Hyppää sisältöön

Kontiomäki–Suomussalmi-radan peruskorjauksessa alkoi kiireinen vuosi – metsärata helpottaa rannikon tehtaiden puunsaantia

Kainuussa on käynnissä yksi isoimmista rataurakoista Suomessa. Kontionmäen ja Pesiökylän välillä rataa uusitaan noin 80 miljoonalla eurolla ja noin 70 kilometrin matkalla metsäteollisuuden tarpeisiin.

Kainuun metsistä saadaan tärkeää raaka-ainetta metsäteollisuuden tehtaille eri puolille Suomea. Kuva: Pasi Peiponen / Yle

Kainuun isossa rautatieremontissa Kontiomäen ja Suomussalmen Pesiökylän välillä on tänä vuonna edessä isoimmat urakat.

Rataa uusitaan noin 60 kilometrin matkalla, kun lumet ovat sulaneet. Syksyllä saatiin valmiiksi noin 10 kilometrin osuus Ristijärvellä.

Pintarakenteiden uusimisen lisäksi loppuvuodesta on tarkoitus aloittaa Pesiökylän raakapuun kuormauspaikan rakentaminen. Myös tasoristeystyöt voivat alkaa jo tänä vuonna, mutta iso osa töistä jää kuitenkin ensi vuodelle.

Rataurakan kokonaiskustannukset ovat noin 80 miljoonaa euroa, ja se on yksi isoimmista Väyläviraston käynnissä olevista ratahankkeista. Tavoitteena on parantaa puukuljetusten olosuhteita etenkin rannikon isoille metsäteollisuuden tuotantolaitoksille.

Lisää Kainuun uutisia Yle Areenassa: kuuntele ja katsele mitä lähelläsi tapahtuu.