Hyppää sisältöön

EU-komission esittämä kiistelty digipalveluasetus etenee – digijätit voivat pian joutua kantamaan vastuuta kielletyistä sisällöistä

Euroopan unionin parlamentti on esittänyt kantansa EU-komission esityksen digipalvelulainsäädäntöä koskevasta asetuksesta. Seuraavaksi asetuksesta neuvotellaan jäsenmaiden kanssa.

Digipalveluasetuksen yksityiskohdista käytiin keskustelua äänestykseen asti. Loppujen lopuksi mepit hyväksyivät asiakirjan, johon oli tehty useita muutoksia. Kuva: Patrick Seeger / EPA

Vaaditaanko digijättien algoritmeilta jatkossa läpinäkyvyyttä? Velvoitetaanko sosiaalisen median yhtiöt laittoman sisällön poistamiseen, entä säilyykö käyttäjän reklamointioikeus, jos tili poistetaan?

Muiden muassa näistä asioita Euroopan parlamentti on keskustellut torstaina käsitellessään digipalvelusäädöstä, eli DSA:ta.

DSA on osa laajempaa digitaalisten markkinoiden sääntelyä koskevaa lakipakettia, jolla EU haluaa huolehtia, että suuret digiyhtiöt, kuten Google, Amazon ja Microsoft eivät hyötyisi kohtuuttomasti hallitsevasta asemastaan markkinoilla.

Torstaina parlamentin käsissä oli säädös, joka keskittyy palvelujen sisältöihin ja kuluttajan oikeuksiin liittyviin kohtiin.

Parlamentti hyväksyi tekstin äänin 530 puolesta, 78 vastaan ja 80 tyhjää.

Näin asetus muuttaisi digijättien toimintaa

Digipalvelusäädöksessä määritellään selkeät vastuut ja velvollisuudet verkkoalustoille, kuten sosiaaliselle medialle ja markkinapaikoille.

Asetuksen astuttua voimaan digijättien vastuulla olisi esimerkiksi laittoman sisällön poistaminen sakon uhalla.

Erittäin suuriin verkkoalustoihin sovellettaisiin erityisvelvoitteita, sillä niillä on erityinen riski levittää sekä laitonta että haitallista sisältöä.

Lisäksi sosiaalisen median jättien pitäisi kehittää järjestelmä, jonka kautta niille voisi ilmoittaa laittomasta sisällöstä. Käyttäjällä säilyisi oikeus valittaa päätöksestä ja tarvittaessa jopa saada korvausta, jos oma tili poistetaan perusteetta.

Toinen merkittävä muutos liittyisi algoritmeihin. Sosiaalisen median, verkkokaupan ja suoratoistopalveluiden tarjoajia velvoitettaisiin jatkossa jakamaan käyttäjälle enemmän tietoa siitä, miten yhtiöiden suosittelualgoritmi toimii. Asetuksen mukaan erittäin suurten verkkoalustojen tulisi jatkosa tarjota ainakin yksi suosittelujärjestelmä, joka ei perustu käyttäjän profilointiin.

Torstaina EU-parlamentti esitti komission alkuperäiseen ehdotukseen useita muutoksia. Muiden muassa mainosten kohdistaminen alaikäisille näiden datan perusteella ehdotettiin kiellettäväksi.

Lisäksi täysistunnossa parlamentti esitti uusia kohtia asetukseen. Palveluntarjoajien olisi jatkossa käyttöehdoissaan otettava huomioon ilmaisunvapaus ja medioiden moniäänisyys, ja digitaalipalveluista maksamisen. Lisäksi palveluiden käytön tulisi olla mahdollista nimettömästi.

Sääntöjen rikkomisesta digijättejä uhkaisi sakko, joka olisi suurimmillaan kuusi prosenttia yhtiö vuotuisesta liikevaihdosta.

Yksityiskohdista vääntöä

DSA:n yksityiskohdista väännettiin äänestykseen asti. EU-ryhmät ehdottivat tällä viikolla (siirryt toiseen palveluun) yli 100 muutosta ja tarkennusta asetukseen.

Seuraavaksi komissio, EU-parlamentti ja jäsenmaat ryhtyvät hiomaan näkemyksiään yhteen. Lopulliseen DSA-asetukseen voi siis vielä tulla muutoksia. Asetuksen odotetaan valmistuvan tämän vuoden aikana.

Korjattu 21.1. klo 10.10: Muutettu tieto rikkeistä uhkaavan sakon määrästä.

Voit keskustella aiheesta perjantaihin 21.1 klo 23:een asti.

Lue myös: