Hyppää sisältöön

Suoratoiston käyttö ylitti perinteisen television katselun alle 45-vuotiailla – sitä vanhempien tavat istuvat sitkeästi

Alle 45-vuotiailla keikahdus suoratoiston hyväksi tapahtui viime vuonna. Sen sijaan yli 45-vuotiaiden katselusta leijonanosan kahmaisee edelleen lineaarinen televisio.

Nuorten tottumukset muuttavat ajan mittaan koko väestön katselua. Kuva: Katriina Laine / Yle

Alle 45-vuotiaat suomalaiset viettävät nyt enemmän aikaa suoratoistopalvelujen kuin perinteisen television parissa, ilmenee Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) selvityksestä (siirryt toiseen palveluun).

Vielä viime vuoden keväällä ikäryhmän katseluaika jakaantui tasan suoratoiston ja lineaarisen tv:n välillä. Keikahdus tapahtui loppuvuonna; lokakuussa suoratoistopalveluiden osuus nousi jo 54 prosenttiin.

Traficomin mukaan kehitykseen ovat vaikuttaneet muun muassa suoratoistopalvelujen tarjonnan laajeneminen, älytelevisioiden yleistyminen ja nopeat laajakaistaverkot.

Kun tarkastellaan yli 45-vuotiaita, perinteinen televisio jyrää edelleen. Ikäryhmässä suoratoiston suosio on kiivennyt vajaassa seitsemässä vuodessa vaivaiset kahdeksan prosenttiyksikköä nykyiseen 12 prosentin katseluosuuteen.

Nuorten tottumukset muuttavat ajan mittaan koko väestön katselua. Lisäksi Traficom odottaa suoratoiston lisääntyvän vanhempien ryhmissä, kun television antenniverkoissa siirrytään lähivuosina laajalti teräväpiirtoon: koteihin hankittavien uusien HD-älytelevisioiden myötä suoratoistopalvelut tulevat yhä useamman ulottuville.

Maksuttomien suosituin Yle Areena, maksullisten Netflix

DNA:n viimevuotisen kyselytutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) perusteella kolme neljästä 16–74-vuotiaasta suomalaisesta katselee maksuttomia tv-sisältöjä eri suoratoistopalveluista. Maksullisia suoratoistopalveluja kertoi käyttävänsä noin puolet vastaajista.

Traficomin keväällä 2021 teettämän kuluttajatutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan maksuttomien palvelujen ykkönen oli Yle Areena. Sitä sanoi katselleensa 77,3 prosenttia käyttäjistä, perässä tulivat Nelosen Ruutu (33,3 %) ja MTV:n palvelut (32,7 %).

Samassa tutkimuksessa maksullisten puolella kärjessä oli Netflix. Sitä kertoi kolmen edellisen kuukauden aikana käyttäneensä 66,1 prosenttia.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 20.1. klo 23:een asti.