Hyppää sisältöön

Helsingin telakalle loistouutisia: Venäläinen kaivosyhtiö tilasi jäänmurtajan, tilaus takaa työt useaksi vuodeksi

Helsingin telakan mukaan tilauksen työllistävä vaikutus telakalla ja meriteollisuusverkostossa on noin 2 100 henkilötyövuotta. Jäänmurtajaa aletaan rakentaa Helsingin Hietalahdessa jo tämän vuoden aikana.

Helsingin keskustan kupeessa sijaitsevalla Helsingin telakalla on pitkät perinteet jäänmurtajien rakentamisesta. Kuvituskuva. Kuva: Matti Myller / Yle

Helsinki Shipyard eli Helsingin telakka rakentaa uuden jäänmurtajan venäläiselle metalli- ja kaivosalan yhtiölle Norilsk Nickelille. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa tämän vuoden aikana. Alus toimitetaan tilaajalleen talvikaudeksi 2025.

Tilauksella on Hietalahdessa ja Hernesaaressa sijaitsevalle Helsingin telakalle merkittävä työllistävä vaikutus. Sen arvioidaan tuovan telakalle ja meriteollisuusverkostoon noin 2 100 henkilötyövuotta. Tilaus vakauttaa telakan tilauskantaa.

– Tämä on erinomaisen hieno asia. Jäänmurtajatilaus on kooltaan ja kestoltaan niin merkittävä, että se tulee jonkin verran lisäämään rekrytointitarvetta, arvioi Helsingin telakan myyntijohtaja Markku Kajosaari.

Jäänmurtajan suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa. Muun muassa aluksen mallikokeet on suoritettu Helsingin Vuosaaressa. Aluksen on suunnitellut jäissä kulkeviin aluksiin erikoistunut Aker Arctic Technology Inc.

Kauppaa hierottiin viime kesänä ja sopimus allekirjoitettiin viime syksynä.

Jäänmurtaja lähtee Siperiaan

Tulevaisuudessa jäänmurtaja toimii Venäjällä Jeniseijoen ja Jeniseilahden alueella sekä Kara-merellä varmistamassa pääsyä Dudinkan merisatamaan. Dudinka sijaitsee pohjois-Siperiassa.

Jäänmurtajan tehtävänä on tehdä Jeniseijoella ränniä Nornickelin alukselle sekä lisäksi hinata käytössä olevia rahtialuksia. Jäänmurtajan tuleva kotisatama on Murmansk.

Uusi jäänmurtaja rakennetaan ympäristöystävälliseksi. Jäänmurtajassa on integroitu diesel-sähköinen kaksipolttoainekoneisto, joka voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua LNG:tä että vähärikkistä dieselöljyä.

Alus on suurin Suomessa rakennettu diesel-käyttöinen jäänmurtaja.

– Olemme iloisia saadessamme ilmoittaa, että alus on LNG-käyttöinen, mikä on linjassa tämän päivän hiilipäästöjen rajoittamista koskevien ympäristötrendien kanssa. Alus tulee olemaan jäänmurtajien LNG-käyttöinen pioneeri Koillisväylällä, kommentoi SVP Sergey Dubovitskiy Norilsk Nickeliltä tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Murtaa jopa kahden metrin jään

Alus rakennetaan Venäjän Merirekisterin (RMRS) jääluokkaan Icebreaker 8, ja se kykenee murtamaan kaksi metriä paksua lumipeitteistä jäätä. Tätä tehokkaampia ovat vain ydinvoimakäyttöiset alukset. Jäänmurtajalla on valmiudet lastikuljetuksiin sekä helikopteritoimintaan.

Helsingin telakalta ja sitä edeltäneeltä yhtiöltä on toimitettu yli puolet maailmassa tällä hetkellä toimivista jäänmurtajista. Viimeisin Helsingin telakalla valmistettu jäänmurtaja on Polaris, joka toimii Perämerellä avustustehtävissä.

– Meillä on pitkä kokemus ja tuoreita näyttöjä. Meidät tunnetaan jäänmurtajien rakentajina. Pystymme tekemään teknisiltä ominaisuuksiltaan ja hinnoittelultaan realistisia ja toimivia kokonaisuuksia, toteaaKajosaari.

Norilsk Nickel on Venäjän johtava metalli- ja kaivosyhtiö. Se valmistaa muun muassa palladiumia, jalostettuja nikkelejä ja tuottaa platinaa sekä kuparia.

Venäjän valtionyhtiö United Shipbuilding Corporation myi Helsingin telakan vuonna 2019 kahdelle venäläiselle liikemiehelle. Ylen MOT-toimituksen selvityksen mukaan pääomistajalla on yhteyksiä Venäjän poliittiseen eliittiin.

Lisää aiheesta:

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 19. tammikuuta kello 23:een asti.