Hyppää sisältöön

Oulussa peruttu satoja bussivuoroja ja sen takia kaupunki vaatii kuljettajien terveystietoja – lain mukaan ulkopuolisella ei ole niihin oikeutta

Oulun kaupunki ja yksi sen joukkoliikenteen liikennöitsijöistä ovat ajautuneet kiistaan peruttujen bussivuorojen takia. Syynä ovat muun muassa kuljettajien terveystietoihin liittyvät vaatimukset.

Oulussa on peruttu linja-autovuoroja jo reilun viikon ajan. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Oulussa on peruttu reilun viikon ajan päivittäin jopa satoja bussivuoroja kuljettajien koronatartuntojen ja karanteenien vuoksi.

Pitkittyneestä vaikeasta tilanteesta on syntynyt kiistaa palvelun tilaajan Oulun kaupungin ja liikennöitsijän OTP Travelin välille.

OTP Travelin tilausajomyyjä ja ajojärjestelijä Hannu Kakko kertoo, että kaupunki on ilmoittanut pystyvänsä laskuttamaan ajamattomista vuoroista. Summat ovat suuria.

– Kaupungin mukaan olemme rikkoneet sopimusta. Jokaisesta ajamattomasta vuorosta voi tulla 300–350 euron lasku. Jokainen voi kuvitella summan, jos niitä vuoroja on peruttu päivässä satoja. Puhutaan jopa sadoista tuhansista euroista.

Hannu Kakon mukaan kaupunki haluaa tietää miksi korvaavia vuoroja ei voida järjestää ja onko kaikki henkilökunta töissä.

Oulun kaupungin joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho on pyytänyt liikennöitsijältä, että sen pitää luovuttaa kuljettajien karanteenitodistuksia todistaakseen, että kuljettajapula on todellinen.

Kakko kummastelee kaupungin vaatimusta kuljettajien terveystietojen luovuttamisesta. Hänen mukaansa aikarajaksi on annettu ensi maanantai, jolloin kaikki karanteenitiedot pitäisi olla toimitettuna.

– Sitähän emme voi nyt tietää, kuka saattaa joutua karanteeniin huomenna tai ylihuomenna. Meidän pitäisi nyt etukäteen laittaa tietoja. Näitä koronaeristystodistuksia saadaan kahden tai kolmen viikon päästä, joten tämähän on täysi mahdottomuus, Kakko sanoo.

Kaupunki ihmettelee yhden palveluntarjoajan kuljettajapulaa

OTP Travelin Hannu Kakon mukaan Oulun kaupunki ei pidä kuljettajapulaa force majeure -tilanteena, eli poikkeuksena joka sallisi sopimuksesta poikkeamisen. Kakon mukaan tilanne on kuitenkin mahdoton.

– Ei vain yksinkertaisesti ole kuljettajia, niitä ei voi vuokrata mistään. Kaupunki käyttää perusteluna sitä, että muilla liikennöitsijöillä ei ole ollut vastaavaa ongelmaa, että se ongelma ei voi tulla pelkästään meille, Kakko sanoo.

Oulun kaupungin joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho kieltäytyy kommentoimasta Ylelle linja-autokuljettajien terveystietojen pyytämistä. Syynä on se, että neuvottelut OTP:n kanssa ovat kesken.

Väliahon mukaan myös muissa joukkoliikennepalveluja tarjoavissa yrityksissä on ollut kuljettajien poissaoloja, mutta ne ovat kyenneet ajamaan vuoronsa varakuljettajien turvin.

Väliaho kertoo kaupungin selvittävän parhaillaan, mitä se voi tilanteen vuoksi tehdä. Kaupunki ei hänen mukaansa pysty ennakoimaan peruttavia bussivuoroja, sillä pyynnöistä huolimatta se ei saa niistä tietoa OTP:lta.

– Olemme pyytäneet heitä useaan otteeseen ilmoittamaan pitempiaikaisista ajamattomista vuoroista, mutta he ilmoittavat ainoastaan päivän kerrallaan.

Terveystietojen luovuttaminen kaupungille voisi johtaa rikosasiaan

Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen tyrmää ajatuksen yksittäisten kuljettajien koronakaranteenitodistusten toimittamisesta tässä tapauksessa Oulun kaupungille, joka ei ole kuljettajien työnantaja.

– Tietyissä tilanteissa työnantaja voi antaa terveystietoja työterveyshuollolle, ei muille tahoille.

Koskinen viittaa lakiin yksityisyyden suojasta. EU:n tietosuoja-asetuksessakaan ei ole kohtaa, jossa mainittaisiin että terveystietoja voisi antaa toiselle työnantajalle.

Koskinen kertoo, että työterveyshuollon kautta voidaan tehdä selvitys, mikä kuljettajien tilanne on. Sitten liikennöitsijä kertoisi selvityksen tuloksen kaupungille ja sen, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty.

– Kaupunki voi ainoastaan edellyttää, että kuljettajien työnantaja selvittää tällaisen asian, käytännössä työterveyshuollon kautta. Kun työnantaja on asian selvittänyt, siihen kaupungin on tyytyminen.

Koskisen mukaan kaupunki voi kuitenkin edellyttää omalta sopimuskumppaniltaan, että se ryhtyy riittäviin toimenpiteisiin käyttämiensä työntekijöiden turvallisuuden varmistamiseksi.

Jos työnantaja mene luovuttamaan tietoja, jotka kuuluvat työelämän yksityisyyden suojan piiriin tai EU:n tietosuoja-asetuksen vastaisesti, on sillä seurauksensa.

– Se voi tulla jopa rikosasiana käsittelyyn.