaren rakentamisesta. Toimittaja Juha Kokkala, kuvaaja Anne Savin.

Ympäristösuojeluyhdistyksessä ei olla tyytyväisiä päätökseen

Valittajan eli Tampereen ympäristönsuojeluyhdistyksen sihteerin Jari-Pekka Tammisen mielestä päätös on erikoinen. Samaan aikaan pitää tehdä selvityksiä, mutta saa silti rakentaa jo.

– Näsijärvi on nyt pysyvästi menetetty sellaisena kuin me sen tunnemme. Ei asioiden tutkiminen enää auta, kun pohjaveden imeytymiset ja muut on muutettu sen täytön vuoksi.

Oikeusteitse ei ole enää mitään keinoa vaikuttaa. Tammisen mielestä asia on ratkaistu euron kuvat silmissä.

– Korkein hallinto-oikeus sanoo aika suoraan, että hyödyt ja edut ovat toteuttamisen puolella eli raha tässä taas ratkaisee. He eivät juuri luontoarvoja käsittele päätöksessään, vaan on rakennusliikkeiden edun mukaista, että saari tehdään.

Saari valmis jo vuoden kuluttua

Apulaispormestari Aleksi Jäntti sanoo, että Näsisaaren pohja on valmis kohtuullisen pian. Jo vuoden päästä.

Tämä johtuu siitä, että saaren vaatimat louheet ovat lähellä valmiina. Ne ovat peräisin suuren jätevedenpuhdistamon kaivuista.

– Itse laskemme, että säästämme tässä, Jäntti sanoo.

Kaupunki katsoo Jäntin mukaan jopa säästävänsä Näsisaaren rakentamisella, koska murskeita ei ole pitänyt kuljettaa muualle.

– Tavoitteena on edelleen, että vuonna 2024 saaresta mennään ratikalla ja ehkä jopa fillarilla ylitse. Nopeasti tässä täytyy toimia, Jäntti sanoo.

5 000 ihmisen kodiksi

Tekosaari on paperilla 13 hehtaarin kokoinen. Sinne on suunniteltu ratikkareitin lisäksi asuntoja noin 5 000 ihmiselle, mikä kasvattaisi saaren kokoa tästä. Hiedanrannan edustalle rakennettavaan saareen kaavaillaan myös esimerkiksi uimarantaa.

Nykyisillä louheilla tekosaarelle ei vielä valmistu asutusta, vaan tämä on apulaispormestarin mukaan pidemmän aikavälin suunnitelma.

– Ajatuksena on, että tulevasta Kunkun parkista saadaan louhetta. Kaupungin kehittämisen kannalta tämä on tärkeä päätös, Jäntti sanoo.

Tekosaari olisi tulevaisuudessa osa Hiedanrannan uutta asuinaluetta. Kaupunginosa muodostuu vanhan sellutehtaan alueelle. Koko Hiedanrannassa asukkaita olisi Hervannan verran eli noin 25 000.

Näsisaari kävi läpi Jäntin mukaan kaikki mahdolliset oikeusasteet ja kaksi vaihtoehtoa. Yhdessä vaiheessa ajatus oli tehdä suora reitti eikä saarta. Tämä vaihtoehto hylättiin.

Kuva: Matti Kurkela / Yle

Ratikan toista vaihetta rakennetaan jo

Tampereen ratikka on liikennöinyt elokuusta asti ensimmäisellä osuudellaan Hervannan ja Pyynikintorin sekä TAYSin ja Sorin aukion välillä. Koko ajan tavoitteena on ollut jatkaa ratikkareittiä.

Ratikan toisen vaiheen rakentaminen alkoi jo marraskuussa 2020. Ensimmäiseksi alettiin rakentaa Pyynikintorin ja Santalahden välistä osuutta eli osuutta 2A. Tällä osuudella liikennöinti alkaa syksyllä 2023.

Koko prosessin ajan on louhittu Sulkavuoreen uutta jäteveden puhdistamoa. Sen kiveä on ajettu eri puolille kaupunkia tuhansia lasteja. Näsijärven rannassa odottaa yksi kasa. Kuva: Timo Turpeinen / Yle

2B-vaiheessa raitiotie rakennetaan Santalahdesta Lentävänniemeen, eli sitä on suunniteltu tulevan Näsisaaren läpi. 2B:n rakentaminen on odottanut sitä, että vesistöntäyttölupa tekosaarelle on lainvoimainen.

Saarta on käsitelty eri oikeusasteissa. Yhdessä osiossa on käyty läpi menevätkö eri kaavat kuten yleiskaava tai asemakaava tekosaaresta läpi ja toisessa osuudessa sitä, saako vesistöä täyttää.

Kaavojen osalta päätökset ovat jo lainvoimaisia. Vesistötäytön osalta odotettiin korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä.

Tekosaarta on ideoitu ja suunniteltu vuodesta 2015.

Artikkelia korjattu 16.12.2021 klo 17.41: Luonnonsuojeluyhdistys korjattu ympäristönsuojeluyhdistykseksi.

Mitä mieltä uutisesta? Voit keskustella aiheesta 17.12. klo 23 asti.

Lue lisää: