Hyppää sisältöön

Suomalaiset viettivät television ja suoratoistopalveluiden parissa päivittäin yli 3,5 tuntia viime vuonna – Ylen TV1 katsotuin kanava

Urheiluohjelmat vetivät miljoonayleisöjä ruudun ääreen. Ylivoimaisesti katsotuin ohjelma viime vuonna oli jääkiekon MM-finaali.

Television ääressä vietetty aika on lisääntynyt viime vuosien aikana noin kymmenellä prosentilla. Kuva: Katriina Laine / Yle

Suomalaiset katsoivat viime vuonna kotimaisten tv-toimijoiden kanavia 2 tuntia 43 minuuttia vuorokaudessa. Kaiken kaikkiaan tv:n ja suoratoistopalvelujen parissa vietettiin aikaa yli 3,5 tuntia, selviää Finnpanelin tutkimuksesta.

Television parissa vietetty aika on lisääntynyt viiden viime vuoden aikana kymmenellä prosentilla.

Viime vuoden ylivoimaisesti katsotuin ohjelma oli 6. kesäkuuta jääkiekon MM-loppuottelu Suomi–Kanada, jota seurasi lähes 2,3 miljoonaa katsojaa MTV3- ja C More Sport 1-kanavilla.

Touko-kesäkuun vaihteessa seitsemällä jääkiekon MM-kisojen Suomi-ottelulla oli yli miljoona katsojaa.

Ylen kanavilla kaikkia Suomen kolmea EM-jalkapallo-ottelua seurasi niin ikään yli miljoona katsojaa. Saman verran keräsi ihmisiä ruudun ääreen myös MM-hiihtojen huippuhetket.

Tv-uutiset ovat suomalaisten kestosuosikkeja. Ylen ja MTV:n pääuutislähetykset tavoittivat viime vuonna päivittäin yhteensä lähes kaksi miljoonaa suomalaista.

Katsotuimpien ohjelmien joukossa olivat myös viihdeohjelmat Tanssii Tähtien Kanssa ja Putous (MTV), Uuden musiikin Kilpailu UMK ja Elämäni Biisi (Yle) sekä Vain Elämää ja The Voice of Finland (Nelonen).

Katsotuin kanava oli Ylen TV1

Suomessa katsotuin kanava oli viime vuonna Ylen TV1, joka keräsi yli neljänneksen television katseluun käytetystä ajasta. Seuraavina tulivat MTV3 vajaalla 20 prosentilla ja Yle TV2 reilulla kymmenellä prosentilla.

Puolet kotitalouksista tilaa maksullisia tv-kanavia tai suoratoistopalveluita. Maksullisten suoratoistopalveluiden tilaajamäärä on tuplaantunut viidessä vuodessa. Suoratoistopalveluista suosituin on Netflix, jota tilaa 30 prosenttia suomalaisista kotitalouksista.

Yli puolet alle 45-vuotiaiden katselusta kohdistuu suoratoistopalveluiden sisältöihin, kun taas varttuneemmat katsovat paljon perinteistä lineaarista televisiota.

Kotimaiset suoratoistopalvelut (Yle Areena, MTV-palvelu, C More sekä Ruutu ja Ruutu+) tavoittivat viime vuona viikoittain kolmasosan suomalaisista eli 20 prosenttia enemmän kuin toissa vuonna.

Suosituin päätelaite tv-sisältöjen katseluun on tv-vastaanotin, sillä 85 prosenttia katselusta tapahtuu televisioruudun kautta. Nuoret käyttävät paljon myös muita päätelaitteita. Jo neljännes alle 25-vuotiaiden kokonaiskatselusta hoituu älypuhelimella.

Lue myös: