Aurakuski neuvoo autoilijaa kunnioittamaan lumiauraa – erityisesti risteysalueilla henkilöauto saattaa jäädä silmiltä katveeseen

Sakeat lumisateet tietävät pitkiä päiviä aurakuskeille. Aura-auton kuljettaja Toni Kokkonen antaa videolla vinkit autoilijoille aura-auton kohtaamiseen.

Riihimäen kaupungin kunnossapidon työntekijä Toni Kokkonen asentaa auraa kuorma-auton nokkaan lumisateessa pimeänä aamuna.
Riihimäen kaupungin kunnossapidon työntekijä Toni Kokkonen asentaa auraa kuorma-auton nokkaan lumisateessa pimeänä aamuna.

Lumiauran kohtaaminen liikenteessä voi olla haastavaa, jos tie on kapea ja reunoilla on korkeat penkat. Lisäksi pöllyävä lumi saattaa häiritä sekä autoilijan että aura-auton kuljettajan näkyvyyttä.

Riihimäen kaupungin kunnossapidon työntekijä Toni Kokkonen on kokenut aurakuski. Hän neuvoo, että auran kohdatessaan autoilijan kannattaa pysyä omalla kaistallaan tien oikeassa reunassa. Aura-autoa ei pidä lähteä ohittamaan. Erityisesti risteysalueet ovat haastavia, koska pienempi ajoneuvo voi jäädä aurakuskin silmiltä katveeseen.

Toimittaja Kati Turtola hyppäsi aura-auton kuljettaja Toni Kokkosen kyytiin Riihimäellä.

Lumisade ryöppyää auton lyhtyjen valokeilassa, kun Toni Kokkonen asentaa kuorma-autonsa nokkaan neljä metriä leveää lumiauraa.

Kokkosen työpäivä on alkanut neljältä ja aamun ensimmäiset tunnit hän on kuskannut kuormia lumenkaatopaikalle. Liikennettä on vähemmän öisin ja kunnossapitokalustolla on tilaa liikkua.

Seitsemältä koko työtiimi on kerääntynyt palaveriin varikolle. Asennettuaan autoonsa auran Kokkonen vaihtaa lavan sirotinautomaattiin, jonne kasataan täysi satsi hiekkaa.

– Kyytiin mahtuu sellainen yksitoista tonnia hiekoitushiekkaa, sanoo Kokkonen ja tarkistaa vaa'an lukemat autossa olevalta näytöltä.

Auton kokonaispaino auran ja hiekoittimen kanssa on noin 33 tuhatta kiloa.

Lumisade ei turhauta auraajaa

Vasta puhdistetut tiet saavat lumisateisina päivinä nopeasti uuden lumipeitteen ja auran on taas lähdettävä liikenteeseen. Auraaja ei myönnä, että työ ainakaan alkutalvesta olisi turhauttavaa.

– Kun mennään muutama kuukausi eteenpäin, niin se alkaa vähän harmittaa. Mutta tätä se on, kun tähän on kerran ryhtynyt. Kesällä ei ole yleensä ainakaan vielä satanut lunta, miettii Kokkonen työnsä vaihtelevuutta.