Hyppää sisältöön

Joululahjakaupassa vauhti kiihtyy – tänä jouluna paketteihin päätyy pehmoja, pyjamia ja pelejä sekä hyvinvointiin vaikuttavia tuotteita

Tulevasta viikonlopusta odotetaan tämän joulun kiireisintä. Koronasta johtuva komponentti- ja konttipula vaikuttaa edelleen joidenkin tuotteiden saatavuuteen.

Vaaleanruskea jättikokoinen pehmonalle muiden nallejen kanssa kaupassa.
Juha, Jaana ja Juulia Järvinen ovat tehneet joululahjaostokset hyvissä ajoin. Perhe aikoo nyt rauhoittua joulun viettoon ja toivoo paljon yhteistä aikaa perheen kanssa. Toimittaja Elina Nieminen, kuvaaja Marko Melto.

Joulukauppa on tänä viikonloppuna kiivaimmillaan, kun aattoon on aikaa enää viikko. Jo nyt on selvää, mitkä tuotteet nousevat tämän joulun lahjahiteiksi.

– Hittituotteita ovat muun muassa yöpaidat, rennot vaatteet ja kahvinkeittimet, listaa SOK-marketkaupan kodin ja viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila.

Lasten tuotteiden kohdalla suosittuja ovat isot pehmot, legot ja lautapelit.

– Koko perheen ajanviettoon soveltuvat pelit, kuten erilaiset pakohuonepelit, nousevat suosituiksi, vahvistaa K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Afrikan tähden ympärillä käyty keskustelu on lisännyt kiinnostusta peliä kohtaan. Kuva: Elina Nieminen / Yle

Korona-aika näkyy myös omaan hyvinvointiin liittyvien tuotteiden kaupassa.

– Yksi viime vuoden hiteistä oli hierontavasara, ja niitä myydään edelleen erittäin hyvin. Hengitysharjoituslaite on uusi hitti, ja moneen pakettiin päätyy myös sähköinen kivunlievittäjä, kertoo Rauna Junnila.

Pikkujoulukin näkyi joulukaupassa kasvattaen kosmetiikkatuotteiden myyntiä.

Korona näkyy kauppojen tarjonnassa

Korona on jo toista vuotta vaikeuttanut erilaisten komponenttien saatavuutta, mikä heijastelee joulukauppaan.

– Esimerkiksi uusi pelikonsoli on tuote, jota emme ole saaneet myyntiin, Rauni Junnila kertoo monen juuri kyseistä lahjaa odottavan pettymykseksi.

Kaupan hyllyt eivät kuitenkaan ammota tyhjyyttä, mutta valinnanvara kapenee päivä päivältä.

– Mitä lähemmäs jouluaattoa mennään puutteita voi tulla yksittäisistä tuotteista, esimerkiksi kaikkein suosituimmista leluista.

Kodin arkea helpottava robotti-imuri on yksi joulun suosikkihankinnoista. Kuva: Elina Nieminen / Yle

K-ryhmän Harri Hovin mukaan kotona olemisen lisääntyminen näkyy myös jouluna panostuksina arkeen.

– Suosituimpia tuotteita ovat laajasti kaikki kodintekniikan tuotteet. Viime vuonna suosituimpia tuotteitamme olivat tietokoneet, imurit ja ruoanvalmistuskoneet – etenkin airfryerit. Suosittuja olivat myös painopeitot, langat ja erilaiset joulukoristeet.

Kauppiaat Kati ja Marko Vainikainen ovat kiireisiä joulun alla, joten hekin tekevät ruokaostoksensa verkossa. Kuva: Elina Nieminen / Yle

Lahjaostokset voi tehdä vaikka keskellä yötä

Yhä useampi tavaratalo pitää ovensa auki läpi vuorokauden. Se antaa mahdollisuuden hyödyntää ruuhkattomia tunteja erityisesti korona-aikana.

– Se mahdollistaa ostoksilla käymisen vaikka yöaikaan, jolloin voi helpommin säilyttää turvavälit, vinkkaa K-Citymarket Turtolan kauppias Kati Vainikainen.

Joulukaupan vilkastuminen on kiireestä huolimatta kauppiaille antoisaa aikaa.

– Odotetaan todella kaupallista ja vilkasta viikonloppua, ja olemme siihen toki varautuneetkin. Ja myös nautitaan menosta, sanoo myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist Prisma Kalevasta.

Myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist uskoo, että tänä vuonna joulumyynti yltää vähintäänkin viime vuoden tasolle. Kuva: Marko Melto / Yle

Joulukauppa kasvaa tänä vuonna

Tästä joulusta on tulossa kauppiaiden mittapuulla hyvä. Myynti on noussut jo nyt viime vuoden tasolle, ja jouluun on vielä viikko aikaa.

- Uskon, että tästä vuodesta tulee vielä parempi kuin viime vuodesta. Ihmiset haluavat selvästi muistaa läheisiään, arvelee Rauna Junnila SOK:sta. Esimerkiksi kortteja ja lahjapaketointitarvikkeita on myyty viimevuotista enemmän.

Kaupan liitto kysyi jäseniltään marraskuussa, minkälaisia odotuksia heillä on joulukauppaan liittyen.

– Lähes kolmannes kauppiaista odottaa kaupan kasvavan viime vuodesta, kertoo edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo Kaupan liitosta. Vuonna 2019 kauppa notkahti, mutta viime vuonna tuli kasvua.

Hiilamo kertoo myös, että, että nykyään joulukauppa jakaantuu useammalle kuukaudelle.

– Netistä ostaminen on lisääntynyt, mutta lähempänä joulua kivijalkakaupan merkitys kasvaa.