Konginkankaan turmapaikka saa keskikaiteet parin vuoden päästä, liki 20 vuoden odotuksen jälkeen

Keski-Suomen ely-keskuksen ylijohtaja sanoo, että tarve keskikaiteille on vain kasvanut ajan mukana.

Ilmakuva nelostiestä Konginkankaan ohituskaistan kohdalta. Lumipenkassa on edellisenä päivänä sattuneen kuolonkolarin jälkiä.
Nelostien Konginkankaan onnettomuusherkille ohituskaistoille aletaan rakentaa keskikaiteita ensi vuonna. Eilen kaksi miestä kuoli ohituskolarissa samalla alueella, jossa Konginkankaan tuhoisa bussiturma tapahtui. Video: Jarkko Riikonen

Nelostien hankalille paikoille on haluttu keskikaiteita jo viidentoista vuoden ajan. Eilinen sunnuntai näytti miksi: kaksi kuoli ja neljä joutui sairaalaan nokkakolarista Äänekosken Konginkankaalla.

Paikka on sama mäki, jossa 22 nuorta ja bussin kuljettaja menettivät henkensä bussin ja rekan kolarissa maaliskuussa 2004.

Keskikaiteita tielle ei edelleenkään ole tullut, vaikka tarve ei ole vähentynyt – pikemminkin päinvastoin.

– Peruskysymys on rahoitus. Meillä on tarpeisiin nähden auttamattomasti liian vähän rahaa, sanoo ylijohtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen ely-keskuksesta.

Onnettomuustutkintakeskus suositti jo Konginkankaan bussiturman tutkintaselostuksessaan (siirryt toiseen palveluun) (pdf), että liikenne- ja viestintäministeriö nopeuttaisi keskikaiteiden rakentamista.

Kaidesuunnitelmat lähestulkoon päivitetty

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoi Iltalehdelle eilen (siirryt toiseen palveluun), että 2021 budjetissa on varattu rahaa tieosuuden keskikaiteille ja muulle liikenneturvallisuuden parantamiselle.

– Juuri tämän kohdan osalta tilanne on nyt hyvä. Suunnittelutöitä on tehty vuodesta 2004, mutta ne suunnitelmat ovat ehtineet jo hiukan vanhentua, Lehtinen sanoo.

Tarkistetut ja ajanmukaistetut suunnitelmat ovat Lehtisen mukaan lähes valmiit, ja tulevat nähtäville "kohta".

Kun suunnitelmat ovat valmiit ja ne on hyväksytty, väylävirasto toteuttaa hankkeen.

– Tämän hetken tiedon mukaan keskikaiteiden rakentaminen Konginkankaan kohdalle alkaa 2023, sanoo Lehtinen.

Voit keskustella aiheesta tässä 11.1. kello 23 saakka.

Korjaus 12.1.: Vuoden 2004 onnettomuudessa menetti henkensä 22 nuorta ja linja-auton kuljettaja, ei 23 nuorta, kuten jutussa aiemmin sanottiin.