Maailma hurmaantui ilmaisesta Wordle-nettipelistä – sitten idea kopioitiin, ja nyt pelitehtailijat yrittävät lypsää sillä rahaa

Pelaajat ja kansainvälinen media ihastuivat ilmaiseen nettipeliin, joka ei sisällä mainoksia tai kerää pelaajista dataa. Pelin on sanottu “syntyneen rakkaudesta”, mutta idea kaupallistettiin nopeasti.

Mies teki sanapelin rakkaalleen ja se meni nopeasti viraaliksi. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Peli joka syntyi rakkaudesta. Näin kuvaa yksinkertaista nettipeli Wordlea The New York Times (siirryt toiseen palveluun). Wordle on nettipeli, joka tarjoaa arvuuteltavaksi yhden englanninkielisen viisikirjaimisen sanan kerrallaan. Se siitä.

Simppeli peli on herättänyt pelaajissa suuria intohimoja. Ja nyt myös pienoisen plagiaattikohun. Näin se meni.

Olipa kerran koodari Brooklynissa

Wordle-pelin kehittäjä on New Yorkin Brooklynissa asuva tietokoneohjelmoija Josh Wardle.

Hän ja hänen avovaimonsa ovat innostuneet sanapeleistä. Pelit ovat piristäneet arkea ja aivotoimintaa varsinkin korona-aikaan.

Wardle keksi ilahduttaa puolisoaan uudella sanapelillä. Hän suunnitteli ja ohjelmoi pelin sekä graafisesti että toiminnallisesti mahdollisimman yksinkertaiseksi. Pelissä on tarkoitus arvata yksi englanninkielinen sana, jossa on viisi kirjainta. Nimen hän johti omasta sukunimestään.

Puoliso innostui pelistä niin paljon, että Wardle päätti jakaa sen myös lähipiirilleen suljetussa WhatsApp-ryhmässä. Peli oli hitti myös sukulaisten mielestä. Silloin Wardle päätti tehdä korona-ajan hyvän teon ja päästää pelinsä vapauteen.

BBC:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) peli on pelattavissa vapaasti nettisivuilta, eli se ei ole ladattava älypuhelinsovellus.

Worldle lähti heti hämmästyttävään lentoon. Lokakuussa julkaistua Wordlea pelasi marraskuussa muutama tuhat pelaajaa. Kahden kuukauden päästä sanoja arvuutteli 300 000 ihmistä ympäri maailmaa.

Kerran päivässä, ei mainoksia

Josh Wardle koodaa ja luo työkseen sisältöä nettiin keskustelualusta Redditille. Wordle sen sijaan oli Wardlen oma epäkaupallinen projekti.

Wordle-pelin viehätys perustuu muun muassa sen askeettiseen ulkomuotoon. Värejä on vähän eikä näytössä samanaikaisesti vilku ja välky mitään. Peli on käyttäjälleen ilmainen, joten mainoksia ei ole. Wardle jätti pois jopa sosiaalisen median jakomahdollisuuden, etteivät ikonit häiritsisi yksinkertaista näkymää.

Wordlen imu huomattiin heti peliyhtiöissä ja pelistä tehtiin erilaisia versioita. Kuvituskuva.

Pelkistetyn ilmeen ja ilmaisuuden lisäksi pelissä viehättää se, että, kun sana on ratkaistu, uuden sanapähkinän saa ratkottavakseen vasta seuraavana päivänä. Wardlen koodaama peli ei myöskään kerää dataa käyttäjistään.

Rakkaudella luotuun peliparatiisiin luikerteli kuitenkin käärme. Suuri pelaajamäärä kiinnitti huomiota, ja pelin kaupallinen hyödyntäminen vilahti pian vähemmän idealististen pelitehtailijoiden mieleen.

Summalla pääsisi pelaamaan Wordle-kopiota haastavammalla tasolla. Pian sovelluskauppoihin ilmaantui useita lähestulkoon tai kokonaan samannimisiä pelejä, mutta myös Worgle, Queerdle (pinkki tausta ja pikkutuhmat sanat) ja Sweardle (voimasanoja), jopa Letterle, jossa arvuutellaan vain yhtä kirjainta.

Kopiointi on helppoa ja laillista. Wardle ei ole rekisteröinyt pelinsä tuotemerkkiä eikä näin ollen omista sitä.

Pelaajat paheksuvat. Paheksuvat runsaasti (siirryt toiseen palveluun).

Jokainen yritys lyödä rahoiksi Wordlella on äärimmäisen halveksuttavaa, twiittaa yksi. Toinen nimittää Wordlen kaupallistamista toksiseksi maskuliinisuudeksi.

Josh Wardle tietää työnsä puolesta, että peli-ilmiöt tulevat ja menevät. Wordle tuli ja täytti omalta osaltaan tehtävänsä korona-ajan rakkaudentekona. Sen kopiointi kaupalliseen tarkoitukseen on osoitus myös siitä että peli on vetävä ja tarpeeksi kiinnostava.

Toisaalta sanapelejä on tarjolla valtavasti kaikkialla lehtien ristikoista rahapeliyritysten maksullisiin nettipeleihin, sovelluskauppojen mobiilipeleistä television visailuihin. The Guardianin jutussa (siirryt toiseen palveluun) kerrotaan, että moni on ehtinyt vertaamaan Wordlea Yhdysvalloissa ja myöhemmin useissa muissa maissa nähtyyn Lingo Shown sanapeliin. Sanat ne ovat, jotka kiinnostavat.