Hyppää sisältöön

Puolueet panostavat Hämeessä paperiin – lehtimainonta nielee ison osan piirien vaalibudjetista

Huono koronatilanne ja vaalien uutuus vaikeuttavat äänestäjien tavoittamista. Lehtimainosten lisäksi käytössä ovat tavalliseen tapaan some, tienvarsimainonta ja toreilla esillä oleminen.

Puolueet ja ehdokkaat hyödyntävät aluevaalissakin lehtiä, sosiaalista mediaa ja nettiä, mutta myös ulkomainoksia. Vielä ennen vuodenvaihdetta kaupungin mainostelineet olivat tyhjinä Lahden Nastolassa. Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Puolueet hyödyntävät aluevaalien mainonnassa etenkin paperipostia sekä lehti-ilmoituksia Päijät- ja Kanta-Hämeessä. Esimerkiksi täysillä ehdokaslistoilla vaaleihin osallistuvien sosiaalidemokraattien, kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan piirijärjestöissä pidetään tärkeänä, että tieto ensimmäisien aluevaalien ehdokkaista tavoittaa äänestäjät.

Painetuilla ja kasvokuvin varustetuilla ehdokaslistoilla pyritään huolehtimaan siitä, että äänestäjät löytävät suosikkinsa etenkin nyt, kun huono koronatilanne vähentää kasvokkaisia tapaamisia. Puolueilla on myös omia vaalilehtiä, jotka jaetaan alueen kotitalouksiin.

Esimerkiksi SDP:n Hämeen piiri käyttää Kanta- ja Päijät-Hämeessä yhteensä noin 50 000 euroa yhteiseen vaalikampanjointiin. Printtimainonta on kuitenkin kallista, joten se nielee ison osan puolueiden alueellisista vaalibudjeteista.

Ulkotilaisuudet sallittu

Puolueet ja ehdokkaat käyttävät lisäksi sosiaalista mediaa. Ulkomainonnassa ehdokkaat ostavat omia tienvarsimainoksia, ja lisäksi piirijärjestöt laittavat julisteensa kuntien vaalimainostelineisiin.

Jalkautumista kansan keskuuteen tehdään vaihtelevasti, mutta kaikki pyrkivät tapamaan äänestäjiä ulkoilmassa edes pienimuotoisesti koronaturvallisuus huomioiden. Päijät- ja Kanta-Hämeessä tiistaina 4. tammikuuta voimassa olevat koronarajoitukset mahdollistavat enintään 50 osallistujan yleisötilaisuuksien järjestämisen ulkona.

Seuraa aluevaalien etenemistä Ylen Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen vaaliteltoissa.