Hyppää sisältöön

Viestintäasiantuntijan arvio aluevaalikampanjasta: "Yksikään puolue ei uskalla sanoa, mistä leikataan ja mistä kiristetään"

Puolueet kampanjoivat keskenään hyvin samankaltaisin teemoin. Viestintäasiantuntijan mukaan puolueiden välinen kamppailu käydään puoluebrändien ja henkilöiden kesken.

Katleena Kortesuo tutki kaikkien puolueiden vaalimainoksia. Hän havaitsi mainosten visuaalisessa ilmeessä ja toteutustavassa merkittäviä eroja puolueiden välillä. Kuva: Dani Branthin / Yle

Suomen ensimmäiset aluevaalit lähestyvät. Korona-aika sekä kuntavaaleista poikkeava teema on laittanut puolueet miettimään vaalistrategioitaan tavoittaakseen kohderyhmänsä mahdollisimman hyvin.

Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo sanoo, että puolueet eivät ole lähteneet loanheittolinjalle toisiaan vastaan. Osasyyksi Kortesuo näkee täysin uuden tilanteen.

– Meidänhän on helpompi ärtyä ja kiistellä tutuista teemoista. Sellaisista, joista on riidelty monta vuotta ja useamman vaalikauden ajan. Tällä hetkellä kaikki on tosi neutraalia ja ympäripyöreää. Itse asiassa kukaan ei edes tiedä, mistä puhuu.

Yleisesti ottaen yksikään puolue ei uskalla sanoa, että mistä leikataan tai mistä kiristetään. Kortesuon mielestä ikävistä asioista ei puhuta.

– Nythän tässä vertaillaan lähinnä kakkua ja kakunpalasia ja kumpi on parempaa, banaani- vai mansikkakakku. Kaikki lupaavat vain pelkkää hyvää.

Somessa kampanjoidaan vilkkaasti

Hämeenlinnalainen Kortesuo on paitsi kriisiviestinnän ammattilainen, myös perehtynyt asiantuntijanäkyvyyteen somessa ja henkilöbrändäykseen.

Hänen mukaansa sosiaalisessa mediassa kampanjointi onkin ollut vilkasta. Internet tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia itsensä mainostamiseen. Algoritmit mahdollistavat sen, että mainos voidaan kohdentaa halutulla alueella halutulle yleisölle. Mainoksiin kommentoiminen laajentaa mainoksen näkyvyyttä yhä suuremmalle joukolle. Kortesuon mukaan esimerkiksi perussuomalaiset ovat käyttäneet tätä hyödyksi.

– Perussuomalaiset ovat kampanjoissaan puhuneet bensan hinnasta, joka ei mitenkään liity aluevaalien teemaan. Mutta jos aiheesta puhutaan, saavat he vaaleihin näkyvyyttä.

Kortesuo pohtii, että on mielenkiintoinen kysymys, onko vaalikonekysymyksien tarkoitus puntaroida ehdokkaan arvomaailmaa.

– Tällöin perussuomalaiset voivat puhua bensasta. Jos taas meidän pitäisi pysyä sote-kysymyksissä, niin vaalikoneissa on turhia kysymyksiä. Jos olisin ehdokkaana, pyrkisin puhumaan sote-kysymyksistä.

Vaalimainoksissa on samoja asioita

Puolueiden teemat ovat vaalimainoksissa keskenään hyvin samanlaisia. Kortesuon mukaan tästä syystä puolueiden välinen kamppailu käydään puoluebrändien ja henkilöiden kesken.

– Vahvat henkilöbrändit ja julkisuuden henkilöt pääsevät herkemmin läpi. Ihmiset äänestävät mieluummin tuttua puoluetta, koska kaikki tarjoavat samaa. Ei ole tavallaan syytä vaihtaa. Väitän, että tuttu ja turvallinen pääsee näissä vaaleissa läpi.

Korona vaikuttaa kasvokkain kampanjointiin

Katleena Kortesuon mielestä korona on vaikuttanut erityisesti heihin, jotka ovat tottuneet kampanjoimaan torilla ihmisiä kasvokkain tapaamalla.

– Voisin väittää, että eniten ovat kärsineet ne ehdokkaat, joiden kohderyhmä on eläkeläiset. Jos taas haluaa kalastella 18–30-vuotiaiden ääniä, niin eihän heitä ole ennenkään torilla tavattu. Heihin kampanjointi kohdistuu somessa, Kortesuo sanoo.

Tutkittuaan ehdokkaiden vaalikampanjointia, hän totesi kaipaavansa enemmän ammattimaisuutta.

– Katsoin yhden ehdokkaan mainosta somessa. Siinä mainosvideo lähti liikkeelle ehdokkaan vatsasta, josta kuva laajeni. Minusta on sympaattista, että yritetään. Mutta toivoisin mukana olevan edes hiukan ammattimaisuutta.

Kortesuon mukaan korona ei ole noussut vaaliteemaksi.

– En ole nähnyt, että ihmiset olisivat puhuneet siitä, miten hyvinvointialueemme vastaanottaa seuraavan epidemian. Luulen, että korona ei olisi paras vaalitaktiikka, koska se on niin ikävä teema ja kaikki ovat kyllästyneitä siihen.

Aluevaalien vaalipäivä on sunnuntai 23. tammikuuta.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 22. tammikuuta kello 23:een asti.