Hyppää sisältöön

Lahteen on suunnitteilla Suomen suurin vihreän vedyn tuotantolaitos – hintalappu on noin 250 miljoonaa euroa

Power-to-Gas-laitos muuttaa hiilidioksidin ja tuulivoimasähkön kaasupolttoaineeksi. Investointipäätöstä laitoksesta ei ole vielä tehty. Tavoitteena on perustaa kaasupolttoaineiden tuotanto- ja jakeluketju raskaan tieliikenteen käyttöön.

Lahti Energian voimalaitosalueella olisi tilaa vihreän vedyn ja metaanin tuotannolle. Kuva: Petri Niemi / Yle

Lahteen on suunnitteilla noin 250 miljoonaa euroa maksava vihreää vetyä ja metaania tuottava laitos.

Rakentamispäätöstä ei ole tehty, mutta Lahti Energia ja Nordic Ren-Gas Oy allekirjoittivat 19. tammikuuta yhteistyösopimuksen tuotantolaitoksen suunnittelusta. Sopimus koskee Power-to-Gas-laitoskokonaisuuden teknistä ja taloudellista toteutettavuusanalyysiä Kymijärven voimalaitosalueelle Lahdessa.

Ren-Gasin tavoitteena on toteuttaa Suomeen hajautettu puhtaiden kaasupolttoaineiden tuotanto- ja jakeluketju raskaan tieliikenteen käyttöön.

– Kymijärven alue tarjoaa erittäin hyvät mahdollisuudet uusiutuvan kaasupolttoaineen tuottamiselle ja jakelulle sekä hukkalämpöjen hyödyntämiselle. Tämä tekee Lahdesta kiinnostavan logistisen keskuksen Ren-Gasin tuotannolle, kertoo Nordic Ren-Gas Oy:n toimitusjohtaja Saara Kujala tiedotteessa.

Lahti Energialta vain maltilliset investoinnit

Isoon investointiin sisältyy aina riskejä, mutta Lahti Energian toimitusjohtaja Jouni Haikarainen kertoo, että yhtiön rooli on olla kaupallisena yhteistyökumppanina, hyödyntää hankkeesta jäävää kaukolämpöä ja tarjota synteettisen polttoaineen valmistukseen tarvittava hiilidioksidi.

– Tämä ei edellytä meiltä merkittäviä investointeja. Tässä tapauksessa investointiriski on meidän yhteistyökumppanillamme, jonka tehtävänä on myös hankkia tarvittava rahoitus, sanoo Haikarainen.

Uusiutuva metaani raskaan liikenteen käyttöön

Kymijärven voimalaitosten kylkeen nouseva laitoskokonaisuus olisi toteutuessaan Suomen suurin vihreään vetyyn liittyvä laitosinvestointi.

Power-to-Gas-prosessin raaka-aineet ovat hiilidioksidi, vesi ja uusiutuva sähkö. Prosessin lopputuotteena on uusiutuva metaani, jota voidaan käyttää liikenteessä kuten biokaasua.

Lahden hankkeessa hiilidioksidi otetaan talteen Kymijärven voimalaitoksella syntyvistä savukaasuista. Vihreä vety puolestaan tuotetaan pilkkomalla vettä uusiutuvan energian avulla vedyksi ja hapeksi.

Syntyvä vihreä vety ja talteen otettu hiilidioksidi yhdistetään metanointiprosessissa uusiutuvaksi metaaniksi, joka menee raskaan tieliikenteen käyttöön.

Lahti Energian toimitusjohtaja Jouni Haikarainen kertoo, että yrityksen investoinnit hankkeeseen jäävät sangen maltillisiksi. Kuva: Petri Niemi / Yle

Hukkalämpö Lahti Energian kaukolämmön tuotantoon

Lahteen kaavailtu tuotantoprosessi vaatii runsaasti sähköä, joka hankitaan pitkäaikaisilla ostosopimuksilla uusista tuulipuistoista.

Uusiutuvan metaanin tuotannossa syntyvä hukkalämpö otetaan talteen ja hyödynnetään Lahti Energian kaukolämpöverkossa.

Ensimmäinen noin 20 megawatin eletrolyyseritehon laitos on tarkoitus ottaa käyttöön vuoteen 2025 mennessä.

Vuoteen 2030 mennessä teho aiotaan nostaa 120 megawattiin. Yhtiöiden mukaan tällöin lähes 40 prosenttia Lahti Energian kaukolämmöstä voitaisiin tuottaa hukkalämmöillä kustannustehokkaasti. Talteen otetun hiilidioksidin määrä on yli 100 000 tonnia vuodessa.

– Kokonaisuuden valmistuttua mahdollistamme suuremmat päästövähenemät kuin oma toimintamme aiheuttaa. Toteutuessaan hanke muuttaisi siis kaukolämmön Lahdessa hiilinieluksi, kertoo Lahti Energian toimitusjohtaja Jouni Haikarainen.

Taloudellisesti merkittävää hyötyä toisi myös se, että Haikaraisen mukaan Lahti Energian kaukolämpö olisi alueella jatkossa entistä kilpailukykyisempi.

Lahteen on suunnitteilla noin 250 miljoonaa euroa maksava vihreää vetyä ja metaania tuottava laitos. Nordic Ren-Gasin toimitusjohtaja Saara Kujala ja Lahti Energian toimtusjohtaja Jouni Haikarainen Petri Niemen haastattelussa.

Rakenteille ehkä ensi vuoden aikana

Toteuttavuusanalyysi aloitetaan heti, ja hankkeen on tarkoitus edetä seuraavaan vaiheeseen tänä vuonna.

Kun analyysin tulokset ovat valmistuneet ja ne puoltavat hankkeen edistämistä, lupien haku, tekninen esisuunnittelu ja rahoitusjärjestelyt voivat alkaa.

Ensimmäinen vaihe voisi olla rakenteilla vuoden 2023 aikana, jolloin valmista pitäisi olla vuoden 2025 loppuun mennessä.

Nordic Ren-Gas Oy suunnittelee muitakin vastaavia laitoksia eri puolille maata. Tulevaisuudessa niitä voisi olla olla Suomessa 10-15, arvioi toimitusjohtaja Saara Kujala. Kaikki eivät ole samaa kokoluokkaa Lahden hankkeen kanssa.

Yritys on saanut 1.5 miljoonan euron pääomasijoituksen Ilkka Herlinin sijoitusyhtiöltä. Suuromistajan halusta rahoittaa vety-yrityksiä kertoi Helsingin Sanomat joulukuussa (siirryt toiseen palveluun).

Lue lisää: