Hyppää sisältöön

Bling-bling ei enää houkuttele turisteja – matkailun uusi luksus on tikkupullaa nuotiolla ja lasiseinäinen huvila suomalaisessa metsässä

Perinteinen luksuksen käsitys on muuttunut. Uusi luksus on ainutlaatuisia reissukokemuksia, tietoista kuluttamista ja personoitua hyvinvointia. Suomelle se on tilaisuus houkutella uusia matkailijoita.

Suomi tarjoaa ulkomaiselle matkailijalle yksityisyyttä, rauhaa ja turvallisuutta, mutta myös runsaasti luontoelämyksiä. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Hauhon Ilorannassa on koronasta huolimatta kääritty hihat. Samu Lescelius kiertää raakaa taikinaa pitkän tikun nokkaan ja työntää sen nuotion hehkuun.

– Usein luksuksesta ajatellaan, että se on jotain bling-blingiä. Nykyään se on henkilökohtaista palvelua, joustoa ja elämyksiä luonnossa. Esimerkiksi tikkupullan paistaminen on hyvä esimerkki, sanoo Lescelius.

Hän on Hämeenlinnan Hauholla toimivan Iloranta Oy (siirryt toiseen palveluun):n toimitusjohtaja. Iloranta on Suomen vanhin maaseudulla toimiva matkailuyritys, joka tarjoaa täysihoitoa.

Lescenius hyödynsi korona-aikana saatuja Business Finlandin tukia miettimällä uutta liiketoimintaa. Ulkomaiset vieraat ovat Ilorannassa tuttu näky, ja heitä voisi jatkossa palvella paremminkin.

Samu Lescelius vetää Iloranta Oy:tä, joka on tarjonnut täysihoitoa joa yli 80 vuotta. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Suunnitelmat kiteytyivät Metsävillat-nimiseksi hankkeeksi. Konsepti vakuutti Hämeenlinnan kaupungin elinkeinotoimen, joka palkitsi sen 20 000 euron palkinnolla Linnan Business Turnajaisissa. Kyseessä on kehitysohjelma hämeenlinnalaisille yrityksille.

– Rakennamme metsävilloja, eli hyvänlaatuisia mökkejä keskelle metsää, Samu Lescelius tiivistää.

Uusi luksus on Suomelle hyvä mahdollisuus

Maailmalla on siirrytty kullatuista suihkuhanoista, sviiteistä ja yksityisistä suihkukoneista personoidun hyvinvoinnin ja elämyksellisten kokemusten aikaan. Tilalle ovat tulleet designhotellit, villat, erikseen räätälöidyt matkat, täsmäpalvelut ja järkevä kulutus.

Uusi luksus on osallistavaa. Se on henkilökohtaista ja ainutlaatuista palvelua. Suomelle on uuden luksuksen myötä auennut tilaisuus myydä matkailijoille puhdasta ilmaa, luontoa ja luonnonilmiöitä. Yhteiskuntaamme arvostetaan, se on turvallinen ja toimiva.

Business Finland on julkaissut kotimaisille luksusmatkailusta kiinnostuneille matkailualan yrityksille opaskirjasen (siirryt toiseen palveluun).

Ennen koronaa luksusmatkailulle ounasteltiin voimakasta kasvua. Vuonna 2025 markkinoiden arvo olisi ilman pandemiaa ollut jopa yli 1 100 miljardia euroa.

Metsävilloissa luonto tulee syliin

Iso Roine-järven rannalla Samu Lescelius esittelee havainnekuvia Metsävilloistaan. Metsän siimekseen pitäisi ensi vuoden aikana nousta ainakin kolme tolppien päälle nostettua lomahuvilaa. Talojen seinät ovat osin suurta ikkunaa, myös saunassa.

– Luonto on hyvin läsnä, samoin sen rauhoittava vaikutus. On aikamoinen kokemus, kun näet metsään suoraa saunasta, Samu Lescelius uskoo.

Metsävilloja rahoittavat Ilorannan pitkäaikaiset asiakkaat. Yhden huvilan hinnaksi on laskettu 200 000 – 250 000 euroa. Suunnitelmissa on yhteensä yhdeksän taloa.

Metsävillat on havainnekuvassa piirretty tolppien päälle, kuten niille vievät kulkuväylätkin. Kuva: Samuli Hintikka ja Vertti Kivi, Dsign oy

Iloranta aikoo vuokrata mökkejä muille matkailijoille silloin, kun omistajat eivät lomaile niissä. Kaikki pyritään tekemään suomalaisin voimin ja kotimaisista raaka-aineista, aina maalämmöstä lähtien.

– Moni kaipaa omaa rauhaa ja yksilöllisyyttä. Lisäksi on aktiviteetteja, joihin osallistutaan yhdessä esimerkiksi oppaan tai henkilökunnan kanssa.

Suomi-luksus on luontoelämyksiä ja kaupallisuutta

Elämystalouden lehtori, tradenomi Riina Iloranta Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta väitteli joulukuussa palveluntuottajan haasteista (siirryt toiseen palveluun) luksuselämysten tuottamisessa.

Suomalainen luksusmatkailu on usein yhdistelmä luontoelämystä ja kaupallisia näkökohtia.

Ilorannan mukaan suomalaisten matkailupalveluyritysten ei pidä tuijottaa ainoastaan hienoihin kokemuksiin. Tärkeitä ovat myös merkitykselliset hetket kuluttajien kanssa.

Asiakkaalle on hyvä antaa mahdollisuus osallistua aktiivisesti luksuselämyksen synnyttämiseen palveluntuottajan kanssa. Se parantaa ja syventää kokemuksen arvoa. Myös hyvään oloon liittyvät matkailukokemukset voivat vastata tulevien sukupolvien käsityksiin luksuksesta ainutlaatuisina ja laadukkaina elämyksinä.

Jäällä pilkkiminen on elämys

Paistaessaan tikkupullaa metsälaavulla Samu Lescelius luo juuri sitä ainutlaatuista matkailuelämystä.

– Ulkomaisille asiakkaille nuotio, avotuli ja tikkupullan paistaminen on kova juttu. Suomalaiseen luksukseen kuuluu, että tehdään yhdessä asiakkaan kanssa ja nautitaan esimerkiksi paikallisia juomia.

Monet ulkomaisille matkailijoille eksoottisilta tuntuvat elämykset ovat suomalaisille tuttuja. Meille pohjoisen asukkaille saunominen, soutaminen, elävien kalojen onkiminen, luistelu ja pilkkiminen järven jäällä ovat aika tavanomaisia kokemuksia.

Luksuskokemus ei saa olla liian halpa

Hämeessä löytyy elämyksiä, mutta ne pitäisi osata tuotteista. Tehdä tuotekortti, josta käy ilmi kenelle tapahtuma on tarkoitettu, mitä se sisältää ja mitä maksaa. Elämysten tuotteistaminen on vielä monin paikoin lastenkengissä.

– Tehdään tuotteita esimerkiksi pariskunnille tai neljälle henkilölle. Sitten hinnoitellaan tuote niin, että se on järkevää tehdä vaikkapa kahdelle ihmiselle.

Ilorannan metsään nousee vuonna 2022 ainakin neljä kappaletta korkeatasoisia lomahuviloita, joissa luonto isojen ikkuinoiden ansiosta vahvasti läsnä. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Kokemuksen arvon mittaaminen on hinnoittelussa hankalaa. Hintaa pitää ajatella asiakkaan näkökulmasta, pohtia minkä arvoinen kokemus hänelle on.

Yhden asian Samu Lescelius tietää.

– Se ei saa olla liian halpa.

.
.