Hyppää sisältöön

Finnair voi joutua pian perumaan lentoja ilmailutekniikan lakon takia – operatiivinen johtaja: "Turvallisuudesta emme tee kompromisseja missään olosuhteissa"

Finnair pyrkii lentämään esimerkiksi rahtilennot, joilla Suomeen tuodaan suojavarusteita ja koronan kotitestejä. Ilmailutekniikan lakko kestää kaksi viikkoa.

Finnair ei vielä maanantaina tai tiistaina joutunut lakon takia perumaan lentovuoroja. Arkistokuva Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Kuva: Jani Saikko / Yle

Lentoyhtiö Finnair on huolissaan, voiko ilmailutekniikan alan lakko vaikeuttaa Suomen huoltovarmuudelle tärkeitä kuljetuksia. Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITA ry aloitti eilen lakon, joka koskee muun muassa Finnairin teknisiä palveluita.

Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt kertoi tiistaina iltapäivällä, että lakko ei ollut aiheuttanut lentojen perumisia vielä maanantaina tai tiistaina.

– Varauduimme lakkoon tekemällä ennalta huoltotoimenpiteitä, mutta loppuviikosta tämä alkaa vaikuttaa liikenteeseemme, Schildt kommentoi.

Hän kertoo, että töissä on noin 30 prosenttia teknisestä henkilökunnasta. Lisäksi Finnair voi teettää lentokoneiden huoltoja valikoiduissa Euroopan kohteissa ja Yhdysvalloissa.

– Turvallisuudesta emme tee kompromisseja missään olosuhteissa. Kun ei ole lentomekaanikkoja varmistamaan lentokelpoisuutta, koneet jätetään maahan.

Käytännössä yhtiö siis joutuu perumaan lentoja, kun koneita ei enää saada huollettua ja vikoja korjattua.

– Meillä on prioriteettisuunnitelma, mitä lentoja silloin joudutaan karsimaan. Haluamme pitää varsinkin Suomeen tulevat rahtitavarat liikkeellä. Esimerkiksi kotitestejä ja suojavarusteita tulee nyt paljon normaaleilla reittilennoilla, kuin myös tilauslennoilla, Schildt kertoo.

Esimerkiksi S-ryhmä kertoi viime viikolla (siirryt toiseen palveluun) lennättäneensä Finnairin rahtikoneella koko koneellisen verran koronan kotitestejä Kiinasta Suomeen.

Työriita edennyt sovittelupöytään

Finnair kertoo vedonneensa osapuoliin, jotta liittojen välinen kiista saataisiin sovittua. Työriita johtuu Ammattiliitto Pron pyrkimyksestä saada järjestöön kuuluvalle Ilmailutekniikan ammattiyhdistykselle ITA:lle oikeus solmia oma työehtosopimus.

ITA on irtautunut Ilmailualan unionista IAU:sta, jolla on työehtosopimus Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa. Pron mukaan sekä Palta että IAU vastustavat ITAn oikeutta solmia oma työehtosopimus.

Kiista on edennyt valtakunnansovittelijan sovitteluun, joka kuitenkin keskeytettiin eilen kaukana toisistaan olevien näkemysten vuoksi. Lakon on määrä kestää kaksi viikkoa.

– Hyvä että lakolla on takaraja, mutta toivomme ratkaisua tällaiseen epävarmuuteen mahdollisimman pian, epävarmuus on sietämätöntä huoltovarmuuden näkökulmasta, Schildt toteaa.

Finnair kertoo pyrkivänsä ennalta tiedottamaan asiakkaille mahdollisista lentojen peruutuksista, jotta asiakkaat voivat varautua muutoksiin.

Pron mukaan lakossa on noin 400 työntekijää seuraavissa yrityksissä: Finnair Technical Services, Ga Telesis, TCR ja Hub Logistics.

ITA kertoo keskustelleensa (siirryt toiseen palveluun) työnantajan kanssa huoltovarmuuteen liittyvien lentojen rajaamisesta lakon ulkopuolelle, mutta yhdistys ei saanut mielestään tarpeeksi tarkkaa selvitystä näistä lennoista.

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 19.1. klo 23:een asti.

Lue myös