Eränkävijöiden tuotantoyhtiö myi kaksi tv-sarjaa Amerikoihin ja Kiinaan – tuottaja Teemu Hostikka: "Cannesissa on saanut juosta"

Eränkävijät-sarjan kansainvälinen versio Love of the Wild sekä matkustus- ja taikasarja Magic of Lapland on myyty maailman suurimmille sisältömarkkinoille. Oululaisen luovan talon NTRNZ median tuottamia sarjoja esitetään tänä vuonna sekä Kiinassa että Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.

Love of the Wild on kansainvälinen versio Eränkävijät-sarjasta, ja se on nyt myyty levitykseen Kiinassa. Kuvassa Stefano Percino auttaa poikaansa Pietroa Matterhornin huipulle. Kuva: Marco Spataro

Love of the Wild, kansainvälinen versio palkitusta Eränkävijät-sarjastamme, julkaistaan Wasu Groupin alustoilla Kiinassa. Tämä on meille ja sarjallemme valtava avaus, NTRNZ median vastaava tuottaja Teemu Hostikka sanoo.

Wasu tavoittaa yli 30 miljoonaa kotitaloutta Kiinan 29 maakunnassa.

Matkustus- ja taikasarja Magic in Lapland taas julkaistaan yhdysvaltalaisella Roku-alustalla nyt tammikuussa. Pohjois-Amerikan suosituimmalla älytelevisiokäyttöjärjestelmällä on kuukausittain yli 56 miljoonaa aktiivikäyttäjää.

Näiden lisäksi DirecTV on ostanut oikeudet Magic in Laplandiin sekä Pohjois- että Etelä-Amerikan jakeluun. DirecTV oli ensimmäisiä alustoja, jotka alkoivat julkaista sisältöjä 4K UHD -laadulla.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun sarjaamme lähetetään 4K HDR -laatuisena, mikä antaa suomalaiselle luonnolle ja Henri Kemppaisen huikealle taikuudelle vieläkin enemmän värejä ja syvyyttä. Olemme innoissamme tästä yhteistyöstä ja jännityksellä odotamme, mihin tämä kaikki vielä johtaa, Hostikka kertoo.

Hitaalla työllä hyviin tuloksiin

Teemu Hostikka sanoo, että nämä kaupat eivät ole vielä lottovoitto.

– Nämä ovat ensimmäiset merkittävät kansainväliset kaupat kotimaisen Eränkävijöiden kansainvälisen levikin lisäksi. Tulevaisuutta silmällä pitäen nämä ovat merkittäviä juttuja: mitä poikii näiden jälkeen? Niillä voi olla isompaakin taloudellista merkitystä, Hostikka sanoo.

Läpimurto on ollut kovan työn takana. Hostikka kertoo aloittaneensa kansainvälisen yhteistyön rakentamisen vuonna 2016.

– Cannesissa on saanut juosta, hän sanoo.

NTRNZ media on saanut neljä Kultaista Venlaa Eränkävijät-sarjalla. Seuraavaksi julkaisuun tulee dokumenttisarja Vaietut arktiset sodat. Kuva: Henri Luoma

Ensimmäiset vuodet Cannesissa menivät niin, että palavereihin ei ollut pääsyä. Asetelma kuitenkin kääntyi, ja Hostikka alkoi itse saada palaverikutsuja alan toimijoilta.

– Sitten jysähti päälle korona. Se pysäytti kansainvälisen kaupan hetkeksi kokonaan. Moni ilmoitti, että he ostavat ohjelmia vain oman maansa sisällöntuotantoyhtiöiltä.

Nyt tilanne näyttää oululaisen tuotantoyhtiön silmin paremmalta. Viimeistelyssä on lähes kolme vuotta tuotannossa ollut dokumenttisarja Vaietut arktiset sodat. Se kertoo vähemmän tunnetuista toisen maailmansodan tapahtumista arktisella alueella.

Hostikan odotukset uudelle sarjalle ovat kovat:

– Sarja on saanut hämmentävän hyvän vastaanoton kansainvälisiltä kanavilta. Kokonaisuus saattaa muuttaa pelin henkeä, toivottavasti aika isosti.

Vaietut arktiset sodat on myyty Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan, ja sitä levittää Iso-Britannian suurin itsenäinen jakelija TVF international.

– Ensimmäinen jakso on katsottu Ylellä, SVT:llä ja NRK:lla, ja palaute on ollut mykistävää. Näyttää siltä, että kaikki kanavat tulevat näyttämään sarjaa prime time -aikaan vuoden 2022 aikana, Hostikka kertoo.

Voit keskustella aiheesta 12.1. klo 23 saakka.

Lue myös