Hyppää sisältöön

Kela-taksien suuruudistus alkoi kysyntäpiikillä Itä-Suomessa – ongelma-alueilla ei vielä uskalleta sanoa, vältetäänkö takavuosien fiasko

Kela-taksien välitys uudistui viikonloppuna koko maassa. Asiakas voi nyt valita kahden välittäjäyhtiön väliltä. Itä-Suomessa kysyntää oli ruuhkaksi asti.

Lieksalainen Amal Touil pitää Kela-taksiuudistusta lähtökohtaisesti hyvänä. Menevä Oy:n aluepäällikkö kertoo kyytien olleen kysyttyjä vuoden ensimmäisinä päivinä. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Vuodenvaihteessa voimaan astunut Kela-taksiuudistus on alkanut ruuhkaisissa merkeissä Itä-Suomessa. Vuoden ensimmäisenä arkipäivänä ainakin yksi välitysyhtiö ajautui ongelmiin kovan kysynnän vuoksi.

Pohjois-Savossa kyytejä välittävän Taksi Helsinki Oy:n palvelukeskus ruuhkautui pahoin maanantaina. Syynä olivat maakunnasta tulleet yli 900 puhelua, jotka ylittivät yhtiön kaikki ennusteet.

– Emme vielä osaa sanoa, mikä ruuhkan aiheutti. Puheluita oli paljon ja ne olivat myös pari minuuttia odotettua pidempiä, ehkä tässä siis kumuloitui moni asia, Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen sanoo.

Kantosen mukaan kyytivarauksen ruuhkia saatiin purettua merkittävästi tiistaina. Ruuhka näkyi asiakkaille etenkin pitkinä jonotusaikoina puhelinpalvelussa.

Kela-kyytien välitys uudistui lähes koko Suomessa viime viikonloppuna. Jokaisella maakunnalla – Ahvenanmaata lukuunottamatta – on nyt kaksi palveluntarjoajaa, jotka kilpailevat Kela-taksimatkustajista. Aikaisemmin kyytejä välitti kussakin maakunnassa vain yksi yhtiö.

Kela korvaa taksimatkoja, jotka liittyvät sairauden hoitoon tai kuntoutukseen. Kuva: YLE-Lappi

Uudistuksen tavoitteena on lisätä asiakkaiden valinnanvapautta ja parantaa siten kyytien saatavuutta.

– Tilauksia on ollut tosi paljon, useita satoja kyytejä on ajettu vain muutamassa päivässä. Voi toki olla, että kysyntä tasoittuu lähikuukausina, kyytivälittäjä Menevän Pohjois-Karjalan aluepäällikkö Amal Touil kertoo.

Moni yrittäjä palannut kyyditsemään

Ennen vuodenvaihdetta Kela-kyytien toimivuudessa oli paikoin runsaasti toivomisen varaa. Esimerkiksi Ylä-Savossa laaja joukko taksiyrittäjiä oli jättäytynyt pois monopoliasemassa olleen välitysyhtiön toiminnasta, minkä vuoksi autoja ei ollut alueella aina tarpeeksi.

Ongelma ulottui myös Pohjois-Karjalaan. Välitysyhtiön ehtoja pidettiin taloudellisesti kohtuuttomina muun muassa tiukkojen taksamittarivaatimusten vuoksi.

Nyt moni kieltäytyjä näkee Kela-kyydit taas järkeväksi liiketoiminnaksi.

– Kokonaiskustannukset ovat tällä hetkellä pienemmät, iisalmelainen taksiyrittäjä Jani Kumpulainen kiittelee.

Kumpulainen alkoi itse ajaa Kela-kyytejä pitkän tauon jälkeen vuodenvaihteessa. Hän aloitti Taksi Joensuun välityspalvelussa ja kertoo ensimerkkien olevan yrittäjien kannalta hyviä.

Pienillä paikkakunnilla Kela-kyydit muodostavat suuren osan taksiyrittäjien liikevaihdosta.

– Vielä on hieman aikaista sanoa, onko uudistus lopulta kaikille osapuolille hyvä. Lähikuukaudet näyttävät sen. Ja asiakkaat tietysti myös, Kumpulainen miettii.

Kela korvasi vuonna 2020 yhteensä 2,7 miljoonaa taksimatkaa 367 610 henkilölle Suomessa. Kuva: Taisto Lapila / Yle

Autojen uskotaan nyt riittävän

Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa Kela-kyytejä välittävä Taksi Joensuu ei kerro, kuinka paljon autoja sillä on tien päällä. Se kuitenkin vakuuttaa, että niitä on riittävästi kyytien järjestämiseen.

Yhtiön kilpailijat eivät automääriään peittele. Taksi Helsingillä on Pohjois-Savossa yli 200 ja Menevä Oy:llä Pohjois-Karjalassa runsaat 130 Kela-taksia. Määrät ovat kokonaisuutena suurempia kuin ennen uudistusta, mitä pidetään rohkaisevana.

– Asiakkaat voittavat, kun autoja on riittävästi ja kilpaillaan palvelulla. Kyydit saadaan varmasti järjestettyä, mikä on tietysti tärkeintä, Menevän Amal Touil toteaa.

Aiheesta voi keskustella 7.1.2022 kello 23:een saakka.

Lue myös: