Hyppää sisältöön

Jotu Karjalainen aikoi kalastella loppuelämänsä, mutta avasikin ravintolan keskelle koronarajoituksia: "Ihmisellä pitää olla tekemistä"

Suomeen on ilmestynyt uusia ravintoloita entiseen tahtiin korona-aikanakin. Aloittaminen on helppoa, eikä vaadi välttämättä suuria summia rahaa.

Eija ja Jotu Karjalainen perustivat Mikkeliin amerikkalaistyylisen ravintolan. Ovet avautuivat joulukuussa. Kuva: Sari Ursin / Yle

Viisikymppinen Jotu Karjalainen aikoi kalastella loppuelämänsä. Se oli suunnitelma vuosi sitten, kun hän muutti Espoosta Hirvensalmelle.

Kolme kuukautta järven katselua riitti.

Sitten Karjalainen perusti puolisonsa kanssa uuden ravintolan keskelle koronapandemiaa ja rajoituksia.

– Ihmisellä pitää olla tekemistä. Tämä on kiva muutos elämään, uusi vaihe, yrittäjä sanoo.

Moni on tehnyt samoin pandemiasta ja ravintolarajoituksista huolimatta. Suomeen on ilmestynyt korona-aikaan uusia ravintoloita samaan tahtiin kuin ennenkin. Tämä näkyy tilastoista, jotka ovat pandemia-ajalta käytettävissä vuodelta 2020 sekä alkuvuodelta 2021.

– Kynnys toiminnan aloittamiseen alalla on useimmiten melko matala. Uuden liiketoiminnan aloittamiseen ei välttämättä tarvita kovin paljoa alkupääomaa, jos vuokraa toimitilan, sanoo Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Uusi yrittäjä voi myös ostaa vanhan liiketoiminnan ja jatkaa joko samalla tai uudella nimellä ja konseptilla.

– Alalle on ominaista normaalinakin aikana, että vaihtuvuutta on enemmän kuin monella muulla toimialalla, Peltoniemi toteaa.

Tammikuussa rajoitukset haittaavat vähiten

Amerikkalaistyylinen ravintola avasi ovensa joulukuun alussa Mikkelin Otavassa.

Ruoka on Karjalaisen mukaan maistunut asiakkaille ja oluttakin on mennyt kivasti. Silti ravintola on ollut aika hiljainen tammikuun alussa.

– Ihmiset ovat vähän pelokkaita nyt rajoitusten aikana, kun korona leviää kovaa tahtia, Karjalainen sanoo.

Hänen mielestään tammikuu on kaikkein parasta aikaa ravintolarajoituksille, koska alkuvuosi on yleensäkin alalla hiljainen.

– Kaikkein kamalinta olisi, jos rajoitukset olisivat kesä-heinäkuussa. Täytyy toivoa, että niitä ei olisi enää silloin.

Pandemia onkin koetellut ravintola-alaa. Vaikka uusia ravintoloita perustetaan entiseen tahtiin, aiempaa useampi on sulkenut ovensa pysyvästi korona-aikana.

MaRan Ari Peltoniemen mukaan taustalla tuskin on muita isoja tekijöitä kuin korona.

– Osa yrityksistä on edelleen toiminnassa, mutta ne ovat joutuneet ajamaan toimintaansa alas muun muassa lopettamalla toimipaikkojaan, Peltoniemi huomauttaa.

Järvi-Suomi lumosi ruokarekan yrittäjät

Karjalaiset ajelivat ruokarekalla ympäri Suomea kolme-neljä vuotta. He kuljettivat mukanaan amerikkalaistyylistä barbecue smokeria eli savustusgrilliä ja tarjoilivat ruokaa tapahtumissa kuten olutfestivaaleilla.

Välillä työt veivät Mikkelin suunnille. Silloin pariskunta ihastui alueeseen.

– Järvi-Suomen alue on kauneinta Suomea! Jotu Karjalainen kehaisee.

Karjalainen aikoo järjestää ravintolassaan grillitapahtumia, hankkia bändejä esiintymään ja houkutella vierailevia kokkeja Amerikasta, kun rajoitukset hellittävät. Kuva: Sari Ursin / Yle

Reissuilta mieleen jäi myös ravintola Otavassa. Pariskunta ajoi sen ohi moneen otteeseen matkoillaan Mikkeliin, mutta ei pysähtynyt koskaan syömään siellä.

Ravintola seisoi tyhjillään kaksi vuotta.

Sijainti oli Karjalaisille sopiva. Ravintola on 40 kilometrin päässä Hirvensalmesta. Mikkelin keskustaan olisi vielä 10–15 kilometriä pidemmästi kotoa.

– Se alkaisi olla jo vähän liian pitkä työmatka joka päivä kuljettavaksi. Siinä mielessä tämä on kivalla paikalla.

Yrittäjä haki grillioppia Amerikasta

Karjalainen sai ensimmäisenä Suomessa luvan valmistaa ruokaa barbecue smokerilla eli amerikkalaistyylisellä savustusgrillillä.

Ensin hänen piti neuvotella elintarvikeviranomaisten kanssa. Se vei monta vuotta. Suomessa ei nimittäin saanut kypsentää raakaa lihaa ulkotiloissa aiemmin lainkaan. Sitten säännöt muuttuivat ja lupa heltisi.

Karjalainen on hakenut oppia grillihommiin Amerikasta ja osallistunut alan kilpailuihin Teksasissa.

Hän on tehnyt ruokaa savustusgrillillä vuodesta 2015 ja käyttää sitä myös uudessa ravintolassaan.

– Hyvä ruoka ja hyvä meininki tuovat asiakkaita, mutta jonkun näköistä mainontaakin täytyy saada, hän pohtii.

Voit keskustella aiheesta 20.1. klo 23.00 saakka.