Aurora Botnia pakotettu osittain käyttämään dieseliä nesteytetyn maakaasun sijaan – syynä kuusinkertainen hinnanousu

Wasalinen Aurora Botnia kulkee puoliksi dieselillä, puoliksi nesteytetyllä maakaasulla toistaiseksi. Syynä on LNG:n huima hinnanousu. Yhtiön mukaan laiva on edelleen ympäristöystävällinen.

Aurora Botnia kulkee toistaiseksi puoliksi dieselillä, puoliksi LNG:llä. Kuva: Pressfoto Wasaline

Puolet Aurora Botnian polttoaineesta on jatkossa dieseliä. Syynä on nesteytetyn maakaasun huima hinnannousu. Tällä hetkellä nesteytetyn maakaasun hinta megawattituntia kohden on 125 euroa, kun vastaava hinta viime vuoden tammikuussa oli 20 euroa MWh.

– Tämä on valitettavaa, mutta tässä tilanteessa on mahdotonta ajaa pelkästään nesteytetyllä maakaasulla. Se ei ole taloudellisesti kestävää, toteaa Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Wasaline on alleviivannut ympäristöystävällisyyttä, kun laivan polttoaineena on ollut nesteytetty maakaasu, eli LNG. Nyt puolet käytetystä polttoaineesta on dieseliä.

Nesteytetyn maakaasun hinnan nousun myötä, joutui Wasaline nostamaan lippujen hintoja. Nykysten polttoainekustannusten myötä hinnannousu olisi Ståhlbergin arvion mukaan kuusinkertainen, mikäli laiva kulkisi pelkällä LNG:llä.

– On selvää, että sellainen korotus ei ole mahdollinen, siksi meillä ei tällä hetkellä ole muita vaihtoehtoja kuin tankata dieseliä.

Jotta Aurora Botnia voisi kulkea jälleen pelkällä nesteytetyllä maakaasulla on Ståhlbergin mukaan nesteytetyn maakaasun hinnan pudottava puoleen nykyisestä, eli noin 60 euroon megawattitunnilta.

– Tilannetta on vaikea ennustaa, mutta epäilen että nesteytetyn maakaasun hinta pysyy korkeana ainakin kevääseen saakka, Ståhlberg sanoo.

Aurora Botnia silti ympäristöystävällinen

Vaikka varustamo osittain tankkaa laivansa dieselillä, haluaa toimitusjohtaja Peter Ståhlberg alleviivata että Aurora Botnia edelleen on ympäristöystävällinen.

– Meillä on edelleen maailman ympäristöystävällisimmät moottorit, päästöt ovat samalla tasolla kuin aikaisemmin. Tilanne on samankaltainen muillakin varustamoilla.

Tilanne on Ståhlbergin mukaan turhauttava. Korkeiden polttoainehintojen lisäksi koronarajoitukset hankaloittavat toimintaa. Vaikka vuosi 2021 oli ennätyksellinen, on Ståhlberg huolissaan tulevaisuudesta.

– Saimme 3000 peruutusta rajoitusten takia vain muutamassa päivässä. Toistaiseksi olemme pärjänneet ilman tukea, mutta kysymys kuuluu kuinka kauan, Ståhlberg toteaa.

Aiheesta uutisoi ensin Svenska Yle Österbotten

Lue lisää: