Hyppää sisältöön

Hävittäjäpäätös lähentää Suomen ja Norjan puolustusteollisuutta entisestään – moottorit kootaan ja huolletaan silti Suomessa

Ohjusmoottoreita ja ammuksia valmistava norjalais-suomalainen Nammo tavoittelee F-35-kaupan myötä uusia tilauksia. Patria valmistautuu kaikkien F-35-moottoreiden kokoonpanoon ja huoltoon Suomessa, vaikka se on osakkaana koneen moottoreiden huoltokeskuksessa Norjassa.

Lockheed Martinin F-35-hävittäjässä on Pratt & Whitneyn suihkumoottori F135. Yhdysvalloissa on keskusteltu jopa sen vaihtamisesta eri malliin. Kuva: Karsten Moran / Pratt & Whitney

Suomen päätös hankkia ilmavoimille samaa hävittäjää kuin Norja, tuo maiden puolustusteollisuudelle paitsi uusia tilauksia myös syvenevää yhteistyötä.

Suomessa suurimman potin F-35:n teollisesta yhteistyöstä korjaavat tamperelainen perheyritys Insta ja varsinkin Suomen valtion ja norjalaisen Kongsbergin lähes puoliksi omistama Patria. Molemmat ovat Puolustusvoimien strategisia kumppaneita.

Myös Patrian ja Norjan valtion puoliksi omistama Nammo tulee todennäköisesti hyötymään F-35:n ja sen aseiden tuotannosta.

– Me nähdään tämä erittäin positiivisena, onhan nyt Suomella ja Norjalla sama kone, sanoo Nammon johtoryhmän jäsen ja Nammo Lapua Oy:n toimitusjohtaja Raimo Helasmäki.

Nammo valmistaa jo nyt kaikki AMRAAM-ohjusten moottorit. AMRAAM on useiden maiden tärkein ilmataisteluohjus, jota käytetään sekä Suomen nykyisessä Hornetissa että tulevissa F-35-hävittäjissä.

Vielä ei ole tiedossa, mikä on Suomen F-35-hävittäjien tärkein ilmataisteluohjus ensi vuosikymmenellä, sillä suuri osa aseista hankitaan vasta myöhemmin. Yksi todennäköinen ohjus on Lockheed Martinin koeasteella oleva AIM-260 eli Joint Advanced Tactical Missile.

Helasmäki ei paljasta, valmistaako tai valmistaisiko Nammo moottorit myös siihen.

– Tämä tiedetään vasta tulevaisuudessa.

Suomen tulevaan aseistukseen kuuluu mahdollisesti norjalaisen Kongsbergin suihkumoottorilla toimiva JSM-ohjus eli Joint Strike Missile. Sen moottori ei ole Nammon valmistama.

Nammo on kehittänyt myös monitoimi- ja harjoitusammuksia F-35:n tykkiin. Näiden toimittamisesta ei kuitenkaan ole vielä päätöstä, Helasmäki sanoo. Nammo toimittaa vastaavia ammuksia Hornetiin.

Patrialle huoltotöitä vuosikymmeniksi

Patrialle on luvassa kaksi merkittävää suoran teollisen yhteistyön projektia: eturunkojen valmistus sekä moottoreiden kokoonpano ja huolto.

Eturungot ovat uustuotantona Patrialle merkittävämpää, sanoo yhtiön HX-hankejohtaja Petri Hepola. Runkoja valmistetaan kaikkiaan 400 aina vuoteen 2040 saakka Jämsän Hallissa.

Eturunko on hävittäjän ohjaamoa ympäröivä, hiilikuitukomposiitista tehty kehikko. Patrian kokonaisuuteen kuuluu myös eturunkoon menevät putkistot ja kaapelointi.

Suomi hankkii Yhdysvalloista koneisiin kaikkiaan 66 Pratt & Whitneyn F135-moottoria, joiden kokoonpanosta ja huollosta vastaa Patria. Hepolan mukaan Patriassa valmistaudutaan siihen, että Suomeen tulevien koneiden moottori on nimenomaan Pratt & Whitneyn F135.

Työ tehdään Suomessa Nokian Linnavuoressa vaikka Patria on osakkaana Norjan Ryggessa moottoreita huoltavassa keskuksessa nimeltään Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS). Rygge on Euroopassa toinen kansainvälisistä F135-moottoreiden huoltokeskuksista. Toinen sijaitsee Hollannissa.

– Tämä liittyy kansalliseen huoltovarmuuteen, Hepola sanoo.

Hän arvioi, että tämän vuosikymmenen rakennusvaihe työllistää Patriassa kaikkiaan noin 120 henkeä ja välillisesti muutamia kymmeniä tämän päälle.

Koneiden lentokelpoisuus turvataan Suomessa

Tamperelainen Insta vastaa hävittäjien avioniikkajärjestelmien huollosta ja kehittämisestä, ja erityisesti niiden liittämisestä kotimaisiin johtamisjärjestelmiin yhdessä Puolustusvoimien kanssa.

F-35-lentäjä saa tilannekuvan suoraan kypärän näytölle. Insta ei kerro liittyykö sen teollinen yhteistyö Lockheed Martinin kanssa jollakin tavalla kypärään. Kuva: Angel DelCueto / Lockheed Martin

Insta on osana koneen kansainvälistä ylläpitokonseptia (Global Support Solution).

– Konsepti sisältää merkittäviä kykyjä kriittisten avioniikkajärjestelmien ylläpitämiseksi kotimaassa, sanoo Instan toimitusjohtaja Henry Nieminen.

Insta vastaa siis hävittäjän elektroniikkalaitteiden toimivuudesta Suomessa, mutta vasta myöhemmin selviää tarkemmin, mikä on Instan osuus ja tehtävä, Nieminen toteaa.

Instan osuus voi olla merkittävä, sillä se on ollut mukana jo Hornetien koko elinkaaren aikaisessa kehityksessä ja ylläpidossa.

Lisäksi Insta kerää ympärilleen yritysrypästä, joka pyrkii osallistumaan myös epäsuoraan teolliseen yhteistyöhön. Epäsuorassa yhteistyössä kehitetään uutta alaan liittyvää teknologiaa. Insta on valmistautunut tähän jo ennen lopullista hävittäjäpäätöstä.

– Insta on jo valmisteluvaiheessa toiminut valittujen ekosysteemien koordinaattorina, Nieminen sanoo.

Teollisen yhteistyön arvo on noin kolme miljardia euroa eli 30 prosenttia koko hankkeen kokonaishankintahinnasta. Yhteistyö jakaantuu suoraan ja epäsuoraan teolliseen yhteistyöhön, joista tulee noin 6 000 henkilötyövuotta.

Lisää aiheesta:

Suomelle ehdolla olevaan F-35-hävittäjään sovitellaan eurooppalaisia ohjuksia – sen kilpailijoiden syömähampaita

Valtionyhtiö Patrian yhteisyritys valmistaa jo kaikki USA:n tärkeimmän ja maailman myydyimmän ohjuksen moottorit – käytössä useissa konflikteissa

Hävittäjähankinta tuo Jämsään ja Nokialle ainakin sata työpaikkaa: "Meidän kannaltamme hyvä valinta", sanoo Patrian hankejohtaja