Hyppää sisältöön

Eksoten puheluihin vastaava Kaiku 24 toimii nyt oman henkilökuntansa voimin – Eksoten työntekijöitä ei tarvittu apuun enää joulukuussa

Puhelinpalvelun alkuvaikeuksista koitui Eksotelle satojentuhansien eurojen lisälasku. Valtion koronatuen odotetaan kuitenkin pienentävän summaa.

Kaiku 24:n asiakaspalvelukeskus vastaa puheluihin Lappeenrannassa Rakuunamäellä. Arkistokuva. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Eksoten puhelinpalvelua hoitava Kaiku 24 -yhtiö pärjäsi joulukuussa omillaan ilman sairaanhoitopiirin apua.

Toimitusjohtaja Kari-Mikael Markkanen kertoo, että takaisinsoitot on pystytty hoitamaan saman päivän aikana. Esimerkiksi päivystysavun takaisinsoittoa piti joulukuussa odottaa tavallisesti alle kaksi tuntia.

– Joulukuussa palvelutasot ovat olleet pääosin hyvät. Koronatilanne on haastava ja aiheuttaa palveluihin suunniteltua enemmän kysyntää. Koronapalvelut ovat valitettavasti ajoittain ruuhkautuneet, Markkanen kertoo sähköpostitse.

Syyskuussa toimintansa aloittanut uusi puhelinpalvelu ruuhkautui alkuvaiheessa pahasti, ja ruuhkan purkamiseen tarvittiin apua myös Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten työntekijöiltä.

Tästä syntyi Eksotelle ylimääräisiä kuluja, ja se kirjasi vuoden 2021 tulosennusteeseensa noin 800 000 euron lisäkulut ruuhkien purkamisesta.

Eksoten talousjohtaja Liisa Mänttärin mukaan tällä hetkellä näyttää siltä, että valtion maksama korona-avustus voi pienentää lisälaskua noin 400 000 eurolla. Arvio on karkea, sillä kaikki joulukuun taloustiedot eivät olleet koossa vielä tammikuun alussa.

Kaiku 24 on julkisomisteinen yhtiö, jonka omistavat Etelä-Karjalan Eksote, Kymenlaakson Kymsote sekä 2M-IT.

Yhtiön toiminta alkoi syyskuussa Etelä-Karjalasta ja laajeni vuoden 2022 alussa Kymenlaaksoon. Palvelua kehitetään myös Etelä-Karjalassa edelleen.

– Tavoite on edelleen parantaa palveluita ja päästä takaisinsoitoista kohti palvelua, jossa asiakkaan yhteydenottoon voidaan heti vastata, Markkanen kertoo.

Lue lisää: